Nekromanti Alekemi

Perola

Veteran
Hej
Tänkte jag skulle styra upp magisystemet då jag tycker att den goda iden bakom eons magi är helt underbar. Alltså att man gör magi till en vetenskap som går att forska i och att utveckla på in-game nivå.

Därför tänkte jag att jag skull bolla några idéer här på forumet.

Ett problem är alkemin då den i de nuvarande reglerna är väldigt slumpad, alltså då syftar jag på när man nertecknar recept. Som det är nu så slumpar man ingredienser från en lista och sedan så slumpar man vad man ska utsätta ämnet för. Detta kan medföra att man för ”artefakt A” behöver drakhud och enhörningshorn och för ”artefakt B” Salt och Läder trots att artefakterna ska göra precis samma sak. Alltså det jag funderar på att göra är att på något sätt definiera användningsområde för olika ämnen som t.ex. läder, växter och liknande kanske ska användas i samband med biotropi medans svavel, aska ect ska användas till pyrotropi för exempel. Jag skull även vill definiera speciella ingredienser t.ex. skydds besvärjelser med över 4 filament i ”besvärjelse” färdigheten behöver drakhud, då drakhud har starkt skyddande egenskaper. På så sätt får man in att det finns vissa kända recept på vissa magiska föremål och att man som magiker kanske även behöver andra färdigheter som passar bättre till karaktären intressen, t.ex. skulle kanske geomantiker behöva geologi i en helt annan utsträckning.

Och man skulle också kunna forska mer som magier, då man kanske har ett recept på en eldskyddande mantel, men man behöver naglar av en salamander något som kanske inte är det lättaste och hitta eller skaffa. Ett helt äventyr för denna magiker kan då vara att försöka hitta någon mer lättåtkomligt substitut, genom att kanske analysera salamanderns natur och fysiologiska och magiska förutsättningar och egenskaper och även senare kanske knäcka nöten och bli känd inom alla de stora magiakademierna. Ni kanske förstår kanske vad jag vill komma.

Detta är bara en grej som jag tänkt på så jag kanske kommer med mer idéer här senare.

//P-O

lijat

Swordsman
Roligt att höra att någon mer är fashinerad av vad man kan göra med eons magisystem.

Jag tycker att det du försöker göra är en utmärkt idee och önskar dig lycka till. Om du lyckas med alkemin så kan man säkert även bygga vidare på eller inspireras av det och ge sig på efektforskningen.

Lijat - lite upptagen men återkommer om någon idee dyker upp.

ZaiToh

Warrior
Hej,

Trevligt att vi är flera som vill göra alkemin bättre. Jag har skrivit lite om mina idéer tidigare tidigare i det här inlägget. Det tar mest upp labbet och tankar och idéer kring dessa. Jag har även tagit fram regler för hur forskning ska gå till, dock har de inte sökt sig hit till forumet än. Kommer ske då jag får lite tid över.

Mycket trevligt att du försöker tackla ingredienserna, då det känns lite konstigt ibland. Lycka till med utformingen!

Själv håller jag för övrigt helt med dig om att Alkemi bäst lämpar sig som än mer vetenskaplig och ju mer inslag av forskning den innehåller desto bättre.

/ZaiToh

Ceram

Tvättbjörn
Fristående alkemi.

Alltså det jag funderar på att göra är att på något sätt definiera användningsområde för olika ämnen som t.ex. läder, växter och liknande kanske ska användas i samband med biotropi medans svavel, aska ect ska användas till pyrotropi för exempel. Jag skull även vill definiera speciella ingredienser t.ex. skydds besvärjelser med över 4 filament i ”besvärjelse” färdigheten behöver drakhud, då drakhud har starkt skyddande egenskaper. På så sätt får man in att det finns vissa kända recept på vissa magiska föremål och att man som magiker kanske även behöver andra färdigheter som passar bättre till karaktären intressen, t.ex. skulle kanske geomantiker behöva geologi i en helt annan utsträckning.
Underbart. Ungefär såhär tänkte jag nu när jag läste ditt inlägg. Varje magiaspekt får en pool av lättilgängliga ingridienser och så ett par specialingridienser för höga magnituder. Istället för att använda massa magiska färdigheter skulle man då kunna göra alkemi till en mer speciell vetenskap om man använder Växtlära till helande elexir och så vidare. Då kommer man ifrån att alkemister måste vara skickliga magiker för att kunna göra något, dessutom motiverar man att yrkesgruppen lärd har färdigheten alkemi. Kanske ska alkemisten bara behöva alstra in filament ett och ett så att han utöver att slippa använda besvärjelse dessutom inte ens behöver högt färdighetsvärde i alstra. Dessutom blir man av med artefaktens färdighetsvärde och all irritatrion denna har skapat. Bra tänkt helt enkelt.

/Ceram, vill ha labbråttor inte skillade besvärjare.

Marcus J

Hero
Re: Fristående alkemi.

Alltså detta låter helt ubertufft.

Vi kanske skulle slå våra kloka huvuden ihop och komma på vilka ingredienser som man kan använda till vilka aspekter:

Termiotropi: Vulkansten.

Kronotropi: Kronek, (nypåhittat träd, väldigt lång livslängd, flera tusen år men dör fortfarande, väldigt ovanligt.)

Kryotropi: Isdraksfjäll.

hydrotropi: Lindormsben

Fototropi: Draghirklor

/Marcus utan M&M och MiM.

Ceram

Tvättbjörn

Det låter inte helt dumt. De ingridienser du nämnt är ju svåråtkomliga så de används väl vid magnitud över tre då kanske.
Om det finns tid så skulle man sätta sig med mystik och magi, sin kemi- annan naturkunskap och så associera lite. Det svåra är väl att hitta på någolunda balanserade lättilgängliga ingridienser.
Tre kategorier kanske man behöver. magnitud 1-3, 4-6 och så 7+.
Den sista kategorin behöver ju bara innehålla en eller två extremt svårtillgängliga saker. I den lägsta kategorin kan ju samma ingridiens funka för flera aspekter, alkohol kan ju vara med överallt.

/Ceram, som måste upp tidigt imorgon...

Gylf draken

Warrior
Re: Alkemi

Hej...

Måste säga att jag inte håller med er, Eons magisystem är som en rostfläck på en konungakrona. Det är tråkigt och livlöst och är för mig något stämmningssänkande och kompliserat. jag kan förstå varför vissa gillar de välorganiserade regler som gör så att spelare (och Spelledare) inte behöver tänka så mycket själv, men var finns känslan?...

För ett tag sedan skrev jag in lite ideer runt alkemi

"Har ett par synpunkter rörande alkemin, jag och vår SL skulle för ett par år sedan utforska alkemins värld, bökerna fanns till hands och SL var påläst vi började med att fixa i ordning mina recept. Då jag till min fasa märkte hur jobbigt alkemi systemet var (är bara spelare så jag är inte ALLT för påläst).
till mina svårare recept behövde jag ett par hundra kilo mjöl, lera för flera silver (vem f*n köper lera) och Umbra som jag knappt vet vad det är. Allt detta skulle jag röra ihop till en artefakt av någon sort. Slurp!!! allt jag hadde tänkt ut med min mystiska alkemist som i de fladrande skuggorna från "kittelbrsan" rörde ihop de mest märkliga elexirer, allt detta ran ut likt en sönderfummlad besvärjelse.

Det fina med Eon har alltid varit de extremt uttänkta reglerna
man känner kontroll då man spelar, man får klara bilder av hur te.x strider går man "hänger med" men själva kännslan för Alkemin blev litte för strikt.

En tanke jag hade rörande just Alkemin är att man byter ut reglerna med alla Generatorer, Transformatorer och Fokusar.
och i stället sätter in recept och blandningar som i Mcbeth
ni vet,
¨
Sjökräksöga, grodehand, Läderlapsöga och hundetand, huggormstunga, gadd av slå, ugglevingar, ödletå.

Själv har jag börjat skriva upp en t100 lista på sådana här ingrdienser (inte bara djurdelar). Även ett par "svårare" ingredienser sammansattta av rim finns med, dessa är mer svårtolkade och kräver en SL för ett lyckat genom förande.
Med ert regeltokiga inrådande kunnde man sätta upp en "1-5" lista där alkemier graderas, de mer farliga recepten skall skapas så att det hela blir svår genomfört typ med ingredienser som Rot från Blodek svart och ond, född i väster norr om månen, rötter i fjäran, blader dig nära och liknande spelandet runt Alkemi skulle få ett mystiskt töcken runt sig. läser man reglerna nu skulle man kunna tro att det var hämtat ur någon gammal mattebok (bara min åsikt, gråt inte du mäktige Eonskapare) och säker tycker många att den alkemi som redan finns fungerar utmärk jag bara hör mig för.

Man kunnde i det nya systemet tillsammans med SL kombinera ihop en blandninga av mystiska ingredienser (för kännslans skull), för att inte alkemisten skulle bli för mäktig kan recepten vara svårtolkade och ibland kräva resor, köp i mörka gränder och nattliga gravplundringar.
Med poetiskt ihopsatta recept skulle det hela gå litte lättare för oss som inte orkar tvinga sig igenom alla regler.
låtta reglerna bli mer difusa, låtta SL utgöra en viktigare roll.

VH: Jens.L "Draken"

Carnin

Veteran

Man kan också tänka sig så att vissa "recept" innehåller kongelerade filament som ingrediens. Detta skulle göra så att de som inte kan alstra filamenten själva skulle kunna använda alkemi iallafall. En annan idé när det gäller kronotropi är ju exempelvis redwood (om detta nu finns i Mundana). Jag ska självklart ge ett litet bidrag till listan med tänkbara ingredienser jag också:

Hydrotropi: Melusin saliv, Halkyon tand, Geysir vatten
Geotropi: Dvärgkol, Magenat, Somdia
Nekrotropi: Järnfilspån från en bödels yxa, kalksten
Ataxotropi: Mourtach fjäll
Nomotropi: Lumian fjäll
Biotropi: Diverse örter, Diverse djurdelar, Vatten ur en helande källa
Pyrotropi: Svavel (kanske nån sagt redan), Fosfor, Sot av drakeld
Termotropi: Ökensand, En pantheras körtel (den de sprutar eld med), Mörkerhunds skinn

Det är allt jag kan komma på för närvarande. Jag ska tänka vidare och posta ett nytt inlägg om jag kommer på nåt mer. Vill även påpeka att jag tycker att den här idén om alkemin i Eon är en alldeles utmärkt och rolig idé som jag definitivt skall använda mig av då den utvecklats mer :gremlaugh:

/Carnin - har just uppnått nivå 5 i Fristående Alkemi

Perola

Veteran

Hej
Det du säger håller jag till stor del med om, men också inte. För allt handlar om vilket plan man som spelledare (i samförstånd med spelarna) vill lägga sitt rollspel. Om jag skulle vara ute efter att göra magin till det där mystiska som man aldrig kan greppa riktig, och som dyker upp som krydda lite här och var i äventyren och kampanjen. Då är nog det du skriver ett av de sätten som jag skulle kunna använda magireglerna. Dock så lämpar sig den ”magin” bäst för rollspelande där äventyrandet i sig utgör den största spänningen och även sysselsättningen för spelarna. I den kampanjen som jag vill utveckla mitt magisystemet för har jag en spelargrupp som skulle kunna sätta sig ner och plugga in femtio A4 sidor med fakta text innan vi börjar spela. Detta är för att den nivån vi vill lägga rollspelandet kräver att man som spelar har stora kunskaper in-game. Till exempel så ser den kampanj som jag håller på att förbereda ut så här.

Kejsare Constantin XIV är ute på eriksgata i Consaber och Colan för att stärka förbandet mellan länderna och även höja moralen i sina hertigdömen och arméer. På slottet i Calnia är allt som det brukar. Men så plötsligt så nås hovstaben av ett bud att kejsaren har blivit utsatt för ett attentat och ligger inför döden. Hans enda önskan är att få se sin enda son i livet en sista gång. Det är här min kampanj börjar, spelarna utgör av bland annat kronprinsen och hovmagus.
Och det är just den karaktären som kommer att drabbas av magiregler. Denna karaktär ska vara en av de mäktigaste magikerna i Consbaer och vara en väldigt viktig informations källa. Då hotet från Thalamur växer hela tiden. Därför vill jag att spelaren ska kunna tala magi han ska även kunna undervisa in-game i magi och kunna dra slutsatser, veta vilka möjligheter som han har i forskning och utveckling av magi, då han har en hel akademi till sitt förfogande. För att detta ska vara möjligt så måste man utveckla en magiteori som man faktiskt kan se logiska mönster i, och detta tycker jag eon har varit på god väga att göra. Men det jag vill göra är att ta det till nästa nivå och kunna använda magin som ett helt nytt plan att rollspela på. För t.ex. så har jag även planer på att förlägga en kampanj just på en magikerakademi där spelarna är nya elever alla Harry Potter. Alltså hela denna diskussionen angående regelfrossande kontra stämmig handlar ju om vilken stämning man vill skapa inom spelgruppen eller sin kampanj.

Själv så vill jag ha en Magi där man kan ha in-game formelsamlingar på bordet :gremlaugh:

Kan tillägga att det är lite mer politik och annat till den kampanjen jag beskrev så ni behöver ju inte kommentera den. Utan det jag är ute efter är att skapa en magiteori som man verkligen kan förstå och diskutera som spelare in-game utan att bara låta mysisk och svamlande.
//P-O

Ceram

Tvättbjörn
en vacker lista som är bara att fylla på.

med hjälp av örter i spelledarboken, monsterböckerna och mystik och magi skapade jag en fin lista här som är bara att fylla på.

Alkemiingredienser sorterade efter aspekt
Som bas för alla alkemiska brygder används alkohol och vatten.

Primalkrafter
Kronotropi
Normalåtkomliga ingredienser: årsringar från flerhundraårigt träd*, silverört*, svartrot*
Svåråtkomliga ingredienser: Kronek*, gorgonorm
Extremt svåråtkomliga ingredienser: Sagitaurhorn

Nomotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Alvgräs*, dvärgros*, falsk jordsvamp*, gul läkemalva*, kork, hästsko
Svåråtkomliga ingredienser: enhörningshorn
Extremt svåråtkomliga ingredienser: Luminanfjäll

Ataxatropi
Normalåtkomliga ingredienser: dunna*, grenbingel*, fyrklöver*, gummi, vin,
Svåråtkomliga ingredienser: hyggelmonsterägg, ferfakhuvud, yagaägg
Extremt svåråtkomliga ingredienser: Mortuahfjäll

Grundkrafter
Termotropi
Normalåtkomliga ingredienser: vulkansten, ökensand, bistört*, eldfot*, fingerbunke*, kärleksfloka*, ökenrot*, mistel
Svåråtkomliga ingredienser: mörkerhundsskinn, pantherakörtel, diamant
Extremt svåråtkomliga ingredienser:

Kryotropi
Normalåtkomliga ingredienser: is, snö, midvinterört*, päls, domherre, vitt haröra, fårull
Svåråtkomliga ingredienser: Isdraksfjäll, krynirkött

Fototropi
Normalåtkomliga ingredienser: honungsklocka*, Ilieteblad*, magnesium, ormskinn, eldfluga,
Svåråtkomliga ingredienser: Draghirklor

Skototropi
Normalåtkomliga ingredienser: demagora*, garisvamp*, fladdermus, råtta, vårtbitare, spindel
Svåråtkomliga ingredienser: jättespindelben, skuggmärrsklo
Extremt svåråtkomliga ingredienser: nattmara

Andekraft
Psykotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Amilith*, Anatel*, blågräs*, ekmåra*, åkerdryga*
Svåråtkomliga ingredienser: satyrhorn, skogsråbark

Livskrafter
Biotropi
Normalåtkomliga ingredienser: kanin, blodbota*, filippaört*, kiriyaört*, vandringssav*, fett, olivolja
Svåråtkomliga ingredienser: vatten ur helande källa, blodflygare, trollever

Nekrotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Bödelsyxespån, torkat blod, fossil, arsenik, ceeresrot*, kvicksilver, limaxsekret, ormgiftskörtel, flugsvamp*
Svåråtkomliga ingredienser: Vrakylak

Kosmiska krafter
Heliotropi
Normalåtkomliga ingredienser: belladonnabär*, mûhadinsk vallmo*, rappsolja, solros*
Svåråtkomliga ingredienser:

Selenotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Alvsorg*, grå tveblading*, vildvippa*, månklocka*, vargpäls
Extremt svåråtkomliga ingredienser: varulvsklo

Astrotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Alvmynta*, rödklocka*, glas

Elementarkrafter
Pyrotropi
Normalåtkomliga ingredienser: sot, svavel, fosfor, asharisk brandmåra*, aska, svavelsyra, flinta
Svåråtkomliga ingredienser: fenixfjädrar, pantherakörtel

Geotropi
Normalåtkomliga ingredienser: dvärgakol, järn, koppar, silver, guld, magenat, somida, bergslök*, kungslykta*, röd jordklöver*
Svåråtkomliga ingredienser: basilisköga, gargylfot, vrakhhud, grendelben

Hydrotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Bitter vattenört*, fiskleverolja, fiskögon, vattenödla, vattuklocka*, koksalt, bläckfisktentakel, krokodilskinn, rost
Svåråtkomliga ingredienser: Lindormsben, Halkyontand, sumpmonstertarm

Pneumotropi
Normalåtkomliga ingredienser: lûhamin*, Mudelört*, naken flenört*, vargört*, loramit, ammoniak, ättiksyra, fjäder, sumpgas, sparv, kråkvinge, tobak*, rovfågelsklo,
Svåråtkomliga ingredienser: fagorustunga, gripvinge, pegasushov

Symbolkrafter
Ikonotropi
Normalåtkomliga ingredienser:

Semotropi
Normalåtkomliga ingredienser: Krita, bläck, bly, citron

*ingrediensen är en växt eller svamp

/Ceram, går mot bussen...

Archelon

Veteran
Re: en vacker lista som är bara att fylla på.

Sådär ja, det var la en liten trevlig liten lista.
Först när jag såg det tänkte jag som såhär:
Alkemisk process på magnitud kräver 1 normal ingrediens, M2 behöver 2 normala, M3 en svår, M4 en svår och en normal, osv. Men det blir lite jobbigt med mycekt monsterjakt för att göra ganska enkla artefakter.
Så då kanske man kunde helt enkelt köra såhär; Normal räknas just som en ingrediens. Svår som 2 ingredienser och extrema som 3 ingr.
så få man blanda lite som man vill, dvs det finns inget "fast" recept.

Vilken aspekt typ som ska användas till varje process kan ju kanske avgöras såhär:
Projektor: Effktens natur
Ackumulator: Lagrade aspekten
Transformator: Något av varje
Aggregat: Psy, nomo, semo eller ikono
Stasisfält: Nomo, krono eller semo

Men bra initiativ Ceram, det blir nog lite ctrl+c --> ctrl+v på det inlägget. Ska pilla lite med listan. Några växter är ju trots allt svåra att få tag i och fagorus tunga skulle jag nog lägga under biotropi :gremtongue:

Perola

Veteran

Jag har funderingar på att göra så som folk givigt exempel på att jag har vissa ämnen som symboliserar olika krafter så som t.ex. termotropi, men att även ha ingredienser som är mer till för specifika effekter som t.ex. enhörnings horn till effekten hela magnitud 5, eller en salamander svans till effekten eldskydd magnitud 4.

Man kanske också ska dela in ingredienserna i olika typer som att vissa ingredienser används till att installera transformatorer, vissa till att installera vävare osv osv(har inte boken här så jag kommer inte ihåg vad allt heter). På så sätt kan man också skapa en marknad för olika ämnen på olika platser. Då olika ämnen är mer eller mindre vanliga på olika ställen i världen. Detta gör också att bara för att man har en stor och mäktig magiakademi så betyder det att man inte kan masstillverka artefakter av alla typer just för att man kanske saknar de geografiska förutsättningarna för de ämnen som man behöver. Detta medför också att vissa artefakter är vanligare och billigare på olika akademier, vilket kan ge ganska roliga och stämningshöjande inslag.

Till exempel då karaktärerna vet att på magiakademin i Chadarians hopp där har de riktigt billiga eldtämjarhandskar.

//P-O

Marcus J

Hero

Ditt förslag att de ovanliga och sällsynta ingredienserna skulle räknas som 2 respektive 3 doser vanliga ingredienser tycker jag faktiskt inte alls om, detta skulle leda till att alla bara körde med de vanliga ingredienserna, eftersom det är oändligt mycket svårare att få tag på lumiafjäll än valfri ört.

Mitt förslag:
<ul type="square">
[*]1-2 maggnituder: magnitud ingredienser (valfria, om nån vill använda drakfjäll så är det fritt fram)
[*]3 magnituder:magnitud ingredienser varav en ovanlig.
[*]4 magnituder: magnitud ingredienser varav 2 ovanliga.
[*] 5-6: magnitud ingredienser varav 1 ovanlig och en sällsynt
[/list]

/Marcus

Gylf draken

Warrior

Joo...mmm...ja, Men.

Som hovmagus kan man med mina regler mer forska fram prova och filosofera (framförallt).
jag hadde som egexpel Mcbeth där ingrediensen:
"Finger från ett mördat barn, fött i diket av ett skarn*"
Från den magifilosofiska synvinkel skulle fingret kunna representera all kroppslig energi i offensivt syfte, om du blir attacherad och någon försöker få dig bragd om livet, vad gör du?, du kämpar med näbbar och klor tills sista droppen (med händerna) all offensiv och defensiv kraft din kropp alstrar för att dina händer skall kunna göra mycket skada fastnar i fingrar och naglar då du tillslut dör. ska magikerna konstruera en magiska trollstav som skjuer eld så kanske man kan fästa nageln längst fram på staven, staven ska skjuta eld och kräver därför ett element ifrån elden, kanske en bit kol tänker magikern (men efter mycket expriment säger Sl att det inte räcker) en lavasten ifrån det innre av underjorden eller så krävs, sedan en fjäder ifrån fåglen fenix för flyg-flam-elementer. för att dessa grejor ska kunna kombineras så krävs en utdragen tilklredning där spelaren säger vad han tror, slår sina tärningar, och så berättar SL vad han komme ihåg, han kan därefter skriva ned vad han gjort och med åren utveckla och förfina eftekten kanske genom att ta en draktand med eller så.
med själva tillredningen är det kanske inte så lätt att gissa sig till:
Mals i mortel av koppar mognar i månljus och alkohol, men då kanske SL hoppar in, det är dock viktigt att det finns en betydelse bakom varje del då detta kan föras vidare till andra recept där man vill uppnå samma sak under någon viss del av tillredningen.

Men som tidigare sagt, de är mycket magifilosofi som ligger bakom, vad är det i alla de invecklade recepten som är viktgt.

VH Jens.L "Han skrivigt ett par A4 med ingredienser om det finns intresse"

Ceram

Tvättbjörn

Men bra initiativ Ceram, det blir nog lite ctrl+c --> ctrl+v på det inlägget. Ska pilla lite med listan. Några växter är ju trots allt svåra att få tag i och fagorus tunga skulle jag nog lägga under biotropi
Gött, pilla på och lägg gärna upp här :gremsmile:
Fagorustungan hamnar under pneumotropi tack vare kraften i dess fasansfullt höga och bedövande skrik. Mycket pneumotropi i rörelse blir det där...

/Ceram, tycker det är fint att fler invävs i kampen för fristående alkemi.

Ceram

Tvättbjörn
effektspecifika ingredienser

Man kanske också ska dela in ingredienserna i olika typer som att vissa ingredienser används till att installera transformatorer, vissa till att installera vävare osv osv(har inte boken här så jag kommer inte ihåg vad allt heter). På så sätt kan man också skapa en marknad för olika ämnen på olika platser. Då olika ämnen är mer eller mindre vanliga på olika ställen i världen. Detta gör också att bara för att man har en stor och mäktig magiakademi så betyder det att man inte kan masstillverka artefakter av alla typer just för att man kanske saknar de geografiska förutsättningarna för de ämnen som man behöver. Detta medför också att vissa artefakter är vanligare och billigare på olika akademier, vilket kan ge ganska roliga och stämningshöjande inslag.
Det där är ju askul. Om en magiker kommer över en död krynir så släpar han alltså hem den, får alla assistenter och kollegor i arbete och skapar femton skydd mot kyla magnitud fyra.
kanske det skulle vara så att en artefakt kan skapas antingen av massa ingridienser eller av en som motsvarar just den effekten. Någon form av dubblingssystem som gör de lätt att göra artefakter med låg magnitud oavsett om man har specialingrediensen eller ej.
typ såhär
magnitud 1: 2 ingredienser
magnitud 2: 4
magnitud 3: 8
magnitud 4: 16
Ska man göra en tredje magnitudens artefakt är det alltså stor förtjänst om man har den effektsspecifika ingrediensen.

/Ceram, fick lite tankeverkasmhet såhär när man kommer hem på lördagskvällen...

ZaiToh

Warrior

"Han skrivigt ett par A4 med ingredienser om det finns intresse"

Om det finns intresse? Jag skulle uppskatte jättemycket om du ville ta dig den tiden. Dock har jag en liten stilla önskan. Det låter som du vill ha en hel del omöjliga recept (draktänder t ex - hur ofta dör de egentlige). Det jag menar är inte att jag tycker att det ska vara lätt, bara att om det är för ovanligt finns det helt enkelt inte tillgång till allt material som skulle förbrukas i forskningen för att finna dess nytta.

Ta t ex exemplet med draktanden. Om någon finner ett bra användningsområde för denna skulle det ju hämma all vidare forskning på hur draktänder kan användas. Tänderna skulle ju isf vara för dyrbara för att 'kastas bort' på forskning som det är extremt liten chans att det skulle ge resultat, och om det gör det kanske det inte är bättre.

Det jag vill ha sagt helt enkelt är att om det är ovanligt ser jag ingen logisk förklaring till att det kan användas till fler än en sak. Däremot har jag inget emot att de nyttjas, bara de hålls borta från vardaglig alkemi. För sådan måste ju trots allt finnas, annars skulle kunskapen inte kunna föras vidare.

Men jag är mycket nyfiken på vad det är du tänkt dig. Lite tankar jag fick bara - ta till dig eller strunta i dem efter eget tycke.

/ZaiToh

ZaiToh

Warrior

Jag tycker nog att det blev lite väl hårt då. Tycker dock du är på helt rätt väg. Tycker du ska förlänga mitt-intervallen bara.

1-2 (valfri)
3-4 (valfri + ovanlig)
5-6 (valfri +2 ovanliga)
7-8 (valfri +2 ovanlig +1 sällsynt)
9-10 (varfri + 3 ovanliga + 1 sällsynt)
11-12 (valfri + 3 ovanliga + 2 sällsynt)
13... osv helt enkelt.

Drog det rätt högt så det kan täcka in de riktigt episka sakerna. Främst med anledning av att V&N kör Lischen på 12, något många spelare verkar sukta efter. Men överlag kan jag tycka att de svåra är tillräckligt svåra för att begränsa inflation av alkemisystemet. Dessutom måste ju som vanligt kunskapen finnas där, och den är inte det lättaste att få tag i.

Gillar den listan skarp. Hoppas verkligen att det bara är en början så den fylls på. Lite för sent för mig att tänka nu bara för att ge bidrag.

Gylf draken

Warrior

Draktänder var dock bara något jag slängde ur mig då de vad det första jag kom på som hadde en mer magisk eld element än vulkansten. mina andra ingredienser är dock lite mer vanliga.

Dock kan recepten som är byggda på vers var lite svår tolkade då man kanske undrar om det verkligen är nödvändigt med alla element i rimmet, det är förstås upp till SL.

VH Jens.L "