Nekromanti Alien - This is not space, I can hear you scream

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Lite efterforskande säger mig att själva spelet i grundutförande är en inbunden bok på ca 300 sidor som går på ca 500 kr. Det var massivt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
luddwig;n323984 said:
Lite efterforskande säger mig att själva spelet i grundutförande är en inbunden bok på ca 300 sidor som går på ca 500 kr. Det var massivt.
Tror det är en rätt stor bok också, mer typ D&D-style. Personligen gör det mig mindre intresserad för jag har blivit lite halvkär i A5-format senaste året.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
luddwig;n323984 said:
Lite efterforskande säger mig att själva spelet i grundutförande är en inbunden bok på ca 300 sidor som går på ca 500 kr. Det var massivt.
Jupp. Och jag gissar att de håller kvar vid sitt vanliga format på boken (ca A5:a). Tycker personligen att detta är det läge där man borde uppgraderat till ca A4:a (vad dess närliggande format nu heter) för att få en lite tunnare bok. men jag förstår ju så klar önskan att behålla samma format också... samlare kan jag tänka mig vill kunna ha alla FL-böcker sammlade och då funkar det bättre om de är enhetligt utformade.

Oh well.. mycket personligt tyckande från mig här XD

hade varit supersweet om man kunnat köpa den här preview-PDF:en för en hundring eller så, Så hade man ju hyffsat lätt (hoppas jag) kunnat bilda sig en uppfattning om man ska gå in och förbeställa allt eller inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
entomophobiac;n323986 said:
Tror det är en rätt stor bok också, mer typ D&D-style. Personligen gör det mig mindre intresserad för jag har blivit lite halvkär i A5-format senaste året.
Åhå? Vad baseras detta på? För jag är ju tvärt om =D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Rymdhamster;n323987 said:
Jupp. Och jag gissar att de håller kvar vid sitt vanliga format på boken (ca A5:a). Tycker personligen att detta är det läge där man borde uppgraderat till ca A4:a (vad dess närliggande format nu heter) för att få en lite tunnare bok. men jag förstår ju så klar önskan att behålla samma format också... samlare kan jag tänka mig vill kunna ha alla FL-böcker sammlade och då funkar det bättre om de är enhetligt utformade.
De är enhetligt utformade eftersom de engelskspråkiga böckerna är US Letter-storlek, som jag förstått det. Alltså typ A4 men inte riktigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
entomophobiac;n323989 said:
De är enhetligt utformade eftersom de engelskspråkiga böckerna är US Letter-storlek, som jag förstått det. Alltså typ A4 men inte riktigt.
Urk... varför måste de göra det så svårt för. Mitt favoritformat eller mitt favoritspråk, men inte båda två =D

Eller ja, US-letter är ju lite frusterande eftersom det nästan, men inte riktigt, får plats ett A4-formulär mellan prämarna =D

Men kul att veta, en sak till som talar till spelets fördel (i min bok).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
entomophobiac;n323986 said:
Tror det är en rätt stor bok också, mer typ D&D-style.
På så vis. Ptja, jag har inte direkt något emot det formatet även om det är otympligare. Sidantalet är dock en nackdel, liksom regelsystemet. För mig hade ett stadigt procentsystem varit perfekt till Alien-settingen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
luddwig;n323992 said:
På så vis. Ptja, jag har inte direkt något emot det formatet även om det är otympligare. Sidantalet är dock en nackdel, liksom regelsystemet. För mig hade ett stadigt procentsystem varit perfekt till Alien-settingen.
Verkar vara rätt populärt att inte gilla Fria Ligans regler.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
entomophobiac;n323999 said:
Verkar vara rätt populärt att inte gilla Fria Ligans regler.
Det är också väldigt populärt att gilla dem. Precis som det är väldigt populärt att både älska och hata D&D.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Rymdhamster;n324001 said:
Det är också väldigt populärt att gilla dem. Precis som det är väldigt populärt att både älska och hata D&D.
Min enda invändning är nog att kampanjmaterialet kan vara hur bra som helst, om det faller dig i smaken, oavsett om du slår T6 eller T100.

Att smaken är som baken är ju annars givet. Och att 1 000kr är lite dyrt.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
208
Location
Mariestad
entomophobiac;n323999 said:
Verkar vara rätt populärt att inte gilla Fria Ligans regler.
lol. Jo, det brukar bli en slags tävling det där. Det är väl så att lika barn leka bäst och någonting säger mig att de som gillar FLs spel håller sig borta från rollspel.nu av just det skälet. Det finns ju andra ställen där man kanske skulle känna sig mer välkommen :sad:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
entomophobiac;n323999 said:
Verkar vara rätt populärt att inte gilla Fria Ligans regler.
Måhända. Jag anser i alla fall att jag uppväger mitt ogillande av ligans regler med att gilla deras ambitioner, produktivitet, kärlek till hobbyn, känsla för design och kvalitet samt allmänt trevliga sätt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag har givetvis beställt spelet. Anser inte att jag har några problem med att riskera 1000kr på ett känt varumärke, med en grundläggande spelmekanik som jag gillar och från en speltillverkare som alltid varit ödmjuk i sin framtoning, men också levererat högkvalitativa produkter. Om jag mot all förmodan skulle bli besviken så är det väl inte värre än att sälja spelet vidare och på sin höjd förlora några hundralappar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Henke;n324009 said:
Jag har givetvis beställt spelet. Anser inte att jag har några problem med att riskera 1000kr på ett känt varumärke, med en grundläggande spelmekanik som jag gillar och från en speltillverkare som alltid varit ödmjuk i sin framtoning, men också levererat högkvalitativa produkter. Om jag mot all förmodan skulle bli besviken så är det väl inte värre än att sälja spelet vidare och på sin höjd förlora några hundralappar.
Jag får snart hem Mothership, som konceptuellt tilltalar mig mer än en 300-sidig bok. Plus att jag alltid har lite svårt för spel som säljs in med stora varumärken. Men det är dock en ren smaksak—det är väldigt nära 100% sannolikt att jag plockar upp Alien på nästa års GothCon.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
entomophobiac;n324012 said:
Jag får snart hem Mothership, som konceptuellt tilltalar mig mer än en 300-sidig bok. Plus att jag alltid har lite svårt för spel som säljs in med stora varumärken. Men det är dock en ren smaksak—det är väldigt nära 100% sannolikt att jag plockar upp Alien på nästa års GothCon.
Håller med dig om att tjocka böcker inte har något självändamål, men jag vet också att många av Ligans spel brukar vara textmässigt nedkokade vilket antingen gör att det här spelet från någon annan kunde blivit en corebook på 600 sidor alt. att man valt att anpassa sig till en internationell målgrupp som kanske fortfarande tror att spel blir bättre om böckerna är tjocka (jag hoppas verkligen på det förstnämnda).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Jag har inte beställt, mest för att invänta responsen. Rent tidsmässigt känns det tveksamt om det kommer bli spelat de kommande året eller så, så jag avvaktar men skulle mottagande bli översvallande kan man ju vända kappan efter vinden då... ;-)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag betalade 967:- inkl. frakt. för bundeln.

Om man går på layouten i pdf’n så skiljer sig inte upplägget nämnvärt från hur Coriolis böckerna ser ut.
Så en tjock bok i den stilen kommer nog inte kännas speciellt ”tung-rott/läst”.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Henke;n324009 said:
Jag har givetvis beställt spelet. Anser inte att jag har några problem med att riskera 1000kr på ett känt varumärke, med en grundläggande spelmekanik som jag gillar och från en speltillverkare som alltid varit ödmjuk i sin framtoning, men också levererat högkvalitativa produkter. Om jag mot all förmodan skulle bli besviken så är det väl inte värre än att sälja spelet vidare och på sin höjd förlora några hundralappar.
Mitt problem är snarare att jag överkonsumerat nöjesprylar den senaste tiden. Allt från mängder av rollspel, ny tv, resor till UAE och mycket mer. Ja jag har som tur är råd då både jag och min fru jobbar flitigt men jag skäms lite när jag ser rollspelshyllan och tänker på alla spel jag aldrig kommer hinna spela :-( Och även en konservativ gubbe som jag har fått en släng av klimatångest.

Därför försöker jag bara köpa PDF-versioner av rollspel då det går.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Minimoni;n324048 said:
Mitt problem är snarare att jag överkonsumerat nöjesprylar den senaste tiden. Allt från mängder av rollspel, ny tv, resor till UAE och mycket mer. Ja jag har som tur är råd då både jag och min fru jobbar flitigt men jag skäms lite när jag ser rollspelshyllan och tänker på alla spel jag aldrig kommer hinna spela :-( Och även en konservativ gubbe som jag har fått en släng av klimatångest.

Därför försöker jag bara köpa PDF-versioner av rollspel då det går.
Är helt med på den tanken. Jag köper själv mest PDF:er då det både är smidigt utrymmesmässigt och tillgänglighetsmässigt (har mina i Onedrive och når dem mer eller mindre vart jag än befinner mig). Undantaget som bekräftar den regeln är egentligen bara Fria Ligans spel och några småsaker som inte finns på PDF (Jorges Bestiarium och Svarta Solen från Riotminds, Upsalasviten och Noir) eller som jag av nostalgiska skäl inte gjort mig av med (Femte Konfluxen kampanjen och min första Drakar och Demoner låda). I övrigt har jag faktiskt kompenserat genom att sälja av mina gamla lådor från Äventyrsspel. Alien klarar med andra ord undantagsregeln för mig :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Henke;n324057 said:
Är helt med på den tanken. Jag köper själv mest PDF:er då det både är smidigt utrymmesmässigt och tillgänglighetsmässigt (har mina i Onedrive och når dem mer eller mindre vart jag än befinner mig). Undantaget som bekräftar den regeln är egentligen bara Fria Ligans spel och några småsaker som inte finns på PDF (Jorges Bestiarium och Svarta Solen från Riotminds, Upsalasviten och Noir) eller som jag av nostalgiska skäl inte gjort mig av med (Femte Konfluxen kampanjen och min första Drakar och Demoner låda). I övrigt har jag faktiskt kompenserat genom att sälja av mina gamla lådor från Äventyrsspel. Alien klarar med andra ord undantagsregeln för mig :)
OT, men jag håller på och förbereder en flytt och lastade idag 10 flyttkartonger med bara rollspel...
Förvisso köpta under flera, flera års tid, men med svenskt rollspels nya guldålder har det blivit värre på senare år.
Mitt problem är att jag har svårt för att läsa på skärm.
 
Top