Nekromanti Airsoft

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,595
Location
Stockholm
Seriöst, vad är poängen med airsoft/paintball-artiklarna i Fenix? Finns de med bara för att Sverok innehåller sådana föreningar också? För de käns lite väl ... ointressanta ... för att vara prioriterade av redaktionen.

Jag har t.ex. svårt att se hur artikeln i nr 5 kan vara intressant ens för någon som sysslar med airsoft (jag gör det inte). Eller ens för någon som var med på evenemangent i fråga. Påhittad radiokommunikation? Hur tänkte skribenten då?

Som utomstående fattar jag inte ens vad det hela gick ut på, vad som hände eller ... i princip någonting.

Vad hände med intervjuer av deltagare, arrangörer, etc? Fotografier är alltid trevligt.

Mitt tips är att lägga ner airsoft-delen av tidingen eller börja publicera artiklar som faktiskt går att läsa. Som åtminstone i teorin är intressanta för fler än skribenten och dennes närmsta vänner.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tycker att mer lajvbetonat airsoft har en plats i tidningen. Däremot tar jag gärna bort paintballen.

Har faktiskt inte läst just den artikeln, men tidigare texter om airsoft har varit ok.
 

eileen_UBBT

Veteran
Joined
7 Feb 2004
Messages
10
Location
Luleå
Så tänkte skribenten, m.m.

Hej!

"Ointressant" är väl ganska subjektivt? Jag anser att vissa av artiklarna i Fenix är rätt ointressanta ur min synvinkel, men jag bestrider ändå inte deras existensberättigande - jag vet ju att det finns andra som finner dem intressanta.

Meningen med airsoftartikeln i nr 5 var att förmedla känslan av ett storspel, inte att berätta hela historien. Den visar evenemanget ur en synvinkel som inte många såg, den synvinkel som vi i bataljonsstaben för FN-bataljonen hade. Just denna artikel (till skillnad från de flesta airsoftartiklar i Fenix) är medvetet riktad till en publik bestående av airsoftspelare, och jag kan inte tänka mig att många airsoftspelare kan ha missat Berget4, ett av de största svenska airsoftspelen någonsin (kanske till och med det största?). Jag tror alltså att artikeln i fråga i allra högsta grad är läsvärd för den tänkta publiken.

Gällande radiokommunikationen: Den var inte alls "påhittad", vad jag menade med min disclaimer var att jag kanske inte minns exakt hur radiomeddelandena formulerades, då jag i mina anteckningar från evenemanget bara har skrivit ner informationen och inte ordalydelsen.

Vad gäller intervjuer av deltagare och arrangörer så har rapporteringen i Fenix från tidigare spel enbart bestått av sådant. Jag ville göra något annorlunda denna gång.

Fotografier fanns det stora högar av, men redaktionen valde att inte ta in några. Varför kan inte jag svara på, det får ni fråga dem.

/Lina, författare av "airsoftartikeln i nr5"
 

Metalslave

Veteran
Joined
1 Oct 2005
Messages
1
Som utomstående tycker jag det är intressant att läsa om annat än det jag vanligtvis alltid håller på med och jag hade inga problem att läsa artikeln.

Variation är bra.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,020
Location
Umeå
Jag tycker också att airsoft känns lite utanför. Inget lajv - inget airsoft tycker jag känns rimligt.

Men det är ingen katastrof. Ett uppslag airsoft är ju inte så mycket, så jag överlever.

- Zire
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Varför finns det inget om lajv? Är det ett sagt att tidningen inte ska ha lajv (för att det finns fanzin som sköter det) eller är det bara så att ingen skickar in artiklar?

Airsoft känns lite utanför men det är kul att se hur airsoft 'krig' kan kombineras med lajv.

A.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Varför finns det inget om lajv? Är det ett sagt att tidningen inte ska ha lajv (för att det finns fanzin som sköter det) eller är det bara så att ingen skickar in artiklar?

Nä, det står ju "rollspel, brädspel, figurspel, kortspel, paintball, airsoft, lajv, datorspel" i tidningens header... Området kanske har blivit lite eftersatt, men det finns ingen policy mot det.
Tidningens största problem med material brukar ju vara att det kommer mer än det finns plats för, så om lajvarna inte är på och puffar för sitt stuff är det nog lätt att det glider iväg i bakgrunden.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Är osäker på ...

... om vi får så mycket lajvmaterial. Där är väl Fea Livia den stora tidningen som lajvare läser?

/M
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Är osäker på ...

Tror inte det skickas in några nämnvärda mängder, nej.

Där är väl Fea Livia den stora tidningen som lajvare läser?

Ja - fast det borde finnas utrymme för konkurrens där. Fëa är IMO rätt så inriktad på sinnesförändrande psykodramer o dyl; man brukar iaf ofta kunna hitta nedlåtande kommentarer om vanliga äventyrslajv i fantasymiljö.
Och Sveriges största lajvförening är väl fortfarande Enhörningen.....

--
Åke
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Är osäker på ...

Fëa snart att läggas ner, ifall inte en ny redaktion tar över. Den gamla känner att de gjort sitt. Det borde kunna öka intresset för lajv i Fenix.

Håller inte med om att tidningen haft så stor fokus på "sinnesförändrande psykodramer". Det är en rätt bra mix mellan olika typer av lajv. Rena bofferuppsättningar har man väl inte haft så mycket till övers för men i de fall specifika genres behandlas är fantasy lika vanligt som något annat. Det är klart, de har inte 90% fantasy trots att det ser ut så i hobbyn, men det hande nog inte gjort tidningen bättre.

Vill du se ett exempel på pretto, ta en titt på Interacting Arts...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Seriöst, vad är poängen med airsoft/paintball-artiklarna i Fenix?
Alltså, för min del så gör det absolut inget om det är en eller annan artikel som är skriven om airsogt. Gillar att kolla in andra sporter/intressen. Så för min del så får de gjärna vara kvar i Feniz.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Airsoft, kortspel, sällskapsspel...

Seriöst, vad är poängen med airsoft/paintball-artiklarna i Fenix? Finns de med bara för att Sverok innehåller sådana föreningar också? För de käns lite väl ... ointressanta ... för att vara prioriterade av redaktionen.
Man skulle väl kunna inkludera fler spel i denna diskussion? Har kortspel mer med rollspel att göra än vad airsoft har? Vilka spel hör egentligen hemma i Fenix? Och vilka avgör det?

Jag kan väl tycka att airsoft och lajv är ganska ointressant eftersom jag inte sysslar med sådant men alla andra rollspelare spelar ju inte heller konfliktspel eller figurspel som jag råkar göra.

Jag kan dock hålla med att airsoftartikeln i nr 5/05 var ganska svår att förstå.
 
Top