AI tillåtet

Status
Not open for further replies.

mardak

Veteran
Vet inte om detta är rätt forum men hittar inte längre några trådar om AI och rollspel, är det förbjudet att diskutera det numera?

Halvofficiellt svar, eftersom jag bara är moderator och inte enväldig härskare.

Många trådar där AI har diskuterats har låsts, delvis för att debatten blivit bråkig och kompromisslös, men framför allt för att det tycks vara totalt omöjligt att hålla sig till ämnet när diskussionen handlar om AI. Det här är fortfarande ett rollspelsforum, så en diskussion om att använda eller inte använda AI när man spelar eller designar rollspel är helt okej. Men det dröjer inte många sidor innan diskussionen handlar om AI i alla möjliga sammanhang och i största allmänhet istället för AI i rollspel, och då blir vi tvungna att låsa tråden.

(Och jag flyttade tråden till rollspel.nu-forumet.)

Något jag inte uppskattar är att det verkar mer eller mindre fritt fram att sabotera en AI-tråd tills den stängs, och då är det ju Mission Accomplished för motståndaren.

I det senaste fallet tycker jag att det är rätt uppenbart att trådstarten försökte ha en specifik, konstruktiv diskussion.

Här tror jag att det skulle vara bättre att låta tråden bestå och trådbanna folk i stället.

Jag skrev uttryckligen att det är fritt fram att fortsätta diskutera ämnet i en ny tråd där vi moderatorer inte behöver vada igenom en massa trådbanningar för att styra upp den.

För att underlätta för oss. Vilket jag inte tycker är för mycket begärt.

Jag skrev uttryckligen att det är fritt fram att fortsätta diskutera ämnet i en ny tråd där vi moderatorer inte behöver vada igenom en massa trådbanningar för att styra upp den.

För att underlätta för oss. Vilket jag inte tycker är för mycket begärt.
Överhängande risk att samma sak händer igen i det fallet (det sker ju nästan alltid), men visst.

Något som underlättar är att redan i trådstarten ha en tydlig avgränsning. Inte bara vad du vill prata om, utan även vad du inte vill prata om. Då blir det lättare att moderera, och lättare för dig att bara kommentera "utanför ämnet".

Har frågan om ett separat AI-subforum lyfts? Observera att jag inte helt tänkt igenom för- och nackdelar, men det känns som att det hade kunnat skapa ett lättare diskussionsklimat.

Jag är en AI-skeptiker som ibland hamnar i trådar som sen spårar ur. Jag känner inte igen mig i beskrivningen att jag är där för att "sabotera", utan jag svarar på trådämnet utifrån mig själv och hur jag uppfattar det. Därmed sagt så är det ju bevisligen ett laddat ämne som tenderar att bli infekterat och - framförallt - att tråden övergår till diskussion om AI i allmänhet, snarare än den detalj trådstartaren ville åt.

Ett subforum hade (kanske?) blivit lättare att moderera med tydliga regler vad som gäller i det subforumet - och jag tänker att det hade blivit en större tröskel för oss AI-skeptiker att ens träda in i det forumet, oaktat hur välvilliga vi förstone är.

Ett litet AI-reservat?

edit: jag är ödmjuk inför att jag inte har någon aning hur mycket merjobb ett nytt subforum skulle innebära för admin, så ta mitt förslag med ett par nävar salt.

Last edited:
Har frågan om ett separat AI-subforum lyfts? Observera att jag inte helt tänkt igenom för- och nackdelar, men det känns som att det hade kunnat skapa ett lättare diskussionsklimat.

Jag är en AI-skeptiker som ibland hamnar i trådar som sen spårar ur. Jag känner inte igen mig i beskrivningen att jag är där för att "sabotera", utan jag svarar på trådämnet utifrån mig själv och hur jag uppfattar det. Därmed sagt så är det ju bevisligen ett laddat ämne som tenderar att bli infekterat och - framförallt - att tråden övergår till diskussion om AI i allmänhet, snarare än den detalj trådstartaren ville åt.

Ett subforum hade (kanske?) blivit lättare att moderera med tydliga regler vad som gäller i det subforumet - och jag tänker att det hade blivit en större tröskel för oss AI-skeptiker att ens träda in i det forumet, oaktat hur välvilliga vi förstone är.

Ett litet AI-reservat?

edit: jag är ödmjuk inför att jag inte har någon aning hur mycket merjobb ett nytt subforum skulle innebära för admin, så ta mitt förslag med ett par nävar salt.
För mig skulle det kännas som ett AI getto, man skuffar undan AI dit så att man slipper se det i de vanliga forumen. Oftast är dom i mina ögon intressantaste diskussioner om AI inte rena AI diskussioner utan hur man applicerar AI till X, där X platsar som hand i handske i nått annat subforum.

För mig skulle det kännas som ett AI getto, man skuffar undan AI dit så att man slipper se det i de vanliga forumen. Oftast är dom i mina ögon intressantaste diskussioner om AI inte rena AI diskussioner utan hur man applicerar AI till X, där X platsar som hand i handske i nått annat subforum.
Förstår helt den invändningen, verkligen. Frågan är hur man i praktiken kan få till ett konstruktivt samtal i nuvarande former.

Det ska ju sägas att det inte enkom är AI-skeptiker som bidrar till det höga tonläget, jag upplever att det finns tendens att instigera polemik från båda sidor.

Men ja, mitt förslag riskerar ju att bli ett ghetto snarare än ett reservat, och det är ju motsatsen till sunt.

Nej, det behövs inte ett AI-subforum. Om någon vill diskutera AI-användning i rollspelande eller rollspelsmakande gör man det i forumet för rollspel eller rollspelsmakande. Om någon vill diskutera AI som inte är rollspelsrelaterat gör man det någon helt annanstans, precis som man gör om man vill diskutera veteranbilar, klimatpolitik, allsvenskan eller något annat ämne som inte är rollspel.

Status
Not open for further replies.
Back