Alchemy - VTT.... tankar(erfarenheter)

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
340
Location
Fruängen
Sett till kickstartern för Alchemy (https://www.kickstarter.com/projects/alchemyrpg/alchemy-rpg-a-reimagined-vtt-experience/description)
Så känns det som en VTT för mig. De jag sett/provat själv innan är antingen för meckiga eller i grunden alldeles för fokuserade på battlemaps/grids/line of sight osv...

Jag har mest använt mig av roll 20...där jag börjar med att plocka bort typ allt vad grids/battlemaps och tokens heter....

Vad jag förstår så har betan funnits ngt år av Alchemy, men mest varait DnD fokuserad....vilket är exakt vad jag INTE söker,,, Men detta känns lovande? Det köänns mer story/atmosfärfokuserat?

Någon som använt betan? Eller har andra tankar om detta?

EDIT:Texten i bilden är det som väckte min nyfikenhet rejält

1682512064259.png
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Om man inte använder battlemaps och sådant, varför behöver man då ett VTT alls? Själv har jag spelat massor online men bara över discord, zoom och liknande, med dokument i google docs/sheets eller miro. Är det för att automatisera rollformulär och grejer i mer komplicerade system? Inte en diss, alltså, utan en undran.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
340
Location
Fruängen
Om man inte använder battlemaps och sådant, varför behöver man då ett VTT alls? Själv har jag spelat massor online men bara över discord, zoom och liknande, med dokument i google docs/sheets eller miro. Är det för att automatisera rollformulär och grejer i mer komplicerade system? Inte en diss, alltså, utan en undran.
"Behöver" är nog inte rätt ord..... Men det kanske kan hjälpa atmosfär och handhavande?
Att inte fippla fram och tillbaka mellan flikar/program..
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Måste medge att jag har svårt att hitta en USP. Det känns lite motsägelsefullt med en VTT för ToTM som säljer in sig med saker som låter och rör på sig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
För mig faller det på att bara en handfull system stöds. Men den ser snygg ut för streaming, för de som håller på med sånt.
 

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
23
Location
Stockholm
Den ser ju ruskigt snygg ut i kampanjen. Jag har aldrig spelat online men blir sugen på att backa ändå :D
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
340
Location
Fruängen
Den ser ju ruskigt snygg ut i kampanjen. Jag har aldrig spelat online men blir sugen på att backa ändå :D
Jag har backat...på löjlig nivå,,,,, Den verkar vara precis det jag vill få i en VTT.... Jag kör idag roll 20 på "mitt sätt"... DVS plockar bort en jäkla massa först..... Floundry har jag bara varit spelare i.... ochj även om vi spelar rätt mycket "theatre of mind", så är det så myckt klickande, tabbande och fönsterhantring för minsta grej...som tar mig "ur inlevelsen"
 
Top