Alien RPG, mer intressanta Engineers

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Problemet med Engineers är att de är helt ointressanta, vad ska man liksom göra med dem. Av det vi sett så är de korkade, gillar skapa monster (biovapen) och döda alla människor. Supertunt och generiskt.

Men de skulle kunna vara ascoola, mystiska och kunna användas till mycket.

Mitt förslag är att skapa ett antal Engineers med egna personligheter, agendor och mål samt hur de kommer interagera med människorna. Låt den de mötte i Prometheus vara en av dem som inte representerar alla utan kanske är mer extrem i sitt agerande.

Här är en lista på olika Ingenjörer med olika personligheter, agendor och mål, tillsammans med hur de interagerar med människorn på ett mer komplext och dynamiskt sätt.

Snabba förslag mest för att visa konceptet.

Titan
(Detta är den de möter i Prometheus)
Stolt och överlägsen. Ser sig själv som en gud över mänskligheten och ser människorna som småkryp. Vill bevara den ursprungliga skapelseordningen och är emot alla former av genetisk manipulation och utveckling som människorna utför på sig själva.Titan kommer att försöka eliminera människorna för att återställa ordningen. Han kan använda avancerad teknologi och vapen för att bekämpa besättningen och sabotera deras forskning.

Helios
Nyfiken och vänlig, men med en hemlig agend. Vill använda människorna för att samla information om sina skapelser och förstå deras utveckling. Helios kommer att erbjuda hjälp och kunskap till besättningen, men i själva verket samlar han data om dem för sina egna syften. Han kan verka som en allierad, men hans sanna avsikter är att studera människorna som experiment.

Nyx
Mystisk och manipulativ. Har en dold agenda och är svår att läsa. Vill få människorna att tro att de är fria att utforska och utvecklas, medan hon i själva verket styr deras handlingar för sina egna experiment. Nyx kommer att skapa illusioner och manipulera besättningens uppfattningar. Hon kan spela på deras rädslor och drömmar för att styra dem mot specifika mål som tjänar hennes syften.

Kronos
Respektfull och äldst. Ser på människorna som sina barnbarn och känner en viss plikt att vägleda dem. Vill att mänskligheten ska nå sin fulla potential, men endast under hans strikt kontrollerade vägledning. Kronos kommer att agera som en mentor och lärare, men kommer att vara mycket kontrollerande och bestraffa alla försök till självständighet. Han ser det som sin uppgift att hålla människorna på rätt spår enligt sin egen vision.

Eos
Optimistisk och visionär. Tror på samarbete och symbios mellan Ingenjörer och människor. Vill skapa en ny värld där Ingenjörer och människor lever i harmoni och drar nytta av varandras styrkor. Eos kommer att aktivt söka samarbeten och dela teknologi med människorna. Hon kan hjälpa dem att förbättra sina liv och sin förståelse för universum, och ser varje konflikt som en möjlighet till lärande och växande.

Morpheus
Dyster och pessimistisk. Tror att mänskligheten är dömd att förstöra sig själv. Vill bevisa sin teori genom att observera mänsklighetens självdestruktiva tendenser och ingripa endast för att förhindra totalt utplånande. Morpheus kommer att hålla sig i skuggorna och ingripa endast när han anser att människornas handlingar hotar deras överlevnad. Han kan framstå som en räddare i nöden, men alltid med en känsla av förakt för mänsklighetens oförmåga att styra sitt eget öde.

Gaia
Moderlig och beskyddande. Har en stark känsla av empati för alla levande varelser. Vill skydda människor från utrotning och skadlig påverkan för sig och andra. Gaia kommer att försöka skydda besättningar från faror och guida dem. Hon kommer att vara snabb att ingripa när människorna hotar ekosystemet eller varandra.

Jag tänker att det finns massa små och stora bosättningar där många kanske när vilande. Tänker mig att den vi ser i Covenant som förstörs av David bara är en där de valt att leva väldigt enkelt och fredligt. Kanske att det är en grupp som tillhör Gaia vilket kommer få konsekvenser från henne.

Möten med Engineers är alltid vanskligt och på deras villkor. De kam tröttna och ändra sig utan att man förstår varför. De kan vara förstående och hjälpsamma medan nästa gång vara stränga och straffande. De är som gudar och kommer börja tillbedjas så av allt flera människor från olika religioner.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Jag tänker mig att namn och beskrivningar är utifrån människornas synvinkel. Hur vi uppfattar dem. Vi vet egentligen inget om dem vilket gör att möten kan vara nyktfulla och svåra att förstå.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Titan
(Detta är den de möter i Prometheus)
Stolt och överlägsen. Ser sig själv som en gud över mänskligheten och ser människorna som småkryp. Vill bevara den ursprungliga skapelseordningen och är emot alla former av genetisk manipulation och utveckling som människorna utför på sig själva.Titan kommer att försöka eliminera människorna för att återställa ordningen. Han kan använda avancerad teknologi och vapen för att bekämpa besättningen och sabotera deras forskning.
Jag tycker att Titan är missförstådd.

Titan
Nyvaken och i behov av kaffe. En rätt hygglig kille. Vill ha ordning och reda, är en skicklig pilot och lojal. Ogillar småkryp, framför allt om de är i ansiktet på en och försöker kommunicera. Ökänd bland kollegorna för sitt hemska morgonhumör.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,673
Jag tänker att vad man vill göra i Alien är att inte använda The Engineers som att de skapade Aliens. De är också bara någon random ras som är ganska mycket som oss. Nej, vill man gå upp och göra cosmic horror progenitors så gör dem till typ the Xeelee eller Vorlons… Och sedan ge dem ingen kopping till Xenomorpherna. Universum bara har också saker där den största fasan är att förstå dem utöver att det också bara finns saker vi inte kan förstå.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Problemet med Engineers är att de är helt ointressanta, vad ska man liksom göra med dem. Av det vi sett så är de korkade, gillar skapa monster (biovapen) och döda alla människor. Supertunt och generiskt.
Jag tror grundproblemet är att det förklarar mysteriet. Att låta saker vara oförklarade och mystiska är en styrka eftersom vår fantasi fyller i saker åt oss. Därför blir "lore" i dess olika former känslans fiende. Särskilt om vi vill ha skräcktema, eftersom rädslan för det okända är något av en grundtrop för den här typen av skräck.

Lite som att The Force blir något att flina åt när de skall mäta "midichlorians" i Anakins blod...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Jag tror grundproblemet är att det förklarar mysteriet. Att låta saker vara oförklarade och mystiska är en styrka eftersom vår fantasi fyller i saker åt oss. Därför blir "lore" i dess olika former känslans fiende. Särskilt om vi vill ha skräcktema, eftersom rädslan för det okända är något av en grundtrop för den här typen av skräck.

Lite som att The Force blir något att flina åt när de skall mäta "midichlorians" i Anakins blod...
Håller med dig och det funkar för xenomorphs för de är coola, farliga och ser ur som monster. Engineers, nej. De är inte speciellt coola, verkar inte så farliga (starka visst men) och ser ut som oss typ. Då vill jag ha något mer.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jag tror grundproblemet är att det förklarar mysteriet. Att låta saker vara oförklarade och mystiska är en styrka eftersom vår fantasi fyller i saker åt oss. Därför blir "lore" i dess olika former känslans fiende. Särskilt om vi vill ha skräcktema, eftersom rädslan för det okända är något av en grundtrop för den här typen av skräck.

Lite som att The Force blir något att flina åt när de skall mäta "midichlorians" i Anakins blod...
100%. Exakt så.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Jag tänker att vad man vill göra i Alien är att inte använda The Engineers som att de skapade Aliens. De är också bara någon random ras som är ganska mycket som oss. Nej, vill man gå upp och göra cosmic horror progenitors så gör dem till typ the Xeelee eller Vorlons… Och sedan ge dem ingen kopping till Xenomorpherna. Universum bara har också saker där den största fasan är att förstå dem utöver att det också bara finns saker vi inte kan förstå.
Jag tror att Engineers funkar bäst när man bara ser spåren av dem, lämningar av deras civilization. Stora stenhuvuden och märklig arkitektur. Då är de som mest mystiska. Men om man vill ha med dem så tror jag det ska vara väldigt sparsamt och inte samma typ av direkt fysisk hot som xenomorphs. Man ska veta att de finns i galaxen, de göra massa saker och det är bäst att hålla sig borta för man vet aldrig vad ett möte kommer leda till.

Huruvida de skapar xenomorphs är bäst att ha tvetydigt, kanske har dem det eller inte. Olika möten typer på det ena eller andra.

Jag har inge emot att kan lägger till massa nya mystiska saker som inte är helt förklarat som i Prometheus och Covenant. Men det är utförandet som brast mest, allt de gjorde i de filmerna kunde göras bättre men rätt små medel.
 
Top