Nekromanti Aktiva figurspel

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Ibland känns det som om jag är ansvarig för figurspelsdöden... Jag spelade DDM, det lades ner. Jag spelade SWM, det lades ned. Jag köpte A&A Minis och... Tja.

Så, jag har inte råd och tid att spela W40K. Vilka levande figurspel finns det som jag kan ta död på? :gremsmile:

Heroclix lever kanske fortfarande? Jag köpte några gubbar till det för några år sedan så det borde vara dött...? Annat?
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
http://www.infinitythegame.com/infinity/en/

Ett 28 mm skirmishspel med realistisk skala, balanserade listor och avancerade regler.

+ litet antal figurer behövs, 5-15 cirka (=förhållandevis billigt)
+ erkänt välbalanserade arméer
+ bra och detaljerade regler som stödjer "smart" spel (inte bara kötta)
+ Automatic Reaction Order (tänk Overwatch) gör spelet dynamiskt och roligt även när det inte är din tur
+ Alla regler och armélistor är gratis och bara att ladda ned (enbart fluffet kostar)
+ officiella forum med mycket tips för nybörjare och chill folk
+ erkänt snygga figurer (tänk Rackham)

-/+ sci-fi/cyberpunk med en stor dos anime
-/+ kräver väldigt mycket mer terräng än de flesta andra figurspel
-/+ komplexa regler med hög tröskel och väldigt många specialfall

- liten community/svårt att hitta spelare (finns ett gäng som spelar typ vatje onsdag på Playoteket i Malmö)

Eftersom alla regler är gratis är det ganska enkelt att testa spelet utan att lägga en spänn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
bladerunner_35 said:
- liten community/svårt att hitta spelare
Sånt löser man väl genom att köpa en 2-4 olika arméer själv och tvinga sin vanliga rollspelsgrupp att spela ibland? Eller är det bara jag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag skulle ha rekommenderat Warmachine, men jag tycker att de dalat betänkligt i och med att de gick över till plastfigurer. Inte bara att de känns mindre som coola tunga ång-mechas när de är i plast, men designerna har blivit alldeles för comicbook för mig. Fortfarande ganska kul spel dock, och man kommer undan med rätt lite enheter.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
krank said:
bladerunner_35 said:
- liten community/svårt att hitta spelare
Sånt löser man väl genom att köpa en 2-4 olika arméer själv och tvinga sin vanliga rollspelsgrupp att spela ibland? Eller är det bara jag?
Bara du.

Edit: Jag har helt olika grupper av spelare för varje olika typ av spel jag spelar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Bra tips, båda! Tackar, skall kolla upp dem ordentligt. Hoppas ni inte gillar dem så mycket, för de riskerar att dö ut snart. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Ram said:
Bra tips, båda! Tackar, skall kolla upp dem ordentligt. Hoppas ni inte gillar dem så mycket, för de riskerar att dö ut snart. :gremwink:
Meh, jag klarar mig bra med de Warmachinearméer jag har, det känns mest jobbigt att det kommer nytt hela tiden... =)
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
http://malifaux.com/

Har precis börjat spela det själv, men det lilla jag hunnit med har varit väldigt skojigt. Western steampunk horror, typ.

Second edition har precis kommit, och regelboken är tydligen lite svår att få tag på för tillfället, plus att en del av de gamla enheterna inte får nya regler förrän i "wave 2" vilket borde vara inom några månader - om jag nu minns rätt. Men då hinner du ju måla upp några figurer! :gremsmile:

Det är billigt att komma igång med då man bygger crews snarare än arméer, även om jag tror att den nya utgåvan behöver lite fler figurer än den förra.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Om dina spelkompisar lockas mer av den pyssliga biten kanske Mobile Frame Zero är något.

+ Konfigurera dina egna trupper
+ Ett Lego-baserat system bäddar för realistisk förstörelse på slagfältet
+ Asymmetriskt utgångläge tvingar den spelare som har starkast trupper att agera våghalsigt, medan den svagare parten kan vinna genom att hålla sig vid liv.
+ Finns gratis och som betalversion. här

- min gissning är att ingen i Sverige spelar det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det minus som är att Infinitys regelsystem är svårt kompenseras dock för till viss del genom företagets egna och väldigt pedagogiska youtube-tutorials.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Ymir said:
Det minus som är att Infinitys regelsystem är svårt kompenseras dock för till viss del genom företagets egna och väldigt pedagogiska youtube-tutorials.
Nja. De tutorials som gjorts är visserligen bra men täcker bara de mest grundläggande delarna.

Det är när du försöker hacka fiendens tunga attackrustningar genom att klättra upp på ett lågt tak samtidigt som du blir AOR:ad av en kryppskytt med termo-optiskt kamoflauge som det kan bli lite knivigt....

Samtidigt är det det som är charmen. Infinity är lite som XCOM figursrollspelet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Det ser skitläckert ut. Dessvärre är jag ingen målare så "nakna" figurer går dessvärre bort för mig. Annars hade jag plockat upp w40k redan. :gremlaugh:
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Ram said:
Det ser skitläckert ut. Dessvärre är jag ingen målare så "nakna" figurer går dessvärre bort för mig. Annars hade jag plockat upp w40k redan. :gremlaugh:
Malifaux är spelet som fick mig att faktiskt börja måla figurer. I'm just saying. :gremwink:

Just det där med att man kan börja spela med bara typ 4-6 figurer eller så, lite beroende på vilken crew man föredrar, sänker ju ribban en del. För mig åtminstone. Men jaja, nu vet du att det finns i alla fall. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
bladerunner_35 said:
- liten community/svårt att hitta spelare
Sånt löser man väl genom att köpa en 2-4 olika arméer själv och tvinga sin vanliga rollspelsgrupp att spela ibland? Eller är det bara jag?
Jag har varit lockad av tanken, men jag är för dålig på att sätta mig ner och måla för att göra det. Jag har köpt arméer tidigare dock och spritt figurspel till kompisar...
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Men, om alla i den här tråden köper Infinity, och tvingar alla som de känner att köpa Infinity... då har vi ju en massa folk som spelar det! Aktivt initiativ för att världens bästa miniatyrspel blir större, kom igen nu. :gremsmile:
 
Top