Alien Earth

Oscar Silferstjerna

Lovecraft spelade pingis.
Nu på onsdag är det dags: då släpps de två första avsnitten av Alien: Earth på Disney. Min magkänsla efter att ha läst några recensioner sett den mer utförliga versionen av trailern är att det här är bra. Möjligen även riktigt bra. Jag tror en tv-serie är precis den fördjupning som jag tycker saknas i många av filmerna. Att Noah Hawley, som tidigare har arbetat med bland annat tv-serien Fargo, har skrivit manus (och regisserat?), är ett plus. Har ungefär samma känsla inför den här serien som jag hade inför den första Andor-säsongen.

Drog igång den här tråden eftersom jag antar att fler här kommer att se serien.

Last edited:
Väldigt ambivalent. Men mest pga hur Alien Romulus till slut blev. Jag hade kul när jag såg den även om jag tyckte slutet blev over the top, men ju längre tid som gått desto mer kluven blir jag till den.

Sista 30 minuterna på Romelus är verkligen ovanligt enormt dåliga. Alltså verkligen 0/5. Jag förstår inte hur kritikerna i så hög utsträckning kunde bortse från det. Eller säga typ ”jaja slutet var kanske inte så bra men grymt schysst film ändå”.

En film som innehåller den kanske sämsta halvtimme film som spelats in på ett decennium är inte en grymt schysst film.

Väldigt ambivalent. Men mest pga hur Alien Romulus till slut blev. Jag hade kul när jag såg den även om jag tyckte slutet blev over the top, men ju längre tid som gått desto mer kluven blir jag till den.

Ja, på slutet tappade den filmen mig helt. Den där rumänske basketspelaren som dök upp (föddes) såg oerhört malplacerad ut. Direkt löjeväckande. Men samtidigt var första halvan av filmen en av de bättre i franchisen. Jag är dock inte säker på att den Romulus-prequel som nu verkar vara ett långt framskridet (?) projekt är en bra idé.

Det jag tycker verkar bli bra med tv-serien är, som sagt, att det finns tid att gå på djupet. Jag tror att det vid det här laget uttjatade upplägget - en intet ont anande besättning som dödas tills bara hjältinnan återstår - åtminstone delvis har med det kortare filmformatet att göra. Slafset och monstrena behöver synas i bild för att hålla det dyra varumärket varmt (därmed inte sagt att jag personligen tycker att det är konstnärligt intressant vägval).

Här är för övrigt en spoilerfri (?) recension av tv-serien. Den gjorde mig ännu mer sugen på onsdagens premiär.

Last edited:
Jag tycker serien ska bli kul. Men jag gissar att man har mest behållning av den om man inte försöker förlika den med övriga verk i Alien-universat 😆.

Back