Nekromanti AKIRA, äntligen färdigt!

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Äntligen är Akira färdigt. Kika igenom och kommentera gärna. Förhoppningsvis så får det också en egen hemsida, där jag tankar upp uppdateringar, bilder och färdiga äventyr samt mer info om hur jag har tänkt mig spelet.

Låt det smaka,

Garra
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"...mer info om hur jag har tänkt mig spelet."
Tack, för nu vet jag inte ens hur man ska spela spelet. :gremsmile: Du har gjort ett bra arbete i uppraddningar, men jag skulle vilja ha lite mer om världen. Fast jag är en sådan här "ytlig rollspelare"* och och vill mest bara ha information om mode och byggnader. :gremsmile: Rent spontant undrar jag varför du blandar svenska och engelska. Jag brukar alltid börja med att kolla på rollformulär (färdighetsgruppnamnen borde särskrivas, btw) när jag läser ett rollspel och blev förvånad över att allting var på engelska där, men "världsförklaringen" var på svenska.

Du är generös med utrymme på rollformuläret. Det känns som om det kan krympas ner till ett A5-formulär.

/Han som lyssnade på Yoko Kanno - Tank! när han skrev inlägget

* <font size="1">Lösryckt citat från två studenter som gjorde undersökning om rollspel och dess reenactment of historic environment.
(hatar inte du också när du inte kommer på svenska ord?)</font size>
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
"Tack, för nu vet jag inte ens hur man ska spela spelet. Du har gjort ett bra arbete i uppraddningar, men jag skulle vilja ha lite mer om världen. Fast jag är en sådan här "ytlig rollspelare"* och och vill mest bara ha information om mode och byggnader. Rent spontant undrar jag varför du blandar svenska och engelska. Jag brukar alltid börja med att kolla på rollformulär (färdighetsgruppnamnen borde särskrivas, btw) när jag läser ett rollspel och blev förvånad över att allting var på engelska där, men "världsförklaringen" var på svenska.

Du är generös med utrymme på rollformuläret. Det känns som om det kan krympas ner till ett A5-formulär."

Hmm, ja kanske behöver jag skriva mer detaljerad information om sådant också. Kan stämma. Om det är du som kommenterat fulltime killer så vill jag bara säga att det här inte är samma spel.

Jag har med flit skrivit hela spelet på svengelska, kommer i framtiden skriva en version som bilr helt på engelska och en som blir helt på svenska, därför lättare att börja med svengelska.

Det där om mode och byggnader kan jag nog försöka förklara. Men det finns ju ingen direkt regel för hur alla är klädda. Det är ju inte medeltidskläder som gäller precis. Inte heller sci-fi nyonfärgade gummikläder. Just modet har jag väl inte nämnt för att det inte finns så mycket att nämna. Men byggnaderna däremot borde jag faktist ha skrivit ett par rader om.
Tänk dig vår världs alla byggnader fast i övergång till ett nytt samhälle, modernare. Cathedral är Akiras metropolis, därför samlas dom flesta moderniteterna där och det övriga förblir "vanligt".

Ska försöka skriva lite mer detaljerat angående den biten.

Tack för kommentarerna.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Men övrigt

Ja, Akira verkar vara mycket mer genomarbetat än Fulltime Killer. När man skapar ett rollspel går det igenom många "förbättringsnivåer". Jag tycker att du passerat en "nivå" från Fulltime Killer, men du kan garanterat klämma vidare ett par nivåer till. Så skriv vidare!

I övrigt är blandningen av engelska och svenska ganska plågsam att läsa. Jag skulle rekommendera att du arbetar vidare på den 100-procent svenska versionen av rollspelet först och sedan översätter den till engelska.
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Re: Men övrigt

Jo, det har jag planerat. Kanske skulle väntat en vecka till med att lägga ut det. Men va tusan, det är ändå bara en beta.

Jag förstår att det en plåga att läsa, men svenska och aningen utökade betan kommer inom kort. Allt på svenska, rakt igenom, och även rättstavat.

Den engelska versionen får vänta ett tag till. Kommer ändå inte att göra någon hemsida än på ett tag.

Vet du måhända hur man gör snygga bakgrunder, ramar och dylikt i pdf dokument?
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Re: Men övrigt

Vet du måhända hur man gör snygga bakgrunder, ramar och dylikt i pdf dokument?
Jag gör allt förarbete i Word - som skrivandet, layout och ramar. Sedan skriver jag ut det färdiga worddokumentet i pdf, så något extra redigerande blir det inte i Acrobat.

I vilket program skriver du Akira?
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Om du tyckte att FTK var intressant då, trots slarvet och allt obeskrivet om det ena och det andra?
Varken FulltimeKiller eller Akira tillhör väl den genre av spel som jag föredrar (som SL är jag en inbiten Historiefil, med regelbunden åtrå efter fantasy). Ska jag vara ärlig så läste jag bara texterna i FulltimeKiller och på min höjd skummade genom reglerna.

Jag kan definitivt säga att Akira verkar mycket mer genomgånget än FulltimeKiller dock, så det tycker jag att du ska satsa på i framtiden. Läs mycket litteratur och andra rollspel, få idéer, testa, spela och utveckla vidare reglerna. Det tar lång tid att få ordning på ett rollspel, även för den mest inbitne rollspelsskaparen. Jag rekommenderar dig starkt att fortsätta skriva och lägga upp ditt material för kommentarer här på forumen. Du verkar brinna för ditt spel, och det är en mycket positiv (och väldigt nödvändig) egenskap.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men övrigt

"Vet du måhända hur man gör snygga bakgrunder, ramar och dylikt i pdf dokument?"

Bakgrunder, ramar och sådant görs normalt i ett layoutprogram, till exempel InDesign, PageMaker eller Quark XPress. Normalt sett så skapar man ett antal mallar som bestämmer bakgrunder och sådant rent generellt, och sedan importerar man sin word-text till programmet. När man är nöjd med utseendet på sin text så exporterar man det till PDF, och får då med ramar automagiskt.

Det går att göra i Word också, men jag litar inte på Word när det gäller utseende. Funktionen heter dock "lägga till en bakgrund eller vattenstämpel", och det gör man under Format/Bakgrund/Vattenstämpel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Word

jag litar inte på Word när det gäller utseende

Jag delar den uppfattningen till fullo - det är nästan alltid så att när jag vill ha "lite" layout i Word och slippa gå till layout-programmet så har det ändå blivit sämre och tagit mer tid.

Så - för layout, använd layoutprogram. För text-skrivning, använd ordbehandlare (Word har en av de kraftfullaste Sök/ersätt-funktioner jag vet, och den är lysande bra).
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Re: Men övrigt

"Det går att göra i Word också, men jag litar inte på Word när det gäller utseende. Funktionen heter dock "lägga till en bakgrund eller vattenstämpel", och det gör man under Format/Bakgrund/Vattenstämpel."

Vilket beror på att Word och liknande program är textbaserade (och kan se helt olika ut från dator till dator), medan layoutprogram (så kallade DTP-program = Desktop Publishing) är sidbaserade och normalt sett ser likadant ut i vilken dator som helst.

// Terrasol
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Re: Men övrigt

Vilket beror på att Word och liknande program är textbaserade (och kan se helt olika ut från dator till dator), medan layoutprogram (så kallade DTP-program = Desktop Publishing) är sidbaserade och normalt sett ser likadant ut i vilken dator som helst.
Men blir inte "layouten" ändå låst när man skriver ut dokumentet till Acrobat? Så upplever jag det i alla fall när jag skickat dokument till andra datorer.

Jag har använt Word i fem år nu snart och aldrig haft några större problem med det. Jag hävdar inte att det inte skulle finnas bättre program där ute - men hittills har jag varit för lat för att lära mig något nytt, och då word fungerat bra har jag fortsatt använda programmet.
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Re: Men övrigt

Jag skriver det i vanligt microsoft word och lägger över det till en gratisversion som gör pdf, (cutewriter). Det blev jävligt mycket snyggare och såg nästan proffsigare ut med en vattenstämpel.

Lägger snart upp den helsvenska versionen.
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
"Jag kan definitivt säga att Akira verkar mycket mer genomgånget än FulltimeKiller dock, så det tycker jag att du ska satsa på i framtiden. Läs mycket litteratur och andra rollspel, få idéer, testa, spela och utveckla vidare reglerna. Det tar lång tid att få ordning på ett rollspel, även för den mest inbitne rollspelsskaparen. Jag rekommenderar dig starkt att fortsätta skriva och lägga upp ditt material för kommentarer här på forumen. Du verkar brinna för ditt spel, och det är en mycket positiv (och väldigt nödvändig) egenskap."


Absolut. Fått inspirationen till spelet från en asiatisk actionfilm som heter the princess blade (http://www.theprincessblade.com tror jag adressen är). Gillar asiatisk film och tar därför ofta inspiration från dom. Akira har jag tänkt mig ska vara asiatiskt/sci-fi med både action och äventyr. Som du säkert märkt så låter en hel del ord ganska japanska/kinesiska.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Re: Akira, svensk, uppdaterad version

Ja, det var behagligare att läsa!

Några tips om bilder bara:

- När du ska ha bilder som bryter mycket mot bakgrunden bör du dra ut dem så att deras bredd hamnar i linje med spalten de ingår i.
- Istället för att skriva en förklarande text över bilden (vilket enligt min åsikt förstör större delen av bilden) kan du skapa en textruta bredvid bilden där du i mindre fontsize skriver den förklarande texten.
- Helt ok vattenstämpel. Jag tycker dock inte att du ska ha den på rollformuläret.

Sen tycker jag också att du ska marginaljustera och avstava texten. Detta beror väl iofs lite på vilken smak man har vad gäller texter, men jag tror det skulle lyfta hela layouten till en proffsigare nivå.
 
Top