Nekromanti "aktiva" fantasy rollspel

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Coolt.

Har många gånger sneglat mot Harnmaster men aldrig vågat ta steget. Visste dock inte att det fortfarande gavs ut grejer till det.

Torbjörn - nu överlycklig över alla tips han fått! :gremlaugh:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Tro det eller ej, men det knappologiska rollspelet är inne på sitt andra decennium!"

Åfan. Hur är tredje utgåvan förresten? Eller kör du den där guld-versionen? Eller... hur gör man nuförtiden?


Storuggla, hurlagirla
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Ah... Kör och kör... jag bara läser nu för tiden (det är svårt att finna välmotiverade harnmasterspelare), men tredje utgåvan är helt okej. Särskilt om man jämför med den andra.

Guldversionen är väl bara för delux-spelare... Lite väl dyrt för min smak.

Just nu sitter jag och drömmer om en Orbaal-Ivinia-kampanj... inspirerad av Nordiska kungasagor.
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
fantastiskt detaljerad spelvärd
Exempel: På harnforum.com diskuteras frågor såsom medeltida öltillverkning (och varför den inte utvecklades på hundratals år), magikergillets roll i världen (och varför de inte vill och kan beblanda sig med vanligt folk, "kvikr"), varför templen är så få i staden Tashal (får stadens befolkning verkligen plats i templen under de stora religiösa högtiderna?), känsloyttringar under medeltiden (och överfört på Hârn), etc.


Världen "kräver" en hel del av spelarna har jag märkt. Det kan bero på mina brister som spelledare (men jag har lyckats med andra spelvärldar), men jag tror att det kan bero på spelvärlden.

På grund av att spelvärlden är så detaljerad, så finns nästan varje kvadrattum beskriven. Detta har nästan bara hjälpt mig som spelledare. Jag har inte behövt planera äventyr särskilt noga exempelvis. Istället har jag bara slängt in RP'na i världen och låtit spelarna "agera". Det är dock här problemen också uppstår för vissa spelare. Eftersom världen för dem blir så "verklig" och detaljerad bir de överväldigade och handlingsförlamade. Jag förväntar mig att de skall ta för sig av den här fantastiska världen, medan de förväntar sig att bli ledda längs ett spår...
 
Top