Nekromanti Alderacs d20-produkter

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Som ni nog vet, har Alderac Entertainment Group nyligen gett
ut en bok om drakar – till d20-systemet. Man har tidigare
släppt en bok om att spela ond, samt ett halvdussin korta
äventyr, eller så ...

Jag är ganska sugen på införskaffa de två modulerna, och
undrar om någon av er läst dem. Jag är främst intresserad av
Evil-boken, då jag inte sett något liknande tidigare ... håller
den hög kvalitet, eller har ni kanske tips på liknande böcker?
Tack på förhand ...
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, det största felet med Evil-boken är tydligen att den är alldeles för rörig och oorganiserad för att vara lätt att använda. Varför man behöver en hel bok för att spela ond kan jag däremot inte förstå...Dungeons, Undead och Dragons (alla av AEG) ska tydligen vara prisvärda och bra, även om Dungeons-boken kanske är lite väl nischad (hur många spelar egentligen grottkrälande nuförtiden?).-R
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Apropå att spela Evil....

...jag måste säga att det är rätt barnsligt. Inte att spela Evil, det är en utmaning som vilken annan, men snarare att man överhuvudtaget har alignments vilket är skumt. Annars gillar jag D&D 3:ed......., det är rätt kul.

Caen
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Well ...

Alignments är väl bra på sitt sätt, det finns liknande system i
många spel. Det är främst till för (antar jag) att karaktärerna
inte ska spelas onda ena gången, och goda den andra ...
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Alignments är mer än...

Förutom att man bör hålla sig till sitt alignment så finns det ju faktiskt spelmekaniska element knutna till dem. Titta lite på spells t.ex. protection from...., eller ta ett chaotic vapen, om en cleric får turn eller rebuke undead mm. mm. så ser ni nog att alignments är mer än bara hur en person är!
Sen kan man ju diskutera om de är bra eller inte, men det är en annan sak.
/images/icons/king.gif=Ego
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Alignments är mer än...

Jo, alignments är en integrerad del av spelet. Själv försökte jag mig på ett alignmentfritt D&D en gång (det var inte alls så länge sen, faktiskt), men det var inte värt besväret. (jag ville ha ett spel som inte var så typiskt D&D-igt. Inte så många monster, inga alignments, mer realistiska rollpersoner osv. Så jag laddade ner Västmark i stället.)

Orättvist att du har en egen smiley, förresten...

/JPS - Kommer inte på nånting att skriva här
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Alignments är mer än...

Jag tycker nog att det är lite fånigt regelmekaniskt sett också, tror jag. Personligen har jag börjat se på alignments lite som naturkrafter och en del av naturlagarna i D&D...........Men det är så jag ser det, och jag vet inte om det är rätt!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Alignments är mer än...

jag tyckte alignments var ganska onödiga förut.. sen köpte jag planescape boxarna och förstod meningen med dem...

chrull
 
Top