Nekromanti AL()ENS vs. PREDATOR igen.

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Han kan ha rätt.

"Därför att på skeppet som var på jorden under 1980-talet fanns det en Aliens skalle, såvida de inte var på någon avlägsen planet där Aliens fanns innan handlingen i själva aliensfilmerna så kan de resa i tiden."

Tja, det främmande rymdskeppet på LV-426/Acheron har uppenbarligen legat där såpass länge att piloten mumifierats naturligt. Det tar ett tag, så referensen från 1980 till varelser som människan träffar på tvåhundra år senare är inte helt ologisk. Rymdskeppet har förmodligen legat där bra mycket längre än tvåhundra år.

Dessutom är det tämligen uppenbart att det utomjordiska rymdskeppet på LV-426 inte har sitt ursprung därifrån, utan kommer från en annan värld. Förutom att LV-426 är en död värld och således inte har kunnat utveckla sådant liv så upptäcks äggen i lastrummet på ett kraschat rymdskepp. I vilket fall som helst tar utvecklingen av varelser inte några hundra år, utan några hundra miljoner.

Slutligen sägs det rent ut i filmen Aliens att rymdskeppet inte var därifrån, och att besättningen på Nostromo hittade något som inte har återfunnits på trehundra utforskade världar. Eftersom man inte hittat några Yautja/Predators heller på dessa världar (de har snarare hittat oss emellanåt, under högviltsäsongen) så kan man kallt utgå från att både Aliens och Yautja/Predators kommer utifrån den mänskliga utforskade rymden.

Tro mig, Yautja/Predators har gott om tid på sig att jaga Aliens.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Varför...

Därför att det är ett olika gäng Predators? Uppriktigt sagt förstår jag inte ditt resonemang alls. Om människor dyker upp 1980, och sedan dyker upp år 2154, behöver det betyda att de kan resa i tiden?

Och de skulle inte ha förändrats ett piss på 200 år? Tänk på hur människan förändrats från år 1801 till 2001. Skulle inte Yautja göra det samma? Visst, de är ju lite tradiditionella av sig, eftersom de slåss med klor, spjut och kaststjärnor. Men skulle inte något annat förändras på denna tid? Kamouflagefältet, axelkanonen, rustningen, låsningssystemet osv. Skulle inte det ändras något på 200 år? Och eftersom de är precis likadana i utrustningsväg år 2154 och år 1980 så är de nog antagligen ursprungligen från samma tid (vilken den nu är vet man aldrig), eller så är de bara allmänt trögtänkta, som skiter i att forska fram bättre leksaker.


Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför...

"Tänk på hur människan förändrats från år 1801 till 2001."

Tänk å andra sidan på hur människan förändrats från år 1000 till 1200.

Jag kan finna miljooooner bortförklaringar (nåja) på att Yautja står stilla teknologiskt sett:

* De är traditionalister. Det var helt enkelt bättre förr.
* De har ett stamsamhälle som gör att nya landvinningar inte får lika stort fotfäste och spridning.
* Det är inte deras teknologi - de har bara "lånat" den av en annan ras.
* De är mer försiktiga i sin tekniska utveckling. Bara för att något kan göras så betyder inte det att man måste göra det. De föredrar att ta tid på sig och utveckla något tills det är klart, och inte smurfa ihop något som vi människor har gjort de senaste tvåhundra åren.
* De är religiösa. Alla tekniska prylar utöver de som religionen tillåter är bannlysta.
* De har lärt sig av sina misstag, på samma sätt som vi inte har gjort. Snabb teknisk utveckling innebär att man är omogen för de nya landvinningarna, vilket leder till någon form av katastrof förr eller senare.
* De är utspridda bland stjärnorna. Därmed kan tekniska påhitt inte få samma spridning lika snabbt, varför de heller inte utvecklas lika snabbt (en utveckling som mycket väl kan hända oss när vi blir interstellära).

Alla dessa, och fler därtill, är fullt tänkbara scenarier som förklarar Yautjas tekniska stillastående, och jag köper dem bra mycket lättare än att de reser i tiden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja.

Det stämmer! Och dessutom så kanske deras vapen är ceremoniella, man MÅSTE jaga med dom!!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Han kan ha rätt.

För det första, det tar inte alls flera hundra miljoner år att utveckla en art, under bara till exempel dinosauriernas välde som varade ca 150 milj. år så utvecklades och försvann ett flertal arter. Räknar du från det allra första stadiet i utvecklingen så kan jag dock vara lite mer villig att hålla med.

För det andra så finns det inget som säger att Predetors hittat och jagat Aliens under en längre peridod, möjligen innan Aliensfilmen men inte alltför lång tid. Visst, det du säger kan stämma, men det behöver inte heller vara så. Varelsen som du nämner på rymdskeppet kan ju faktiskt komma från en av Predetors okänd värld, och antagligen så är det inte ursprungsplatsen för Aliens heller. Men själv så gillar jag inte tanken på att de skulle kunna resa i tiden, själv ser jag det som att de redan hittat Aliens.

Så det så!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Han kan ha rätt.

"Räknar du från det allra första stadiet i utvecklingen så kan jag dock vara lite mer villig att hålla med."

Poängen var att det tar betydligt längre tid för en ny art att uppkomma än några fjuttiga hundra år (tidsrymden mellan Predator 2 och Aliens).

"För det andra så finns det inget som säger att Predetors hittat och jagat Aliens under en längre peridod"

Å andra sidan finns det heller ingenting som säger motsatsen, utom just Aliens-skallen i Yautja-skeppet i Los Angeles. Vi har två möjliga ändpunkter för Yautjas Alien-jagar-kultur: det datum då huvudpersonen i Predator 2 tittar på väggen i troférummet är den tidigast kända tidpunkten; det datum då sista Aliens vs Predator-serien/romanen utspelar sig är den sista kända tidpunkten. Vi vet inte hur långt utanför dessa tidpunkter som kulturen sträcker sig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ja.

<I>Och dessutom så kanske deras vapen är ceremoniella, man MÅSTE jaga med dom!!</I>

Ännu starkare möjlig drivkraft; de är <I>hedersamma</I>, det ligger ingen <I>ÄRA</I> i att jaga med mer avancerade prylar. Hur kreaturet i första filmen betedde sig tyder ju på att han satte rätt stor vikt vid sådant. ("Ah, en värdig motståndare. Den ska jag döda med bara händerna!")

Byrr i Wastelands har rätt likartade idéer, fö.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varför...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och de skulle inte ha förändrats ett piss på 200 år? Tänk på hur människan förändrats från år 1801 till 2001. Skulle inte Yautja göra det samma? Visst, de är ju lite tradiditionella av sig, eftersom de slåss med klor, spjut och kaststjärnor.
Men skulle inte något annat förändras på denna tid? Kamouflagefältet, axelkanonen, rustningen, låsningssystemet osv. Skulle inte det ändras något på 200 år? Och eftersom de är precis likadana i utrustningsväg år 2154 och år 1980 så är de nog antagligen ursprungligen från samma tid (vilken den nu är vet man aldrig), eller så är de bara allmänt trögtänkta, som skiter i att forska fram bättre leksaker.<p><hr></blockquote><p>På jorden NU förtiden finns det folk i Afrika och sydamerika som fortfarande LEVER i med en stenålders teknologi DOM är inte trögtänkta eller tycker du det ?
Orsaken att dom lever så är att de är traditionella och prioriterar andra saker än uppfinningar.
DET SOM DÖG ÅT PAPPA DUGER ÅT MIG..
Många av dom anser att det dagens generation PLIKT att bevara landet de lever i så att nästa och näst kommande generation har lika goda livs vilkor som de som nu lever. ( något som vårat köp och släng samhälle MÅSTE lära sig innan vi tar död på Jorden )

Sen kan det ibland komma av att de prioriterar inte pengar de har en annan syn på vad makt och vad framgång är det leder i sin tur till att uppfinningar sällan får makt..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja!

Ungefär det jag tänkte på.. Om dom bara vill döda så.. öh.. då kan dom ju för f-n bomba planeten.. /images/icons/wink.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
Top