Nekromanti Alien Isolation[Videospel]

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
År 2014 kommer ett alldeles nytt spel att släppas: Alien isolation
I samband med tidigare Alien-spel som varit shooters och det allra senaste Alien: Colonial Marines sågs som en stor besvikelse gör SEGA nu en helomvändning och gör en Amnesia(the dark descent/a machine for pigs) - skräckbaserad stealth. Som stort fan av allt xenomorf-relaterat glädjs jag, kan tilläggas att de flesta i min närhet inte gillar såna här spel(vågar inte!), men jag gamear gärna(under dagtid!!)

Kommer tydligen att handla om Ripleys dotter(nämns i 2:an, avliden) som letar efter sin moder efter den första filmen(som ovetandes är lite för säker...), och då dyker en ny xenomorf upp/alternativt sprängdes aldrig skeppet Nostromo i den här versionen.
Frågan är då om den artificiella intelligensen kommer att vara så avancerad som de säger - den kanske är lite för bra....:confused:

Kommer de också att klara att hålla uppe intresset utan att det blir repetitivt? Dom nämner att det också ska finnas andra fiender. Intressant är också att du lämnar doftspår efter dig - så du kan inte hoppa in i ett skåp och sedan irl gå ut och handla som i andra spel - varelsen kommer till slut att sniffa sig fram till dig och slita ut dig för en omgång salsa, du bör också vara försikig eftersom den kommer att reagera på manipulerade saker som om skåpdörren är öppen/stängd + du lämnar ett som sagt ett doftspår efter dig, så du måste röra på dig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alien:_Isolation
http://www.youtube.com/watch?v=9lkh0-jPfxs
http://www.youtube.com/watch?v=MAgzZsd76jM
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Då har det kommit!
Har snattat det till min XBOX360. Spelet är typ en 'midquel', "inofficiell" efterföljare till den första Alien-filmen - Alien 1.5 skulle man kanske kunna säga. Det har gått 15 år sedan första filmen och Ripley svävar fortfarande omkring i hypersömnen lyckligt ovetande(i 42 år till). Hennes dotter letar dock fortfarande efter henne, hon får upp ett spår att den svarta lådan till skeppet Nostromo har hittats som nu befinner sig på en stor rymdstation i samma stjärnsystem som dom hittade alien-ägget(Zeta Reticuli). Hon drar då dit och finner då att en ny xenomorf har letat sig dit....

Spelet håller vad det lovar. Du bajsar på dig när xenomorfen graciöst svepar sig ner från ventilationen. Beroende på svårighetsgraden är du olikt säker. Om den inte har snappat upp dig kan du gömma dig under en brits, säng, skrivbord eller skåp. Skåp är alltid det bästa. Att det finns flera utgångar/ingångar hjälper dig inte precis - varelsen får snarare fler ställen att svepa sig in på. Det här spelet är inte som andra stealth-skräckspel. Xenomorfen rör sig olika snabbt - ibland rör den sig fort, ibland långsamt, ibland står den stilla och spanar, ibland kutar den igenom ventilationssystemet. Så det är svårt att veta var man har den. Att genomsöka rummet blir ett stort rädslo-stressmoment då man aldrig vet om den närmar sig - även om man har rörelsedektorn. Den tenderar också att röra sig i samma område som du är i(ai:n vet vilket område du är i och börjar röra sig mot det om du lämnar det nuvarande, en karta är nog indelad i flera stycken osynliga gränser).
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Du glömde säga ifall du tyckte att spelet levde upp till dina förväntningar eller inte, om du funnit det underhållande och ifall du rekommenderar andra att också skaffa det nu när du provat. Låter nice dock.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Unfair;n46680 said:
Du glömde säga ifall du tyckte att spelet levde upp till dina förväntningar eller inte, om du funnit det underhållande och ifall du rekommenderar andra att också skaffa det nu när du provat. Låter nice dock.
Spelet håller vad det lovar
1. Spelet lever upp till förväntningarna. //Check//

2. Det är underhållande. //Check//

3. Rekommenderar andra att snatta det. //Check//

Nöjd? :p
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
För en stor fan av Alien I å II så är det skönt att se en produkt som äntligen gör serien rättvisa. Storyn passar in otroligt bra i sammanhanget (Jag ser för övrigt inte Alien 3 eller 4 som canon), atmosfären är otroligt tjock och den grafiska designen osar verkligen Alien.

Det tar ett tag för spelet att komma igång och jag tycker att de borde haft en lite starkare vision för vad de ville göra med slutet, men överlag är det här en otroligt gedigen upplevelse. Den dynamiska känslan när man navigerar androider, fientliga människor och Xenomorfen själv är otroligt häftig, och jag pallade inte köra spelet på hard för det vart på tok för svårt. Däremot kunde jag tycka Xenomorfen var lite väl oförutsägbar ibland, och att det kan bli frustrerande för att den alltid one-shottar dig. Jag tyckte dock det var generöst med sparpunkter, och det var smart att sparandet innebar en risk eftersom man kan råka dö om xenomorfen är nära.

Däremot tycker jag spelet tappar lite fokus nånstans på vägen, vilket gör att hardcore Alien fans förmodligen kommer uppskatta spelet mer än de som vill ha ett renodlat stealthspel. Det är också viktigt att påpeka att det känns mer som ett stealth spel än ett skräckspel.

Jag ger det 8/10, det finns några råa punkter som kunde polerats mer, men överlag är stämningen och gameplay tillräckligt bra för att även icke-Alien superfans ska kunna uppskatta spelet.
 
Top