Nekromanti Akademiska kulter

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mina spelare: spoilers!

En av mina spelare, vars rollperson just har börjat på magiakademin i Calnia, skulle vilja att rollpersonen gå med i någon form av hemlig sällskap på Akademien.

Eftersom det är Consaber det handlar om och jag är lite elak funderade jag på något slags förstadium till Xinu-kulten (under falskt namn och utan några uppenbart misstänkta drag, såklart), men jag har också funderat lite på Allvetandets brödraskap, Den skinande vägen och Priori Cun-Sabreann.

De saker rollpersonen kommer att vilja ha ut av det är en identitet och kunskap; rollpersonen i fråga har skugglandsblod, modern var prostituerad och slängde ut henne på gatan där hon växte upp, fadern är okänd, och efter några encounters i Skugglandet som är relaterade till hennes härkomst som lämnade fler frågor än svar är det här med identiteten en väldigt känslig och effektfull fråga. Dessutom är hon ung och satt på en plats med en massa främmande människor som mestadels är adliga eller åtminstone högre medelklass, till på köpet i ett främmande land (hon är uppvuxen i Jargien).

Så, vad för kult/sekt/sällskap rekommenderar ni (egna förslag och påhitt välkomna också), och hur introducerar jag dem på ett bra sätt för att väcka intresse (hos spelare och rollperson) utan att ge uppenbart dåliga vibbar?

Kort sagt, hur manipulerar man osäkra ungdomar för sitt eget, tvivelaktiga nöje? :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
"Alla de balla lärlingarna är med i en kult."

Hade jag haft en kult på en trollkarlsskola hade jag gjort den till en kärntrupp i någon annan verksamhet. Typ en festförening eller kamratförening, och sedan inviga de som verkar lämpliga i den riktiga hemligheten.

Då får man en juste klubblokal, och en naturlig och till synes harmlös anledning att synas tillsammans, även utanför de kultiga aktiviteterna.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Det här med kulter har jag också undrat t,ex Xinu hur pass offentliga är dem egentligen?
Då jag ser det som ett väldigt Tabu belagt ämne och en väldigt väldigt dålig sak typ som Chaos kultister i Warhammer dem ska utrotas

så tycker jag det skulle vara väldigt konstigt om kulterna ändå är helt öppna att Dem Styrande i staden t,ex vet om att dem har en kult i sin stad men försöker inte utrota den antingen pga att dem själva är med i sagda kult eller att dem helt enkelt inte bryr sig.

Håller förövrigt på och tillverkar en hemsnickrad kult som också är ett förstadie till Xinu lite ala Chaos Kulter igen då jag tar en rejäl dos inspiration ifrån Warhammer då det kommer till demon kulter Deras budskap verkar vara på den "goda" sidan men gräver man djupar så märker man att dem inte är så "snälla" som dem verkar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Xinukulterna är liksom högsta mode för uttråkade adelsmän som tycker det är spännande med ockultism, seanser och liknande. De som lämpar sig vigs sedan in djupare in i kulten där den riktiga agendan för kulten sakta visar sig.




/Poseur
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Poseur said:
Xinukulterna är liksom högsta mode för uttråkade adelsmän som tycker det är spännande med ockultism, seanser och liknande. De som lämpar sig vigs sedan in djupare in i kulten där den riktiga agendan för kulten sakta visar sig.




/Poseur
Aha, då tackar jag för den informationen
det var nåt åt det hållet jag hade för mig
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
"Alla de balla lärlingarna är med i en kult."

Hade jag haft en kult på en trollkarlsskola hade jag gjort den till en kärntrupp i någon annan verksamhet. Typ en festförening eller kamratförening, och sedan inviga de som verkar lämpliga i den riktiga hemligheten.

Då får man en juste klubblokal, och en naturlig och till synes harmlös anledning att synas tillsammans, även utanför de kultiga aktiviteterna.
Det där var ett utmärkt förslag, ska genast ta och kolla på det!

Med tanke på vad spelaren vill ha ska jag nog först presentera ett fånigt Ockulta klubben för bortskämda brats från Danbréann, som leker seans och läser högt i fantasifulla reseskildringar om schamaner från Arkipelagen, och sedan introducera en mindre, seriösare grupp för de som vill lära sig saker om övernaturligheter som inte ligger i kursplanen (däribland Skugglandet).

Båda två utnyttjas såklart friskt för att hitta nya medlemmar åt Xinukulten :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du kan alltid spana in min omtolkning av Xinukulten, som är designad just för att appelera till magiker, akademiker and their lot.
Hade sett den där förut och hade det lite i baktankarna när jag fundera på Xinu, så nu tog jag och läste den och det är precis vad jag letade efter! Xinukulten it is! :gremlaugh:

Dessutom kan jag ge Xinu något slags motiv nu, vilket kan bli till stor hjälp när man försöker luska ut hur det här med inkarnaterna egentligen är tänkt att fungera... (har en Helm-drömmare i gruppen också)
 
Top