Nekromanti Al Quadim

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Är det någon som spelat Al Quadim till AD&D. Jag har bara spelat dataspelet och undrar om det är bra och om det går rykten om att det kommer till D&D.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Al Qadim var en kampanj, nu nedlagd, som utspelade sig på samma planet som Forgtten Realms gör.

[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Öken. Sand. Araber i spetsiga hjälmar med turbaner och kroksablar. Trollkarlar med flygande mattor... Det var faktiskt helt underbart. Huga vicken fet nostalgismäll jag fick :)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Al Qadim

Al-Qadim (utan "u") är en kampanjvärld (halvtattig översättning av "setting") som kan sammanfattas med "Fantasy-Arabien". Al-Qadim utspelar sig på subkontinenten Zakhara, Ödets land, som råkar befinna sig på samma planet som Faerûn (Forgotten Realms) även om detta endast nämns tangentiellt i AQ-supplement (som t ex att lätt förvridna versioner av FRs gudar nämns i Land Of Fate-boxen som exempel på hur dumma de där nordborna är).

Al-Qadim är en av mina favoritvärldar, med mycket fokus på heder, religion, ödet och annat sånt. Dessutom finns det ju trevliga öknar, massvis med genies och till och med lite jungler borta i öster.

Mig veterligen finns det inga officiella planer på att återuppliva Al-Qadim som en supportad kampanjvärld. Å andra sidan är det nog inte helt omöjligt att det kommer en Arabian Adventures till 3e, framför allt inte med tanke på att Oriental Adventures kanske visar att det finns en marknad för "exotism-supplement".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Ha'ru Al Quadim prylar?

Knäpp fråga jag vet, men hur mycket har du?

Skulle vara kul att läsa igenom!
Förresten vill jag låna ditt supplement om Waterdeep, om det går bra.

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ha'ru Al Quadim prylar?

Jag vill basera oss i waterdeep, så det passar bra!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Ha'ru Al Quadim prylar?

Har inget själv. Spelade med Fettot Florian, The Vicious Chicken of Bristol. (England-tiden) Kan dock kolla med Sethan. Han har asmycket, kan man kanske inte tro men så är det. Skall kolla var jag har Waterdeep. Tror förresten att du blandar ihop supplementet med ett äventyr jag har som heter Waterdeep. Det är ett deläventyr som hör till Time of Trouble- triologi (Shadowdale, Tantras, Waterdeep). Som sagt var, Sethan kan ha Waterdeep...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Gabri L on 2001-08-07 14:16.</EM></FONT></P>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Danke, mailar honom (NT)

/images/icons/tongue.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ha'ru Al Quadim prylar?

Vara i en storstad! Perfekt! Man har tillgång till många magiker...kan läsa en massa magisk litteratur på biblioteket(finns säkert något magibibliotek) osv.....Kan bri riktigt kul

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Ha'ru Al Quadim prylar?

Fattar du vad du säger: Jag vill att vi ska till Waterdeep, för där mår min</U> karaktär jääättebra. Jättekul för alla andra med magiska bibliotek osv. Tänk på något annat än din androgyna isdrottning till demonolog.
Visst kan det vara spännande att <U>rollspela</U> i Waterdeep: Intriger, och skuggorna är mycket djupare och farligare i en stad än ute i landet... Sethans försök att agera utan att göra tjuvgillet misstänksamma. (Tror inte att magikergillet tycker så där jättemycket om att ett Wildcard till mage dyker upp i stan heller). Att gå ner i Undermountain, ungå alla fällor och sedan överleva de första timmarna uppe i ljuset, när alla vill åt det du hittat där nere... listan är oändlig. Om du försöker tänka dig in i allt man kan <U>göra</U> i Faerûn, i stället för allt <U>beräknande</U> man kan göra i Faerun, så kommer du att ha mycket roligare. Rollpel går inte enbart ut på att räkna levels och hitpoints, dessa är snarare, enligt min åsikt en olycklig biprodukt...
Visst kan vi spela Waterdeep, men sen ligger bollen hos König, som faktiskt gör allt jobbet...



"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ha'ru Al Quadim prylar?

Jaja, men jag tänkte inte lvl's och hitpoints utan det är bara så att trollkarlar trivs i storstäder. Det finns mer magisk kultur i en storstad än i en liten stad......mer att göra för en trollkarl helt enkelt! Sen kan jag hålla med dig om att det kan vara kula att rollspela i waterdeep, em det är en annan sak. Jag har alltid tyckt att magiker ska ha hus (helst torn) i storstäder!. Det påminner mig om Meh-Sylfin i Krilloan i Ereb Altor, kristalltornens stad, där magikerna håller hus....Tänk dig, det måste ju finnas liknande magikerkvarter i waterdeep.....Och tänk så många äventyr man kan stöta på i en storstad. Sen kan det ju vara att de är skurkar...men Sethan får väl nästla in sig i tjyvgillet så att det är bara oberoende aktörer som slår till...



Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Demonolog i storstad

Kan du tänka dig vad som händer när din första demon sliter sig lös, skulle tro att grannarna blir glada...*fniss*

"Slå en t4:a, det går bättre då..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Gabri L on 2001-08-07 15:02.</EM></FONT></P>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Demonolog i storstad(OT)

Ähum....det där påminner mig om demonologerna i chronopia och krilloan som har svarta gardet respektive sabeltandsgardet för att rensa upp såna här olägenheter.

Fast ärligt talat, det kommer att dröja tills jag får Gate, som är rätt besvärjelse för att få fram demoner och devils av den sorten jag vill ha....tills dess får jag nöja mig med Summon monster, men den ger en fullständig kontroll över krittret man får fram. Så rent speltekniskt så kan inget hända på ett tag....vilket är ganska tråkigt. I DoD är det annars väldigt kul att spela demonologlärling....då krävs det i regel ett gäng episka hjältar som räddar staden varje gång man har varit framme och fumlat....

Fast jag concentrerrar mig på betvingandet, kontrollen och fördrivandet av utomvärldsliga kreatur och inte på att få fram dem. Så det är inte så konstigt.


I regel finns det två slags demonologer, de som kontrollerar och frammanar, och de som betvingar, gisslar och fördriver. De senare har större möjlighet att bo i storstäder än de förra. Jag tillhör officiellt än så känge den senare typen(incantatrix kommer jag att bli.)





Jag ska kolla med könig hur man kan få fram demoner( och devils), för det vore kul att kunna få fram dem lite tidigare än lvl 17.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top