Alien Earth

Oscar Silferstjerna

Fotbollshuligan i tv-soffan
Nu på onsdag är det dags: då släpps de två första avsnitten av Alien: Earth på Disney. Min magkänsla efter att ha läst några recensioner sett den mer utförliga versionen av trailern är att det här är bra. Möjligen även riktigt bra. Jag tror en tv-serie är precis den fördjupning som jag tycker saknas i många av filmerna. Att Noah Hawley, som tidigare har arbetat med bland annat tv-serien Fargo, har skrivit manus (och regisserat?), är ett plus. Har ungefär samma känsla inför den här serien som jag hade inför den första Andor-säsongen.

Drog igång den här tråden eftersom jag antar att fler här kommer att se serien.

Last edited:
Väldigt ambivalent. Men mest pga hur Alien Romulus till slut blev. Jag hade kul när jag såg den även om jag tyckte slutet blev over the top, men ju längre tid som gått desto mer kluven blir jag till den.

Sista 30 minuterna på Romelus är verkligen ovanligt enormt dåliga. Alltså verkligen 0/5. Jag förstår inte hur kritikerna i så hög utsträckning kunde bortse från det. Eller säga typ ”jaja slutet var kanske inte så bra men grymt schysst film ändå”.

En film som innehåller den kanske sämsta halvtimme film som spelats in på ett decennium är inte en grymt schysst film.

Väldigt ambivalent. Men mest pga hur Alien Romulus till slut blev. Jag hade kul när jag såg den även om jag tyckte slutet blev over the top, men ju längre tid som gått desto mer kluven blir jag till den.

Ja, på slutet tappade den filmen mig helt. Den där rumänske basketspelaren som dök upp (föddes) såg oerhört malplacerad ut. Direkt löjeväckande. Men samtidigt var första halvan av filmen en av de bättre i franchisen. Jag är dock inte säker på att den Romulus-prequel som nu verkar vara ett långt framskridet (?) projekt är en bra idé.

Det jag tycker verkar bli bra med tv-serien är, som sagt, att det finns tid att gå på djupet. Jag tror att det vid det här laget uttjatade upplägget - en intet ont anande besättning som dödas tills bara hjältinnan återstår - åtminstone delvis har med det kortare filmformatet att göra. Slafset och monstrena behöver synas i bild för att hålla det dyra varumärket varmt (därmed inte sagt att jag personligen tycker att det är konstnärligt intressant vägval).

Här är för övrigt en spoilerfri (?) recension av tv-serien. Den gjorde mig ännu mer sugen på onsdagens premiär.

Last edited:
Jag tycker serien ska bli kul. Men jag gissar att man har mest behållning av den om man inte försöker förlika den med övriga verk i Alien-universat 😆.

Intressant och ganska lång intervju med Noah Hawley. Bland annat om nya (och gamla) varelser.

Utöver detta, positiv recension även i Aftonbladet.

Last edited:
Första avsnittet var riktigt bra. Det kommer lite spoiler i nästa stycke, men inget som kommer förstöra upplevelsen om du råkar läsa det.

Är det här första gången i Aliens historia som vi får se någon annan form av utomjordiskt liv? I tidigare filmer har vi sett människor och människoliknande varelser, och aliens som har ungefär samma livscykel: sätter sig på ett ansikte och lägger ägg, poppar ut ur magen och härjar runt tills den dödas. Nu dök det upp en sorts insekt som verkar fungera som en fästing på steroider.

Är det här första gången i Aliens historia som vi får se någon annan form av utomjordiskt liv?
Förutom xenomorphen och Engineers? (Och möjligen vilka som nu än bor på planeten som David förintar i Covenant.) Ja, så borde det vara.

Nu har även jag sett det första avsnittet. Det kan ju vara lite svårt att gilla något som blivit så hypat bara under det senaste dygnet, men det här är bra på riktigt. Åtminstone hittills. Det känns verkligen som en start på något mycket större, gissningsvis över flera säsonger. Som jag skrev i trådens startpost, så tror jag att en tv-serie är helt rätt format för just denna franchise. Ser fram emot att se fortsättningen!

Last edited:
Intressant första avsnitt.

+ Välspelat och snyggt. Rätt nivå av retrofuturistisk stil.

+ Bra att serien gör något fördjupat av den cyberpunkiga kapitalistiska aspekten av världen. Inte för att tidigare filmer struntat i det helt, men det är ett bra tema att lyfta fram mer.

+ Rätt sorts otäck stämning. Läskiga nya monster.

? Det tidvis väldigt fragmentariska bildberättandet - som mer förmedlar en känsla, en antydan, än ett förlopp - är träffsäker, men det är en fin gräns att balansera på så att det inte slår över och blir förvirrande.

? Jag fångar inte riktigt cyborgens motiv och det som visas gör mig lite orolig. Nu är det ju bara avsnitt 1, men jag slipper gärna något slags "David-ansats" där de konstgjorda människorna ägnar sig åt djälvulskap på ren pin kiv. Hoppas inte serien drar dit utan etablerar mer handfasta motiv.

- Det är väl kört från början men det kommer ofrånkomligen vara lite störigt att serien inte kommer att kunna passa in bland övriga filmer. (Och de passar ju inte heller ihop med varandra.) Småsaker, men ändå lätta störningsmoment under tittning.

Diggar den ända till 1:40:01, där tappade jag det. Jag kan köpa konceptet att xenomorphen får en del av den DNA som "värden" har men...kom igen...inom en snar framtid kommer människorna ha börjat gifta sig med- och skaffa små gulliga xenomorphbebisar som ska gå till skolan och ha ryggsäck och oj oj oj så gulligt. Nä, back to basic. Låt xenomorphen få vara så som den har varit under de tre första filmerna. Det räcker.

Jag har ännu inte sett första avsnittet men läst lite mixed reviews runt om på nätet så jag är försiktigt hoppfull och väntar med att yttra mig tills jag sett några avsnitt och bildat mig en egen uppfattning.

Bara sett första avsnittet men stör mig på det hastiga tempot som känns fel för en tv-serie, samt att alla xenomorfer kommer in i handlingen (och i helfigur) så snabbt. Blir inte det minsta läskigt, känns som vissa scener mest är till för att "avklaras" så det blir gjort.
Blandningen av retrofuturism och modernt skär sig lite för mycket också, tycker de kunde släppt den homagen.

Men det är inte dåligt, ska ge det en chans iaf. Kul med koorporationerna, samt att Prodigy ger sådana Cybertronic-vibbar.

Såg första avsnittet. Ser rätt bra ut, med rimlig budget och bitvis bra foto. Sedan beror allt på hur det blir framöver. Litet väl mycket att spela "greatest hits" där i början på rymdskeppet, men det får man väl leva med nuförtiden. Infodumpen var litet klumpig. Man vet att det är en retroframtid för att någon röker.

En sak jag reflekterade över är hur rollspeligt världsbygget är. Det finns fyra karaktärstyper. Det finns fem sorters farliga aliens. Den finns fyra megacorps.

Nu har jag även sett 2a avsnittet. Tyvärr i mina ögon ett litet steg tillbaka.

+ Fortsatt snyggt och välspelat och ljudsatt. Jag gillade särskilt den lilla återföreningsscenen mellan syskonen.

+ Bra världsbygge med nya varelser och bolagsrelationer.

? Alltså grundpremissen - skeppet har störtat i ett höghus - framstår som lite tramsigare ju längre tidsramen förskjuts. Är det akuta räddningsinsatser för att hela skiten är på väg att ramla som gäller, eller en genomgång i ett senare och mer stabilt läge. Serien håller sig med båda lite som det passar på ett lite störigt inkonsekvent sätt, vilket påverkar berättandet och rollfigurernas val. Det känns som att serien hade vunnit på att sakta ner lite, låta allt vara aningen mindre hastigt och göra skeppet till huvudpersonernas fokus.

? Också lite bortstött av att alla varelser vi får se är tokgalet farliga. Det kanske kan motiveras av att det var prio för forskningsprojektet men jag hade föredragit att de 1) varierades mer och några verkar harmlösa 2) introducerades i lägre tempo.

- Avsnittet fläskar på med action på ett vis som förstör upplägget något. I ena scenen är det fullt kaos, döda kroppar och dödsångest, i nästa kostar rollfigurerna på sig att chilla lite och knacka på dörrar till fester. Känns som man tvingar in xenomorphen i ett för tidigt skede (snarare än att kanske låta den göra sitt allra första framträdande när det tar Joe). Någon otäckhet i labbet hade räckt bra. Hänger också ihop med mina ? ovan.

- "Barnen" funkar inte riktigt som koncept hela vägen. Dels blir de snabbt opersonliga, dels blir det allt mindre rimligt att de överhuvudtaget skickas in där. Ok för att bolagschefen i pyjamas kanske är knasig men, nej. De är supervärdefulla tillgångar som riskeras på ett infall. Man borde hållit sig till Marcy/Wendy som "ett test och den mest mogna" och låta övriga vara bakgrund på ön.

Jag såg 5 min igår innan jag somnade. Inte för att det var dåligt. Ska göra nytt försök under helgen.

Back