Nekromanti Alien - evolution(?)

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Viss tid under helgen fördrev jag genom att se 2,5 Alien-filmer, för X:e gången. En ny tanke började slå på mig. Var kommer dessa varelser ifrån? Jag inser att tjusningen med dem är deras mystik, att man aldrig vet så mycket om dem som man skulle behöva för att effektivt bekämpa dem, men ändå undrar jag.

Har de utvecklats på någon avlägsen planet enligt modern evolutionsteori? Om så är fallet, måste inte den världen vara ytterst hård för att utveckla sådana "perfekta" rovdjur? Någon som vill spekulera över hur en sådan värld ser ut?

Eller är dessa Alien-xenomorfer framtagna genom biologisk / genetisk forskning (möjligen av en för mänskligheten främmande intelligens), utvecklade som biologiska vapen, precis som "Bolaget" vill använda dem?

Eller har de utvecklats på andra sett?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
På den tiden då Dark Horse hade rättigheterna till att göra serier av Aliens så minns jag att det i någon miniserie (allt gavs ut som fristående miniserier) visade sig att den stora "elefanten" på vars skepp man finner de första äggen i Alien (det är ju på ett kraschat skepp på Acheron) just hade fraktat äggen och liksom många mänskliga bolag haft ambitionen att använda de små sötnosarna som biologiska vapen. Om dessa sedan avlats fram eller hittats av "elefantens" art framgick inte, men Dark Horse lät i alla fall historien med att andra arter försökte utnyttja Aliens vara ett tema som upprepats tidigare. Hmmm... nu kom jag på en annan episod där man faktiskt kom till Aliens riktiga hemplanet, men nu måste jag rusa!

- Phelan
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
OM jag minns rätt, så enligt någon sådan miniserie, så var det varelserna från Predator som odlade fram aliens. De hade alla fall för vana att släppa ut ett antal aliens på en planet och sedan jaga dem för att bevisa hur tuffa de var. Med andra ord en sorts rit för att visa att de var vuxna.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"OM jag minns rätt, så enligt någon sådan miniserie, så var det varelserna från Predator som odlade fram aliens. De hade alla fall för vana att släppa ut ett antal aliens på en planet och sedan jaga dem för att bevisa hur tuffa de var. Med andra ord en sorts rit för att visa att de var vuxna."

Miniserien Aliens från Dark Horse, som fortsatte tio år efter filmen Aliens, besökte deras hemvärld. Den miniserien fick sin fortsättning i Aliens Book Two och Aliens: Earth War.

Miniserien Aliens vs Predator visar mycket ritkigt hur aliens planteras av predators som en mandomsrit, men enligt senare böcker i Aliens vs Predator-franchisen så är det snarare så att predators fångar en alien-mamma då och då, för att den ska kunna lägga ägg som de kan använda i mandomsriten. Den är alltså inte nödvändigtvis skapad av av predators.

För övrigt är det ju en Aliens vs Predator-film på väg, som har premiär om en stund i Amerikat (13 augusti).
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Ryktet säger

Ok, nu är chansen stor att jag gör en stor miss här, men som jag kommer ihåg att jag fått det berättat för mig för flera år sedan så är det så här... :gremsmile:

"Aliensarna" är egentligen en låg livsform på sin planet vilken bebos av en mängd olika varelser. De motsvaras närmast av myror. Så de verkar alltså ha tillkommit genom evolution. Personen som sa det sa sig ha läst vissa serier. Antagligen var det samma serier som pratats om tidigare i tråden. Visserligen finns ju också chansen att serierna skiljer sig från den "officiella" versionen, om det finns någon sådan.

Det här är ju visserligen väldigt osäkert. Det enda jag egentligen kommer ihåg var att personen som läst serien sa att dom var "som myror" på sin planet, eller var det myskoxar?
 
Top