Nekromanti Akademiker sökes!

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Hon är ung, blond, snygg, singel ehm... Tja, resten säger sig självt!!

Fast de kanske verkar dumt endå??

Men, däremot så skulle jag inte bli rädd om nån (jag vet att ni finns här) som har sten koll på universitetsvärlden ville komma med lite tips och trix till en annan vad gäller att hitta litteratur. Inte så att jag vill att nån annan skall göra det år mig (fast de vore ju lökigt,,, ) Men däremot berätta om hur ni går till väga. Har precis börjat plugga i den världen och skulle bli redigt tacksam för lite hjälp.

Men om sen någon råkar ha stenkoll på resurser om doministiceringen av bolivia/peru så vore det heller inte helt fel :gremwink:

PM:a mig om nån vill hjälpa!

Tack!
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Re: Tyckte de va orelevant.. [ANT]

Tja, om du söker tips på hur man hittar litteratur inom godtycklig studieinriktning, så har jag två tips:

1. Biblioteket.
2. Studentbokhandeln.

Förmodligen har ni dessutom fått en litteraturlista i samband med kursstart.

Dewil
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Tyckte de va orelevant.. [ANT]

Visst har vi en sådan, men en vissa gånger så ingår det i uppgiften att själv hitta informationen, och då var jag ute efter tips på hur andra, mer erfarna studenter bär sig åt.(vill vara "effektiv") men visst har man redan hittat en hel del så sätt...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Re: Tyckte de va orelevant.. [ANT]

Det är fortfarande biblioteken som gäller. (Information från webben måste läsas mycket kritiskt.) Ditt högskolebibliotek har dessutom förmodligen en kurs i informationssökning, där man får lära sig att söka i olika databaser med tidningsartiklar från vetenskapliga tidskrifter. Vidare kan tänkas att din institution eller avdelning har ett bibliotek med rapporter och litteratur som inte finns på det stora biblioteket.

Dewil
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Så här gör jag...

Det här är ju en fråga som rör mitt dagliga jobb, så jag får väl pressa fram ett litet svar.

1. Börja med att kolla de bästa uppslagsverken inom berört eller angränsande verksamhetsområden. I min forskning använder jag mig gärna av Reallexikon für Antike und Christentum och Dictionnaire d'archéologie chrétienne et de liturgie. Faktum är att det inom varje ämnesområde finns en hel uppsjö av specialencyklopedier som lämpar sig väl som utgångspunkter för vidare studier. Kolla speciellt litteraturhänvisningarna under varje uppslagsord.

2. Bibliografier. En nödvändighet om man ska skaffa sig en bra koll över vad som har skrivits om en viss pryl. Inom mitt fält används inte minst L'Année Philologique. Bibliographie Critique et analytique de l'Antiquité Gréco-Latine. Själv använder jag mig oftast av det nätbaserade Base d'Information Bibliographique en Patristique där man enkelt kan leta bland artiklar i över 300 olika tidsskrifter. Finns säkert motsvarande bibliografiska databaser inom ämnesområden som intresserar dig.

3. Tidsskrifter. Där har jag några favoriter som jag brukar leta igenom, t ex Journal of Early Christian Studies, Proche-Orient Chrétien och Vigiliae christianae. Inom varje ämnesområde finns i regel en hel uppsjö av tidskrifter. Kolla tidskriftsavdelningarna på universitetsbiblioteken. Dessutom brukar det i varje tidskrift finnas recensioner samt listor på nya böcker som skickats in till redaktionen.

4. Nätet. Jepp, en enkel sökning på google kan ge väldigt mycket intressant information om en pryl. Det är dock naturligtvis extremt viktigt att man gallrar bland informationen, för nätet är ju också fullt av skit. Men har man tur kan man ju alltid hitta andra forskare som håller på med samma prylar som en själv eller angränsande stuff. Eller så hittar man intressanta bibliografiska listor. Speciellt amerikanska universitets kurs- och litteraturlistor har visat sig vara en tillgång för mig. Artiklar brukar jag ta med en väldigt liten nypa salt. Det finns dock seriösa prylar, t ex artiklar i pdf-format som man kan tanka hem från vissa tidskrifters hemsidor. Jag vet i alla fall att det förekommer.

5. E-postlistor. Jag är med i en lista som heter Late Antiquity Discussion Forum. Inte sällan dyker det upp frågor och svar som är av omedelbar relevans för vad jag själv håller på med. Jag gissar att det finns sådana maillistor inom väldigt många olika forskningsfält.

6. Kolla alltid fotnoterna i böcker och artiklar och beställ fram den anförda litteraturen.

Nåja, några punkter som jag hoppas att du kan ha glädje av. Lycka till!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Språkkunskaper [OT]

Hur många språk kan du egentligen? Jag har ofta haft ångest över att jag bara kan svenska och engelska, även om jag siktar på att lära mig mandarin också i framtiden. Ibland känns det liksom som att man inte klarar sig som akademiker, allra minst historiker, om man inte utan vidare begriper ett halvdussin språk, varav typ franska och tyska i alla tänkbara medeltidsvarianter, sanskrit, forngrekiska och latin är centrala. Är det bara mitt hjärnspöke, eller tenderar obskyra språkkunskaper att vara snudd på nödvändiga i forskarsammanhang?

- Ymir, ville liksom skriva en B-uppsats om skildringar av fotlindning i nutida kinesisk media...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Språkkunskaper [OT]

Tyska har jag i princip med blodet (båda mina föräldrar är tyskar) och franska har jag blivit tvungen att åtminstone lära mig läsa. Därutöver har jag läst grekiska, latin och arameiska. Dock betraktar jag mig inte som särskilt språkbegåvad. Ska man verkligen förkorvra sig i riktigt intressanta grejer så skadar det dock inte att, förutom engelska, åtminstone kunna läsa tyska och franska. Det är bara att bita i det sura äpplet och köra på med hjälp av ordbok och grammatik. Lycka till med dina framtida mandarinstudier!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Nu blir jag rädd... [OT]

Ska man verkligen förkorvra sig i riktigt intressanta grejer så skadar det dock inte att, förutom engelska, åtminstone kunna läsa tyska och franska.
Visst har jag förstått att jag kommer behöva lära mig mer språk, men nu blir det mycket!! För någonstans känns det som om du arbetar/forskar inom religionshistora va? Och fråga mig inte varför, men det ämnet fasinerar mer än många andra, och jag har själv planer på att ev. studera sådant.

Arameiska hade jag räknat med att behöva lära mig. Sen vill jag även lära mig lite Latin (nämn ett tuffare språk?). Och jag vet att det finns en hel del andra vettiga, gamla språk.

Men nu skrämmer du mig, det låter ju nästan som om jag kommer behöva lära mig Tyska och Franska också!! Jösses!!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tusen tack!! [ANT]

Tusen tack! Tipsen är verkligen guldvärda, och kommer garanterat att hjälpa en hel del!

Men om man vågar fråga, vad arbetar du inom om detta är en del av ditt jobb??
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fikonlitteratur

Tja, vad akademisk fikonlitteratur beträffar finns det knappt något som överträffar Cambridge University Press. De ger ut intellektuellt onanimaterial som 'The Cambridge History of China' i dussintalet supertjocka volymer, 'The Cambridge Encyclopedia of the World's Ancient Languages', och min senaste våta dröm 'The Empire of the Qara-Khitai in Eurasian History'. Dessvärre är allt också svinigt dyrt, såklart. '...Encyclopedia of the World's Ancient Languages' kostar 120 pund.

- Ymir, våndas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Nu blir jag rädd... [OT]

För någonstans känns det som om du arbetar/forskar inom religionshistora va?
Tekniskt sett är jag teolog, närmare bestämt kyrkohistoriker.

det låter ju nästan som om jag kommer behöva lära mig Tyska och Franska också!! Jösses!!
Det är en sak att verkligen behärska ett främmande språk och en annan att åtminstone kunna tillägna sig en text på ett främmande språk. Nöj dig med att åtminstone lära dig läsa på tyska och franska. Visst, det kommer att bli en hel del slående i ordböckerna men med tålamod kommer du märka att du faktiskt lär dig en massa. I övrigt rekommenderar jag att du låter dina framtida språkstudier i första hand bestämmas av vad du verkligen är intresserad av att fördjupa dig i. Lycka till i dina fortsatta studier.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Fikonlitteratur

Jag gråter: jag har inte råd att införskaffa eller tid att läsa sådana där böcker medan barnen är små. Om tio år kanske.
 
Top