Perola
Veteran
Hej
Tänkte jag skulle styra upp magisystemet då jag tycker att den goda iden bakom eons magi är helt underbar. Alltså att man gör magi till en vetenskap som går att forska i och att utveckla på in-game nivå.
Därför tänkte jag att jag skull bolla några idéer här på forumet.
Ett problem är alkemin då den i de nuvarande reglerna är väldigt slumpad, alltså då syftar jag på när man nertecknar recept. Som det är nu så slumpar man ingredienser från en lista och sedan så slumpar man vad man ska utsätta ämnet för. Detta kan medföra att man för ”artefakt A” behöver drakhud och enhörningshorn och för ”artefakt B” Salt och Läder trots att artefakterna ska göra precis samma sak. Alltså det jag funderar på att göra är att på något sätt definiera användningsområde för olika ämnen som t.ex. läder, växter och liknande kanske ska användas i samband med biotropi medans svavel, aska ect ska användas till pyrotropi för exempel. Jag skull även vill definiera speciella ingredienser t.ex. skydds besvärjelser med över 4 filament i ”besvärjelse” färdigheten behöver drakhud, då drakhud har starkt skyddande egenskaper. På så sätt får man in att det finns vissa kända recept på vissa magiska föremål och att man som magiker kanske även behöver andra färdigheter som passar bättre till karaktären intressen, t.ex. skulle kanske geomantiker behöva geologi i en helt annan utsträckning.
Och man skulle också kunna forska mer som magier, då man kanske har ett recept på en eldskyddande mantel, men man behöver naglar av en salamander något som kanske inte är det lättaste och hitta eller skaffa. Ett helt äventyr för denna magiker kan då vara att försöka hitta någon mer lättåtkomligt substitut, genom att kanske analysera salamanderns natur och fysiologiska och magiska förutsättningar och egenskaper och även senare kanske knäcka nöten och bli känd inom alla de stora magiakademierna. Ni kanske förstår kanske vad jag vill komma.
Detta är bara en grej som jag tänkt på så jag kanske kommer med mer idéer här senare.
//P-O
Tänkte jag skulle styra upp magisystemet då jag tycker att den goda iden bakom eons magi är helt underbar. Alltså att man gör magi till en vetenskap som går att forska i och att utveckla på in-game nivå.
Därför tänkte jag att jag skull bolla några idéer här på forumet.
Ett problem är alkemin då den i de nuvarande reglerna är väldigt slumpad, alltså då syftar jag på när man nertecknar recept. Som det är nu så slumpar man ingredienser från en lista och sedan så slumpar man vad man ska utsätta ämnet för. Detta kan medföra att man för ”artefakt A” behöver drakhud och enhörningshorn och för ”artefakt B” Salt och Läder trots att artefakterna ska göra precis samma sak. Alltså det jag funderar på att göra är att på något sätt definiera användningsområde för olika ämnen som t.ex. läder, växter och liknande kanske ska användas i samband med biotropi medans svavel, aska ect ska användas till pyrotropi för exempel. Jag skull även vill definiera speciella ingredienser t.ex. skydds besvärjelser med över 4 filament i ”besvärjelse” färdigheten behöver drakhud, då drakhud har starkt skyddande egenskaper. På så sätt får man in att det finns vissa kända recept på vissa magiska föremål och att man som magiker kanske även behöver andra färdigheter som passar bättre till karaktären intressen, t.ex. skulle kanske geomantiker behöva geologi i en helt annan utsträckning.
Och man skulle också kunna forska mer som magier, då man kanske har ett recept på en eldskyddande mantel, men man behöver naglar av en salamander något som kanske inte är det lättaste och hitta eller skaffa. Ett helt äventyr för denna magiker kan då vara att försöka hitta någon mer lättåtkomligt substitut, genom att kanske analysera salamanderns natur och fysiologiska och magiska förutsättningar och egenskaper och även senare kanske knäcka nöten och bli känd inom alla de stora magiakademierna. Ni kanske förstår kanske vad jag vill komma.
Detta är bara en grej som jag tänkt på så jag kanske kommer med mer idéer här senare.
//P-O