Airbrush och kompressor

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hej!

Målar figurspelsminiatyrer en del med airbrush och skulle vilja uppgradera. Har för tillfället en Neo for Iwata och Neo Air, vilka är OK men kompressorn ger bara 10 minuters kontinuerlig användning, 30 som max, vilket är lite kort. Jag har tittat runt en del och för tillfället lutar jag åt en sil-air 20A som kompressor (alternativt en AS186-variant, ex FD-196) och antingen en Iwata Eclipse HP-CS eller en H&S Evolution 2-in-1.

Vill gärna ha en tyst kompressor som är säker att använda några meter från dator och ha i sovrum. Airbrushen behöver inte klara superhög detaljnivå men den behöver klara både priming och kunna träffa robotögon hyfsat rätt.

Någon som har några råd och möjligen bra ställen att köpa grejerna? :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag kan inte säga så mycket om kompressorer. Själv kör jag en Iwata Silver Jet, och den funkar OK men någon gång kommer jag vilja byta upp mig till något starkare. Men du måste stå ut med hög ljudnivå om du vill ha högt tryck, det kommer du inte runt.

Vad gäller airbrushes har jag som av en slump använt just en Iwata och en H&S. Jag vill inte rekommendera någon specifik modell eftersom jag inte testat något brett spektrum. Men Iwatan är betydligt mer robust. Min H&S funkar inte alls just nu och jag har svårt att lista ut varför, men Iwatan är en rejäl arbetshäst.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Sprutmålning kräver mycket luft, mer än tex en bultdragare för att byta däck, så även för en liten spruta så krävs det en kompressor med rätt bra kapacitet.

Så, en med bra luftflöde och relativt stor ackumulatortank.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Är alltså en sån här en sån här jag tittat på - ljudnivå på 38dB (L/min på 17, lite mer än resten här). AS186 ligger på 47dB (på papper), min nuvarande Neo Air runt 40 dB, och min paint booth-fläkt ligger på c:a 63 dB och väsnas lite väl mycket för mig. Lite osäker på avståndet de mäter från, men förmodar någon meter bort.

Fått intrycket att som @Bolongo säger, att Iwatan är mer robust, och att H&S lättare att plocka isär och underhålla. Är inte alls attraherad av modellerna med exponerad nål, kan jag säga direkt. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Till Evolutions fördel är så klart att att den är billigare än Iwata HP-CS, särskilt när man tänker på att 2-in-1 inkluderar en andra nål medan man måste betala 400 till för 0.50mm-delarna.

Listade ut vad som felade med min Neo, så det blev antingen mindre eller mer akut för mig att titta på ny airbrush - men precision och/eller flexibilitet väger tungt. Hittade H&S Evolution Silverline 2-in-1 på rea (strax under 1600 kronor) och är lite sugen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har du länk till den?
Absolut! Hela affären har 10% rea tills imorrn eftersom de inte börjar leverera förrän den 10:e, så förväntar mig att det kan ta några veckor innan jag får den.

https://www.alfahobby.se/evolution-silverline-two-in-one-1
beställde den här plus fpc, fpc-varianten var billigare än kombinationen men vill inte ha 0,15mm nål f n

Det här var kompressorn jag köpte, den skiljer sig inte mycket från standard AS186:an, det är bara med skal
 
Top