Nekromanti Algebraiskt magisystem?

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
För många år sedan påstod sig en bekant till mig ha hittat på en enkel algebraisk formel med parametrar som t.ex. typ av element, typ av magi, antal magipoäng, volym, massa och energi, etc för att entydigt avgöra resultatet av en trollformel i sitt fantasy-rollspel. Fördelarna påstods då ha varit att magin då blev ganska obunden och dessutom också fri från godtycke i subjektiva bedömningar.

Finns det någon som gör på ett liknande sätt nuförtiden? Det kunde vara kul att läsa om.
 

Grim_UBBT

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
31
Location
Skara, Sverige
Tja, jag har inte sett något rollspel som använder ett sådant magisystem nu för tiden, men det finns äldre som gjort det. Chivalry & Sorcery 2:nd Ed. är ett sådant exempel.
Där används ett liknande system för hur "Basic Magic" används. Det kanske är lite krångligt att sätta sig in i ett sådant system men det har sina fördelar också som med allt annat!

För den som är intresserad kan jag för övrigt varmt rekommendera detta mycket kompletta rollspel.



/Grim
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Problemet med det är att det kan slöa ner rollspelandet när man sitter och räknar istället för att spela.....

Annnars är det nog bra

Klon, som just blivit vapenbärare... Jippie!!!!
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Det är helt rätt. Rutinuppgifter bör emellertid spelledaren delegera till spelarna så långt det är möjligt för att lekledaren helt ska kunna koncentrera sig på att hålla uppe tempot i handlingen. Om man lyckas organisera förarbetet bra med specialicerade rollfigurer kan det bidra till att hålla alla engagerade. Men det är ju nästan en egen tråd för sig.

Mvh
Jens G

"Är man rasist om man tycker att orcher borde interneras i stora läger för en slutgiltig lösning?"
 

Sonderblade

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
3
>>För många år sedan påstod sig en bekant till mig ha hittat på en enkel algebraisk formel med parametrar som t.ex. typ av element, typ av magi, antal magipoäng, volym, massa och energi, etc för att entydigt avgöra resultatet av en trollformel i sitt fantasy-rollspel. Fördelarna påstods då ha varit att magin då blev ganska obunden och dessutom också fri från godtycke i subjektiva bedömningar.

Något liknande har jag suttit och klurat på ett tag. Om man ska ha magiregler så måste man ju på något sätt dela upp alla "spells" eller så. Antingen så har man en jättelik lista på alla möjliga magiformler man kan komma på eller så får rollfigurerna själva hitta på vad de ska trolla fram.
Då hade jag tänkt att man på något entydigt sätt skulle kunna beskriva hur alla formler är relaterade till varandra.
T.ex. en eldboll, Då skulle eldbollsformeln se ut på följande sätt:

eldboll = eld + skapa_element + forma_element

Det vill säga att formeln för Eldboll består av formlerna för Eld, Skapa_Element och Forma_Element vilka i sin tur består av andra formler. Ungefär som när man skriver kemiska formler

Eld + Skapa_Element + Forma_Element -> Eldboll

Då ska man alltså i förväg veta att Eld, Skapa_Element och Forma_Element blir en Eldboll. Och det är där det svåra ligger. När Kalle är spelledare kanske han säger:

Eld + Skapa_Element + Forma_Element -> Teleportering

men när Olle är spelledare säger han:

Eld + Skapa_Element + Forma_Element -> DödaSnubbeMagi

MvH Björn Lindqvist
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
... Chivalry & Sorcery 2:nd ed. ...

Jag har efter en tids letande inte funnit någon som äger reglerna, eller ens känner till innehållet om magimetoden.

En egen metod borde göra en koppling mellan energitäthet och sannolikhet att lyckas som är ovänt proportionell.
Det svåra är att formulera något allmängiltigt med väldigt få parametrar för att det skall vara spelbart.
Jag börjar tvivla på att det låter sig göras på ett tillräckligt smidigt sätt.


Mvh
Jens G
 
Top