Nekromanti Albinos i Mundana

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Hej allihop!
Det är så att i den underbara äventyrsserien sylfens vrede som jag spelleder så är en av RP:na en albino, Jargisk bör påpekas, och jag funderade igår om hur Cirefalier egentligen ser på andra folkslags albinos?
eftersom deras egna albinos ses som en gåva från Cirza (typ)

men jag tänkte också på grejen att de där med vit hud ses gudomligt på (därför som albinos gillas) men att Cirefalier är lite brunbrända i hyn i största allmänhet och om man jämför till exempel en Asharier och en Cirefalier så verkar inte det spela någon roll att Asharien är mer vit i hyn än en Cirefalie, men alltså, hur tror ni en Cirefalie ser på ett annat fokslags albinos?
är det något gudomligt från Cirza? eller skiter dom helt enkelt i det eftersom personen i fråga inte är just Cirefalie?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
De skulle nog se honom som ett hån mot Cirza.
Jag menar, Cirefalierna är ju trots allt det utvalda folket, om någon annan har den gudomliga albino-vita färgen på huden så betraktas det nog med icke-gladhet.

ELLER så ses han som en frälsare. xD
Låt honom bli mött av cirefalier som ber honom sprida Cirzatron i Jargien.
Detta blir ännu roligare om RPn i fråga är starkt troende.

//Kraetyz, sitter i skolan
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ett hån, ja varför inte egentligen.

Men jag har alltid sett att just albinos är välkomna in i gemenskapen hos alla cirefalier(inte ordagrant).
Jag Har iallafall alltid sett att cirefalierna ser alla albinos som heliga och sända ifrån cirza. Jag har tillochmed vid ett tillfälle haft med en vanarisk albino som varit cirzariddare då han blev "kidnappad" vid låg ålder och skolad i deras tempel.

Hur det än är gilar jag kulturkrockar och vad är bättre än att vara helig i en relgion som man inte tror på?

/poseur, Café Noir
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Den vanariska albinon är ju bara så sjukt underbar.
Cirefalierna kanske skulle försöka något sådant med rollpersonen,
och få honom att överge Daak genom hjärntvätt. ^^
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Cirefalierna kommer se honom som en aktad person, visa honom ovanligt mycket respekt och nästan acceptera honom som en likvärdig medmänniska, naturligtvis kommer han aldrig bli cirefalier. Antagligen kommer de tro att Cirza håller ett speciellt noggrant öga på rp:n. -Detta skall i alla fall stå att läsa kort om i "Cirefalier".

Att Asharier skulle vare ljusa i hyn, som nämndes tidigare i tråden, vet jag inte något om. De flesta har nog mer pigment eller i alla fall ordentlig solbänna än, många andra folslag i Mundana, Soldier, Sabrier och Jargier för att nämna några.

Damariens Lamior däremot borde ju anses närmast lika "heliga" som övriga albinos. Och hur är det med Tauper är icke de att ovanligt solskyggt släkte??
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Att Asharier skulle vare ljusa i hyn, som nämndes tidigare i tråden, vet jag inte något om. De flesta har nog mer pigment eller i alla fall ordentlig solbänna än, många andra folslag i Mundana, Soldier, Sabrier och Jargier för att nämna några.
Det är väl en viss skillnad mellan en "normalblek" person och en riktig albino? (har inte mött någon, så jag har inget att jämföra med...)

Damariens Lamior däremot borde ju anses närmast lika "heliga" som övriga albinos. Och hur är det med Tauper är icke de att ovanligt solskyggt släkte??
Minns jag rätt står det uttryckligen att cirefalierna är lite ställda när det gäller tauperna - de är ju bleka, vilket skulle betyda att Cirza välsignat dem eller något sådant, men samtidigt är de ju inte cirefalier... resultatet är, vad jag minns, en något avvaktande och osäker hållning, som nog även går igen på det individuella planet.

Och lamior är _monster_, vithyade eller ej. Det är inte som att cirefalierna skulle börja tillbe en bloddränerad zombie bara för att den är blek...

Men framkommer det inte att de är lamior så går de nog in under "utländska albinos", och anses stå nästan lika högt upp som renblodiga cirefalier.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Varför skulle soldier vara mindre pigmenterade än asharier? De lever ju längre söderut och i varmare klimat, oavsett hur svenskljudande deras namn är.
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Tack för alla svar, min dator har varit på lagning det senaste dygnet så jag har inte kunnat följa tråden vilket är tråkigt men nu är jag tillbaka.

Det låter intressant att Cirefalierna ser vilken albino som helst oavsett vilket land han kommer ifrån som en "gåva från Cirza" men lika intressant låter det som att det kanske är en skymf... personligen så tror jag kanske att gemene man (Cirefalier giventvis) kanske blir en aning upprymd och glad över att se en albino när han väl ser en men sedan om det visar sig att albinon i fråga inte är ifrån något cirefaliskt land så kanske just den albinon inte är lika "viktig" eller kanske så "speciell" men ändock en albino och allt vad det innebär för Cirzatron, dem flesta albinos tas ju omhand av Cirzatemplet i tidig ålder för skolning så det kanske blir något av ett vanligt "möte", eftersom att skolas i ett Cirza tempel leder till att personen i fråga blir relativt lärd så kanske den albinon som står utanför det Cirefaliska samväldet inte är lika lärd eller skolad i vad Cirefalier tycker är viktigt, vilket får dem flesta Cirefalier att kanske, kanske fnysa väldigt tyst åt den... falske?... albinon? bara en hypotes, något utformad från det synsätt min nuvarande Cirefalie karaktär skulle tycka om han stötte på en Jargisk albino eller Asharisk..

Nåväl, tack tack.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Hmm, naturligtvis är det så, jag har bara en fördom mot asharier -att de är Mundaniska Mexikaner och chilenare...
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Poseur said:
Ett hån, ja varför inte egentligen.

Men jag har alltid sett att just albinos är välkomna in i gemenskapen hos alla cirefalier(inte ordagrant).
Jag Har iallafall alltid sett att cirefalierna ser alla albinos som heliga och sända ifrån cirza. Jag har tillochmed vid ett tillfälle haft med en vanarisk albino som varit cirzariddare då han blev "kidnappad" vid låg ålder och skolad i deras tempel.

Hur det än är gilar jag kulturkrockar och vad är bättre än att vara helig i en relgion som man inte tror på?

/poseur, Café Noir
Intressant,

Jag har precis slagit fram en Jargisk (Vanar) Albino, som dessutom har nattseende, snabbfotad, vandrare, orädd, karismatisk, gott lokalsinne, och slutligen det roligaste av allt är han en obotlig Nymfoman... :gremsmile:

En av 7 i syskonskaran till en f.d lyxprostiturerad kvinna, alla med okänd fader... Efter en vild ungdom till sjöss och arbete som fångvaktare på land, slog han sig till slut ned och gifte sig, skaffade sex barn, och när allt såg bra ut blev han tvångsrekryterad ("shanghaiad") till legosoldat i fjärran land...

Hans huvuduppgifter i legosoldatsföljet omfattade i huvudsak att hålla sig antingen i framkant tillsammans med följets spejare för att tillfångata fienden och förhöra dem, eller i efterskvalpet av en strid för att plocka upp flyende eller överlevande från slagfältet. Tortyr och förhörstekniker var ett område han har utvecklat till perfektion...

Hans bästa färdigheter är, föga förvånande, - Förhöra - Förföra - Övertala, tillsammans med ett antal vapenfärdigheter...

Kampanjen börjar med att han är krigsfånge i Asharien och skall försöka bli fri för att ta sig hem, eller vill han verkligen hem...?

EON kan verkligen skapa en hel drös med osannolika men möjliga kombinationer, och med lite fantasi går det att få ihop, fast det blir lite klurigt ibland...

PS Ville bara dela med mig, för jag tycker det skall bli hysteriskt kul att spela den här rollpersonen! :gremsmile: DS
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Re: Verkligheten förser...

Wilmer said:
Sjysst att du tar upp ämnet, jag råkar leva 80% av året i Mozambique som gränsar till Tanzania, som du vet.

Ljushyade albinos är en ganska vanlig syn i Mozambique, och en anledning är att de flyr från Tanzania bl a därför att deras blod och kött är eftertraktraktat bland de lokala häxmästarna, säkert!


Finns en del del all läsa på ämnet, mycket nöje!
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Archemon said:
Poseur said:
Ett hån, ja varför inte egentligen.

Men jag har alltid sett att just albinos är välkomna in i gemenskapen hos alla cirefalier(inte ordagrant).
Jag Har iallafall alltid sett att cirefalierna ser alla albinos som heliga och sända ifrån cirza. Jag har tillochmed vid ett tillfälle haft med en vanarisk albino som varit cirzariddare då han blev "kidnappad" vid låg ålder och skolad i deras tempel.

Hur det än är gilar jag kulturkrockar och vad är bättre än att vara helig i en relgion som man inte tror på?

/poseur, Café Noir
Intressant,

Jag har precis slagit fram en Jargisk (Vanar) Albino, som dessutom har nattseende, snabbfotad, vandrare, orädd, karismatisk, gott lokalsinne, och slutligen det roligaste av allt är han en obotlig Nymfoman... :gremsmile:

En av 7 i syskonskaran till en f.d lyxprostiturerad kvinna, alla med okänd fader... Efter en vild ungdom till sjöss och arbete som fångvaktare på land, slog han sig till slut ned och gifte sig, skaffade sex barn, och när allt såg bra ut blev han tvångsrekryterad ("shanghaiad") till legosoldat i fjärran land...

Hans huvuduppgifter i legosoldatsföljet omfattade i huvudsak att hålla sig antingen i framkant tillsammans med följets spejare för att tillfångata fienden och förhöra dem, eller i efterskvalpet av en strid för att plocka upp flyende eller överlevande från slagfältet. Tortyr och förhörstekniker var ett område han har utvecklat till perfektion...

Hans bästa färdigheter är, föga förvånande, - Förhöra - Förföra - Övertala, tillsammans med ett antal vapenfärdigheter...

Kampanjen börjar med att han är krigsfånge i Asharien och skall försöka bli fri för att ta sig hem, eller vill han verkligen hem...?

EON kan verkligen skapa en hel drös med osannolika men möjliga kombinationer, och med lite fantasi går det att få ihop, fast det blir lite klurigt ibland...

PS Ville bara dela med mig, för jag tycker det skall bli hysteriskt kul att spela den här rollpersonen! :gremsmile: DS
Stämningshöjare...?

TORTERARENS VISA


Nu skall jag ska spela
Med strängar av din smärta
Så göm inte dina tårar från mig
Hög tonhöjd av skrik ger mig glädje
Bringar lust i mina ögon
Jag river din själ isär
Medan jag skär ut ditt kött
Snälla sluta be om nåd
Knivar dra ned ett pentagram
Jag bränner dig i mina lågor

Svarta ljus ropar efter mer blod
Jag vet att du kan motstå mer
Titta på mig med dina ögon i min hand
Tro inte det är någon idé att kyssa ditt heliga kors nu

Smärta, är allt jag någonsin velat
Blod, lust, är allt jag någonsin behöver
Smärta, jag är din bödel

Kunskap om gott och ont
Men jag bryr mig inte ett dugg
För jag gör precis vad jag vill
Din blodiga hud får mig att skratta
Snälla, sluta med dina patetiska skrik

Lidandet renar din själ
Jag vet att du kan motstå mer
Vänta inte på gudomlig rättvisa framöver
Tro inte det är idé att kyssa ditt heliga kors nu
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Ramius said:
Tack för alla svar, min dator har varit på lagning det senaste dygnet så jag har inte kunnat följa tråden vilket är tråkigt men nu är jag tillbaka.

Det låter intressant att Cirefalierna ser vilken albino som helst oavsett vilket land han kommer ifrån som en "gåva från Cirza" men lika intressant låter det som att det kanske är en skymf... personligen så tror jag kanske att gemene man (Cirefalier giventvis) kanske blir en aning upprymd och glad över att se en albino när han väl ser en men sedan om det visar sig att albinon i fråga inte är ifrån något cirefaliskt land så kanske just den albinon inte är lika "viktig" eller kanske så "speciell" men ändock en albino och allt vad det innebär för Cirzatron, dem flesta albinos tas ju omhand av Cirzatemplet i tidig ålder för skolning så det kanske blir något av ett vanligt "möte", eftersom att skolas i ett Cirza tempel leder till att personen i fråga blir relativt lärd så kanske den albinon som står utanför det Cirefaliska samväldet inte är lika lärd eller skolad i vad Cirefalier tycker är viktigt, vilket får dem flesta Cirefalier att kanske, kanske fnysa väldigt tyst åt den... falske?... albinon? bara en hypotes, något utformad från det synsätt min nuvarande Cirefalie karaktär skulle tycka om han stötte på en Jargisk albino eller Asharisk..

Nåväl, tack tack.
Och tanken me inlägget var att...?
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Ramius said:
Hej allihop!

Det är så att i den underbara äventyrsserien sylfens vrede som jag spelleder så är en av RP:na en albino, Jargisk bör påpekas, och jag funderade igår om hur Cirefalier egentligen ser på andra folkslags albinos?
eftersom deras egna albinos ses som en gåva från Cirza (typ)

men jag tänkte också på grejen att de där med vit hud ses gudomligt på (därför som albinos gillas) men att Cirefalier är lite brunbrända i hyn i största allmänhet och om man jämför till exempel en Asharier och en Cirefalier så verkar inte det spela någon roll att Asharien är mer vit i hyn än en Cirefalie, men alltså, hur tror ni en Cirefalie ser på ett annat fokslags albinos?

är det något gudomligt från Cirza? eller skiter dom helt enkelt i det eftersom personen i fråga inte är just Cirefalie?

Ett inlägg i den albinska kulturdebatten, ur en torterares synvinkel:

Tortyr är för evigt...

Torteraren invaderar, skändar och vanhelgar denna helgedom. Han gör det offentligt, medvetet, upprepade gånger och ofta, sadistiskt och sexuellt, med oförställd glädje. Därav allt genomträngande, långvariga, och ofta irreversibla effekter och resultat av tortyr.

På ett sätt, blir tortyroffrets egna kropp hans värsta fiende. Det är kroppslig ångest som tvingar den drabbade att mutera, hans identitet fragmenteras, hans ideal och principer smulas samman. Kroppen blir plågoandens medbrottsling, en avbrottsfri kommunikationskanal, ett förrädiskt, förgiftat område.

Det främjar ett förödmjukande beroende av den misshandlade av förövaren. Att kroppsliga behov förnekas - sömn, toalett, mat, vatten - uppfattas felaktigt av offret som en direkt orsak till hans förnedring och avhumanisering. Som han ser det, är det djuriska beteendet inte på grund av sadistiska mobbare runt honom utan av sitt eget kött.

Begreppet “kropp” kan lätt utvidgas till “familj”, eller “hem”. Tortyren applicares även på släkt, landsmän, eller kollegor. Detta har för avsikt att störa kontinuiteten i “omgivning, vanor, relationer med andra”, som den Kejserliga Inkvisitionen uttryckte det i en av sina manualer. En känsla av sammanhållen självidentiteten beror ytterst och enbart på det välkända och kontinuerliga. Genom att attackera både sin biologiska kropp och sin “sociala kropp”, är torterarens psyke ansträngd till gränsen för dissociation.

(Dissociation är den ultimata utvägen när det inte längre finns några utvägar att tillgå. Dissociation kan påverka inte bara medvetandetillståndet i fråga utan också perception, minne, tolkning av omgivningen och de egna sensationerna och emotionerna. T.ex. räknas s.k. utanför-kroppen upplevelser vara dissociativa till sin natur)

Så frågan är hur långt kan man gå i en rollpersons karaktärsutvecklande?

//Novis...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Han låter klart jätteintressant, men jag undrar, planerar du att köra honom som en villain protagonist, eller mer som en antihjälte eller något annat? Alltså, i vilken mån ämnar du ge honom försonande drag som underlättar att man sympatiserar med honom trots hans tortyr-arbete?

Vi på forumet har haft en del intressanta diskussioner om moraliska gränser och gråzoner som jag kan länka dig till om ämnet i sig är något du är intresserad av.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Back on topic

Back on topic!

Vill minnas att hela grejen med att albinos är bra kom sig av att härskaren var albino och bara bestämde sig för att lägga dit en liten rad i den heliga skriften. Ni vet så där som man får göra om man är utvald av (en) gud. Vit är den mannen gud gillar står det typ.
Aja, det är inte så viktigt. Det här är en interessant tanke då det finns tauper i EON. Dom är ju alla albinos. Kanske ser alla cirefalier alla tauper som välsignade av gud. Dom är ju trots allt kända för att vara rätt intelligenta och bildade (något som anses vara fint bland cirefalierna) och ändock rätt ovanliga. Dock kan dom ju inte stå fullt lika högt som riktiga cirefalier eftersom att annars skulle ju alla cirefalier som fick chansen gifta sig med en taup. Något som varken antyds i befolkningsstatistik eller annan information som finns om cirefalier och Soldarn.
Jag skulle tro att det är så att albinos är respekterade bland de religiösa och ibland mer än så. Dock så kollar man ju fortfarande på alla utlänningar med ett snett öga.

/Petter kanske inte tillför mycket, men han kanske petar diskussion bort från väder.
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Ymir said:
Han låter klart jätteintressant, men jag undrar, planerar du att köra honom som en villain protagonist, eller mer som en antihjälte eller något annat? Alltså, i vilken mån ämnar du ge honom försonande drag som underlättar att man sympatiserar med honom trots hans tortyr-arbete?

Vi på forumet har haft en del intressanta diskussioner om moraliska gränser och gråzoner som jag kan länka dig till om ämnet i sig är något du är intresserad av.
Antihjälte helt klart, gillar iden om hjälten som inte vill vara hjälte men gågn efter annan hamnar i dessa situationer... :gremsmile:


Har skissat på följande personlighet i enlight med framslagna (3T6) karaktärsdrag.

Karatärsdrag:
Lojalitet 12
Heder 5
Amor 14
Aggression 11
Tro 14
Generositet 11

Personlighet: Som person är Lucius (någorlunda)lojal mot sina närmaste vänner och familj, även om han är skamlös när det kommer till tillfälliga relationer med kvinnor och möjligheter att lura till sig slant extra eller två från utomstående och främlingar. Lucius har svårt att känna hat mot någon människa, annan människoliknande ras eller grupp, istället har han god förståelse för människors begär, lustar och vad som driver dem. Lucius är en god lyssnare och en älskvärd person som sitt yrke till trots älskar människor och vill intet ont. Vid hetsiga situationer, kan Lucius antingen behålla sig lugn eller vara handlingskraftig och aggressiv vid behov och omständigheter, där Lucius ser till att anpassa sig för sin egen säkerhet och sina närmaste. Lucius är troende och följer traditionerna i enlighet med Daak-religionen, han är inte fanatiker men mycket andlig och tror på att vara rättfärdig och rättvis, även om han personligen har svårt att följa det i alla lägen...

Vi kommer spela i en mörk fantasy-värld i efterdyningarna av en lång krigskampanj. Min rollperson har en familj (6 barn och fru...) som väntar och med det känner han ett visst ansvar att ta sig hemåt, men först behöver han skaffa på sig en liten rikedom...
 
Top