Nekromanti Alien - This is not space, I can hear you scream

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ok, jag har investerat i Fria Ligans kommande Alien spel och har precis läst lite i start pdf’n man får.

Har någon annan också gjort de?

Då är det dags att prata av sig om ditt o datt om Alien - RPG i denna tråd.

Personligen tror jag att detta är spelet FL skulle gjort istället för Coriolis.
Settingen i Aliens passar deras regelmotor bättre. Settingen innehåller dessutom inte så mycket mystik, religon och främmande kulturer som Coriolis. Något som jag tycker FL tappat bort i sin remake av Coriolis. FL är ju väldigt mekaniska i sitt scifi tänk.
Det handlar om rymdskepp, vapen, prylar och enkla raka förklaringar på nästan vetenskaplig basis.
Därför tror jag Alien kan bli bra i deras händer.

Jag är bara rädd att Coriolis kommer tyna bort nu när det finns en motståndare. Spelen är ju i utseende oerhört lika. Men jag tror Alien kommer slå hårt internationellt, vilket gör det till FL självklara val.

Vad tror ni?
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
211
Location
Mariestad
Tror du Coriolis kommer att tyna bort. Tänk då på stackars Mutant: Ad Astra :sad:
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Fenhorn;n323453 said:
Tror du Coriolis kommer att tyna bort. Tänk då på stackars Mutant: Ad Astra :sad:
Ju mer jag läser pdf’n, desto mer inser jag att Alien är spelet FL verkligen ville göra och tänkte på när dom gav sig på Coriolis 2.0.

Ps. Har sett minst en bild som känns så gott som rippad ur Coriolis 2.0.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,585
Jag tror att Alien RPG kommer att ta ligan till nästa division, och att åtminstone några av deras andra produkter kommer att ställas mer eller mindre åt sidan till förmån för det internationellt så starka varumärket.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Kommer det någon ny Alien-film, tv-spel eller nåt, då det nu har blivit aktuellt med ett nytt Alien-rollspel?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Grisodlar'n;n323467 said:
Kommer det någon ny Alien-film, tv-spel eller nåt, då det nu har blivit aktuellt med ett nytt Alien-rollspel?
Det går ju rykten om nya filmer hela tiden. Allt ifrån fortsättning på Phrometheus/Covenant filmerna eller Niell Blomkamps ide om att reboota franchaisen.
Det är dock i år 40 års jubileum för orginalfilmen, vilket lett till att den visats på biografer igen.
Sedan är visst en ”radioteater” (?) på gång av William Gibbsons manus som han skrev som en fortsättning på Aliens (film 2) innan Aliens3 kom.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Lightshy;n323488 said:
Det går ju rykten om nya filmer hela tiden. Allt ifrån fortsättning på Phrometheus/Covenant filmerna eller Niell Blomkamps ide om att reboota franchaisen.
Det är dock i år 40 års jubileum för orginalfilmen, vilket lett till att den visats på biografer igen.
Sedan är visst en ”radioteater” (?) på gång av William Gibbsons manus som han skrev som en fortsättning på Aliens (film 2) innan Aliens3 kom.
Jaja. Det kanske ligger lite rätt i tiden iallafall då. Hoppas Fria Ligan satsar på upplevelsen av utsattheten, isolationen och desperationen som fanns i de två första filmerna så att det inte blir något Alien-grottröj bara. Mycket skräck, svärta och den där speciella rymdskeppsteknologin som kändes som en blandning av sci-fi och lite lagom med sunk.

Alien - Isolation-liret gillade jag också, förresten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,246
Lightshy;n323449 said:
Då är det dags att prata av sig om ditt o datt om Alien - RPG i denna tråd.
Ett utlåtande eller en recension vore intressant. Det var ju mycket snack här om hur Ligans motor skulle falla ut. Hur verkar det?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Det känns som om Alien-rollspelet kommer att vara rätt smalt. Kanske bra och häftigt, men ganska enkelriktat. Möjligen är det jag som är begränsad i min fantasi vad man kan hitta på i Alien-universumet. förutom att skjuta Aliens, springa från Aliens och få Aliens i magen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,085
Location
Ereb Altor
Lightshy;n323454 said:
Ju mer jag läser pdf’n, desto mer inser jag att Alien är spelet FL verkligen ville göra och tänkte på när dom gav sig på Coriolis 2.0.
Som jag har förstått det så är det två helt olika team som arbetar med Coriolis och Alien. Precis som att Symbaroum lever ett eget liv med ett eget team.

Vi som skriver Kopparhavets hjältar har exempelvis inte speciellt mycket med Eon, Neotech eller Kult att göra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Lightshy;n323454 said:
Ps. Har sett minst en bild som känns så gott som rippad ur Coriolis 2.0.
Minst en av tecknarna i Alien har även ritat saker (bland annat omslag) till Coriolis, så det är inte särskilt konstigt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Jag vill läsa det och jag vill ha det, men jag tänker inte betala för en preorder. Tycker de mer eller mindre kör en Kickstarter utan att använda Kickstarter just nu. Jag förstår varför, för de slipper ge KS några pengar, men för min egna del vill jag köpa en bok att bläddra i och inte betala för någon sorts digitalt extramaterial a la moderna TV-spel.

Men jag är försiktigt hoppfull i alla fall, eftersom hård SciFi är och förblir min favoritgenre.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,177
Måns;n323553 said:
Som jag har förstått det så är det två helt olika team som arbetar med Coriolis och Alien. Precis som att Symbaroum lever ett eget liv med ett eget team.
Ja, om jag har förstått det rätt är Mattias Johnsson Haake projektledare för Coriolis sedan sammanslagningen, plus naturligtvis projektledare för Symbaroum. Så ur ett bemanningsperspektiv är risken nog större för de andra spel som delar team med Alien RPG. Men jag kan tänka mig att illustrationerna riskerar att bli en trång sektor, när Martin Grip ska illustrera Alien RPG samtidigt som SL-handboken och Symbar - Mörkrets moder till Symbaroum.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Bifur;n323538 said:
Ett utlåtande eller en recension vore intressant. Det var ju mycket snack här om hur Ligans motor skulle falla ut. Hur verkar det?
Som jag nämnt tidigare tror jag att motorn kommer passa detta spel utmärkt då det verkar vara tänkt att spelas i korta snabba (några få sittningar) äventyr.

Det nämns också kampanj ska vara en ”variant” av spelet, men där tror jag inte motorn håller riktigt.
Detta baserar jag på att jag spelat Coriolis & Tales from the Loop och trots variationerna i motorn där håller den inte i mitt tycke för kampanj då det efter några omgångar/äventyr blir svårt att utveckla sina karaktär och höra den levande. Det blir mest ett pusslande med de andra spelarna om vilka stats dom är bra och dåliga på och vilka jag i så fall borde skaffa för att vi ska ha ett så brett utbud som möjligt.
Ska dock påpeka att detta problem har med motorn att göra och inte med själva Alien rpg.
Hoppas på en fet setting! Få kan man säkert fixa ett alternativt system om man måste.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,246
Lightshy;n323745 said:
Det nämns också kampanj ska vara en ”variant” av spelet
Du menar vid sidan om "cinematic mode"?

Hur verkar det första äventyret i denna pdf:en annars? Just tanken på en kortare välgjord kampanj med förberedda karaktärer är lite den vinkel som skulle kunna få mig att köpa spelet. Det är en genre jag saknar i utbudet i allmänhet. Den enda jag sett är Upsala-sviten och så är den ju skriven för konvent (och lyckas heller inte hela vägen).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Argh! Här saknar jag verkligen att inte alla gör som krank och släpper PDF:en helt fritt. Jag är helt klart sugen på Alien, men är det verkligen värt 1000 spänn? Jag vill inte slänga pengarna på ett spel jag inte kommer vara sugen på att spela, men jag får inte reda på om det är ett spel för mig innan jag spenderat pengarna =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
luddwig;n323978 said:
Går grundboxen på 1 000 kr!?
entomophobiac;n323979 said:
Tror dock inte det är en box, utan en bundle.
Precis, en bundle. Finns ingen box vad jag förstår?

Bara själva regelboken går på 500 pix (ca, jag har inte benkoll på vad dollarn står i), men kom igen; vill jag ha spelet vill jag ju ha hela kalaset! =D

Frågan är bara om jag vill ha spelet. Jag vet ju redan att ligans regelsystem inte riktigt faller mig i smaken som det är. Frågan är om det ligger tillräckligt nära (som coriolis och svärdets sång gör) att det är lätt att tweaka dem till min smak, eller om resten av spelet är tillräckligt bra för att väga upp det ändå.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n323979 said:


$99.99

Tror dock inte det är en box, utan en bundle. Typ på samma sätt som du kan beställa Ur varselklotet från FL.
Fast det är lite ”dyrt”, eller vad tycker ni? Jag är inte snål och jag har lagt mer pengar på andra rollspel tidigare men här står jag verkligen och väger om 1000kr är något jag vill lägga på något som jag inte exakt vet hur detaljerad världsbeskrivning spelet har. Detta då spelets världsbeskrivning är avgörande för om jag köper spelet eller inte.
 
Top