Agenda för rollspelsmöten

ceruleanfive

Bläckfisk
Min spelgrupp har börjat med en officiell agenda för spelmöten, som vi utgår från. Syftet är att få lite mer struktur och tydlighet, lite mindre hopp och hack, och lite bättre flyt och fokus.
  1. Struntprat. Hänt på sistone, kultur, politik, mediatips, och så vidare.
  2. Incheckning. Läget idag? Något du vill dela med dig av, eller något vi andra borde veta?
  3. Tidplan. När behöver vi vara härifrån som senast? Har någon en annan brytpunkt att förhålla oss till?
  4. Mekanik. Läka skador, hantera metapoäng, spendera XP, och så vidare.
  5. Tillbakablick. Vad hände senaste mötet? Något tidigare som är relevant att se tillbaka på inför det här mötet? Gå igenom förra mötets Stars & Wishes.
  6. Spel. 45–60 minuter.
  7. Bensträckare. 10 minuter.
  8. Repetera Spel och Bensträckare.
  9. Avrundning. 30–45 minuter innan spelmötet behöver brytas. Börja söka efter en lämplig punkt att pausa spelet.
  10. Mekanik. Utdelning av XP, och så vidare.
  11. Stars & Wishes. Kör ett varv med en höjdpunkt var från mötet, sen ett varv med en önskan var inför framtida möten. Anteckna till nästa möte.
  12. Avslut. Försök boka nästa möte. Säg tack och hej.

Tänkte att jag delar med mig av den här, ifall någon har nytta av den eller kanske egna varianter/synpunkter.

Låter bra, men för egen del tycker jag att det gjort underverk att boka nästa möte - och ett reservdaturm - redan i början av kvällen för att man inte ska vara för trött för det senare. Tycker det är en så tråkig och åbäkig syssla att göra över nätet.

Vi brukar också inkludera gemesam förtäring tidigt på kvällen. Antingen jag eller någon av spelarna som fixar mat. Blodsockerhalten är viktig!

1. Äta mat tillsammans och snacka skit.
2. Repetition av session zero. vad vi tyckte funkade och vad vi hade velat få ut av spelmötet.
3. Uppdateringar av dom delar av rollpersoner som bäst görs tillsammans.
4. Repetera vad som har hänt,
5. Spel 2-3 timmar.
6. Vi har en halvtimme innan slut där vi försöker runda av. Resterande tid av den halvtimmen fylls med snack om spelet.
7. Snacka skit på vägen till busshållplatsen.

Sedan kör vi pitch, uppdateringar, saker vi glömt ta upp och stämningsbilder, inbokning av nästa möte och allt sådant på Discord.

Last edited:
Vi har väl ungefär den här… agendan vet jag inte, men vanan som satt sig:
1. Folk dräller in mellan 17 och 18, beroende på när de kunnat komma loss från sina arbeten osv.
2. Trevligt struntprat som glider över i en recap av vad vi gjorde senast och vad gruppen tänkt göra härnäst; kanske en halvtimme-timme eller så.
3. Spel till c:a 22-23, då jag som SL frågar om det är nå't mer spelarna tänkt hinna med innan vi bryter, eller om de bara vill köra på.
4. Ihoprafsande av den stora högen rollformulär, handouts och annan bullshit, återställande av lokalen så det ser snyggt ut efter oss, sen går vi därifrån.

Mekanik sysslar vi ju inte riktigt med (det är Kutulu) och datumbokningar kör vi via Discord+Xoyondo. Ingen av oss känner generellt, tror jag, att det är så lätt att boka saker på plats. Man vill kolla kalendern, prata med sambos, fundera lite i godan ro.

Det är också via Discord jag tar sånt som bara gäller enskilda rollpersoner, t.ex. märkliga drömmar och sådant.

Det är ganska avslappnat. Jag har funderat på om jag borde börja be om mer detaljerad feedback eller så, typ fråga om det var nå't specifikt de gillade eller så. Men jag tror isf jag tar det också via Discord.

Jag tror vår agenda sammanfaller rätt väl med hur du beskriver den - men jag älskar tanken på att formalisera den. Tänker att det ger ett visst fokus åt en spelträff!

Är inte en person som skulle vilja ha en officiell agenda på det där sättet. Det sagt så är sig de flesta möten väldigt lika.

Vi börjar 19 eller 18 beroende på dag. Pratar lite allmänt och två av oss beställer mat på lördagen. En annan börjar värma mikromat och äter före eller samtidigt som hämtmaten kommer.

Vissa spelledare kör en slags "vad hände senast"-fråga till spelarna, anda kör på och andra kör själva en kortversion av det viktiga som hänt nyligen.

Rollspel sker till nån blir för trött eller liknande. Pauser för att hämta dricka i köket eller gå på toa.

Erfisar och sånt mekaniskt sköts enligt spel, så det kan vara när som under spelmötet för vissa spel, eller i slutet av mötet i andra.

Ifall det är avslutning av spel kan det bli lite uppdatering av vad som händer härnäst. Vi har en dag med roterande spelledare som får köra upp till 8 veckor i taget med dispens för mer vid behov. Den som har väntat längst på att spelleda har förtur, annars följer det en viss gångordning. Som mint har två spelledare gått om lott, som mest har det varit 6 spelledare. Den andra dagen är en fast spelledare vilket de senaste 28 åren har varit jag i princip.
Annars sker allt sånt utanför mötena via sms och mail.

En gång om året så skickas en spelplan ut där jag skriver vad som är på gång från de olika spelledarna.

Vi spelar samma tider och dagar varje vecka men jag skickar ändå ut bekräftelsemail om vad, när och hos vem under onsdagar om jag inte glömmer det.

Back