Nekromanti Aj!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eftersom det inte händer något om inte jag gör ett inlägg ;-), och eftersom vi fortfarande ligger på jumboplats i "vilket forum händer det mest på" tänker jag göra ett inlägg och se om det finns några regel-tinkerers här på forumet.

Detta är alltså en alternativ skaderegel jag och fölk i min senaste grupp funderat på. Jag återvänder med vidare motiveringar om det är motiverat (bwahahah, vad rolig jag är!)

Att skada eller inte skada

En persons TÅL är lika med hans (STY+UTH)/2 snäpp. Om man kör med ”heroisk TÅL” är denna (STY+UTH+UTH)/2 snäpp.

När en person bli träffad i strid, slår han ett T-slag för sin TÅL mot motståndarens STY (alla anfall från avståndsvapen antas vara från någon med STY 9, oavsett vilken STY denne har). Motståndaren får en bonus på sitt slag lika med skadan från det vapen han använder, men också ett avdrag lika med skyddet från eventuell rustning den träffade bär.

Om man blir skadad annat än i strid, använd de i regelboken angivna skadevärdena + 9 snäpp.

Om den träffade slår perfekt eller anfallaren fumlar, tar han ingen skada alls.

Om den träffade vinner, får han en blessyr. Han får ingen egen fas i den innevarande rundan (om han inte redan haft en), och –1T på sitt initiativ i nästa runda. Dessa nackdelar kan undvikas om man spenderar en Virtuspoäng.

Om anfallaren vinner, får den träffade ett sår. Han får inte utföra några handlingar alls i den innevarande rundan, får ingen egen fas i nästa runda, och har –1T på alla handlingar tills skadan läkts. De första två effekterna kan undvikas om man spenderar en Virtuspoäng. Dessutom måste han slå ett T-slag för VIL mot anfallarens skadeslag; om han misslyckas är han utslagen av skadan, åtminstone tills striden är över. Detta kan undvikas om man spenderar en Virtuspoäng.

Om anfallaren slår perfekt eller den träffade fumlar, får den träffade ett banesår. Han är utslagen tills striden är över. Han får handla under en runda om han spenderar en Virtuspoäng. Om inte han själv lyckas med ett slag för sin UTH mot S12, eller någon annan använder en medicinsk färdighet för att förbinda hans sår med samma S, kommer han att dö inom en timme. Detta kan undvikas genom att spendera en Virtuspoäng. Om han inte klarar ett T-slag för VIL mot anfallarens skadeslag, är han medvetslös i ett dygn eller tills någon behandlar honom med en medicinsk färdighet. Om han efter allt detta klarat sig, har han –2T på alla handlingar tills skadan är läkt, och hans förflyttning är halverad.

Vid en perfekt träff kan anfallaren förskjuta resultatet av T-slaget ett steg: en blessyr förvandlas till ett sår, ett sår till ett banesår, och ett banesår är ögonblickligen dödande.

Efter en strid, när saker lugnat ned sig, kan en spelare automatiskt säga att ett sår försvinner (för alla speltekniska syften, han är fortfarande skadad) genom att hävda ”det vara bara ett köttsår!” och spendera en Virtuspoäng. På samma sätt kan han reducera ett banesår till ett vanligt sår, men bättre kan det inte bli.

I annat fall tar det en vecka för ett sår att läka. Enbart ett försvinner varje vecka; har man fler än ett tar det längre tid att läka alla skador på grund av kroppens nedsatta motståndskraft. Om en rollperson arbetar normalt, reser, eller på annat sätt sysselsätter sig under en vecka, eller har ett banesår, så måste han antingen klara ett slag mot UTH med S12, eller en person som sköter om honom lyckas med en medicinsk färdighet med S12, eller så läker han inte. Om man har ett banesår och anstränger sig under veckan, eller anstränger sig hårt (gruvarbete, militär kampanj med många strider, maratonlopp, etc.) måste man klara bägge slagen för att läka något. Skulle man ha ett banesår och anstränger sig hårt, sker ingen läkning.

Ett banesår tar en hel årstid att läka; den reduceras då till ett sår. Veckor då ingen läkning sker av eventuella vanliga sår räknas inte när det gäller att se om det gått en årstid.


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 
Top