Alien RPG - The Draconis Strain

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Är det någon som kört alla delarna i The Draconis Strain-serien med samma grupp? De jag talar om är alltså de tre Cinematic-scenarierna Chariot of the Gods (scenariot från starter setet), Destroyer of Worlds och Heart of Darkness.

Funkar de tre ihop? Är något av dem bättre eller sämre än de andra? Ger det något extra att spela dem som en kampanj med samma grupp?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Mitt i Heart of Darkness nu.

Funkar de tre ihop? Är något av dem bättre eller sämre än de andra? Ger det något extra att spela dem som en kampanj med samma grupp?
• De har ju en slags röd tråd men den är rätt övergripande.
• Nej de är rätt lika i kvalité, däremot rätt annorlunda i stuk sinsemellan.
• Du byter ju rollpersoner mellan varje del så det mer av en helhetsupplevelse för de som är med i alla än att det förtar något för den enskilde att ha missat någon del.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Jag har kört del 1 och 2 med samma grupp och det har varit riktigt gött. Tycker att de två första äventyren håller samma klass och kompletterar varandra bra eftersom de utspelar sig på olika miljöer och har olika känsla. Jag läste del 3 och blev lite besviken på den, så har inte kört den ännu. Tyckte att den var för lik första delen och att den saknade finess. Men kommer nog spela den till sist ändå, och det kanske visar sig att jag dömt den för hårt.
Den röda tråden som håller samman äventyren är ganska vag och spelarna uppfattar den nog ytterst lite, om än alls. Det finns kopplingar mellan dem, typ som att en släkting till någon SLP man mött tidigare dyker upp (inte troligt att spelarna gör den kopplingen alls). Annars är det mest att draconis strain dyker upp i samtliga och liksom är kärnan till all kaos.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag har spelat äventyr 1 och 2 och är en bit in i äventyr 3, alla med @Bifur som spelledare och med i huvudsak samma spelare. Jag tycker att alla tre äventyren är bra. Välgjorda och stämningsfulla med tydlig Alien-känsla. Det finns saker som knyter ihop äventyren men väldigt löst så det går antagligen utmärkt att spela dem helt separat.

Hittills tycker jag att del 3 känns lite svagare än de föregående men det kan bero på att vi spelat med långa mellanrum och hunnit glömma saker mellan spelpassen, samt på att rollpersonerna mest kivas med varandra och knappt samarbetar för att hantera situationen. Alla tre äventyren är också skrivna med en viss berättelsestruktur. Det är inte dåligt i sig, tvärtom är det passande för ett rollspel som bygger på filmer, men det känns tydligt att berättelsen inte växer fram lika fritt som jag är van vid från mer OSR:iga saker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
men det känns tydligt att berättelsen inte växer fram lika fritt som jag är van vid från mer OSR:iga saker.
Nej verkligen. Det går nog till och med att påstå att det finns en hel del räls i strukturen, både i konstruktionen av RPna och i vissa berättelseelement. Sen är ju mycket kring färdvägen upp till spelarna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Nu har jag läst alla tre delarna. Och jag tycker de alla absolut verkar värda att spela. En grej bara.

SPOILERS BELOW!!!
-
-
-
-
-
-
-
Jag skulle önska att det det fanns en tydligare koppling mellan scenarierna. Inte nödvändigtvis starkare men som sagt tydligare. Det jag är ute efter är att spelarna runt bordet ska få aha-upplevelser. Jag vill att de ska känna igen sig. Jag vill att de ska koppla ihop saker och ting utan att deras rollpersoner nödvändigtvis ska göra det. (Konstigt vore det annars med tanke på att man spelar olika rollpersoner i de olika deläventyren.) Jag vill höra dem säga "Jaså, det var därför!"

Det finns en sådan koppling mellan del 1 och del 3. Själva grejen som kickar igång 3an är att den utskjutna vetenskapsmodulen från USCSS Cronos som förekommer i del 1 kraschar in i och infekterar rymdstationen Erebos som spelarnas rollpersoner är på väg till. Men någon sådan finns inte vad jag har kunnat se mellan del 1 och 2, eller mellan del 2 och del 3 heller för den delen.

Är det någon annan som reagerat på det? Var det något ni saknade? Hur löste ni det i sådana fall? Någon som har förslag på något man skulle kunna lägga in själv?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Är det någon annan som reagerat på det? Var det något ni saknade? Hur löste ni det i sådana fall? Någon som har förslag på något man skulle kunna lägga in själv?
Jo, jag har tänkt på det. Den enda konkreta tanke jag tänkt är att om någon RP elelr SLP lyckas fly Cronus i del 1 och fått med sig en urna (det är ganska sannolikt men inte givet) skulle den kunna vara länken till del 2. Finnas med i inledningen eller bara hittas död i labbet i slutet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Jag skulle önska att det det fanns en tydligare koppling mellan scenarierna.
Jag håller med! Och jag är helt säker på att mina spelare aldrig kommer fatta att det finns en koppling mellan del 1 och del 3 eftersom det var länge sedan vi körde del 1 nu. Det är lite synd. Jag hade hoppats på att sista delen skulle knyta ihop säcken mer, men det tycker jag inte direkt att den gör.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Om någon av mina spelare överlever vår första alien-kampanj (ser mörkt ut, men en vet ju aldrig) tänkte jag binda ihop eventuella överlevare på något sätt med de officiella äventyren (kör egenskrivet just nu). Frågan är om det innebär att jag kommer behöva skriva om väsentliga delar av det som släpps, men jag misstänker det.

Följer tråden hur som, ifall ni kommer på snygga lösningar för att binda ihop saker!
 
Top