[Agency] Expertiser / undersökande färdigheter?

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Var finns motionsfärdigheter. Dans, sport, vildmarksliv.

Musik - spela och sjunga eller som ren kunskap
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
PAX;n342936 said:
Var finns motionsfärdigheter. Dans, sport, vildmarksliv.
Hur ofta dyker det upp ledtrådar i mysterielösaräventyr som bara kan avkodas av någon som kan mycket om dans?

PAX;n342936 said:
Musik - spela och sjunga eller som ren kunskap
Samma sak här… Huruvida rollpersonen kan spela eller sjunga är ju inte det som mäts av de här färdigheterna, utan det handlar enbart om att kunna avkoda ledtrådar.

Men det är såklart möjligt att jag bara spelat fel undersökande äventyr… Hur som helst tänker jag att väldigt mycket av det du nämner kan gå in under "kulturer och subkulturer".

Däremot har jag ju so du ser längre upp funderat på ifall jag ska ha en som handlar om spår i vildmarken och så, men tänker samtidigt att ganska mycket av det kan gå in under biologi eller naturvetenskap. Jag har inte riktigt bestämt mig än.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
TRÅDNEKRO!

Jag satt just och pillade med de här igen. Just nu ser listan ut typ såhär:
  • Systemkunskap
  • Medicin
  • HUMINT
  • Vapen
  • Teknik
  • Datorer och SIGINT
  • Kulturer och subkulturer
  • Konst och design
  • Naturvetenskap
  • Språk
  • Humaniora
  • Krigsvetenskap
  • Vildmarkskunskap
Eller så här, om man tar med mina exempel på saker som kan tänkas täckas under varje expertis:
  • Systemkunskap
    • Administration
    • Bokföring
    • Juridik
    • Byråkrati
  • Medicin
    • Patologi
    • Läkemedelskunskap
    • Obduktion
  • HUMINT
    • Psykologi
    • Observation av person
  • Vapen
    • Ballistik
    • Sprängmedel
  • Teknik
    • Mekanik
    • Elektronik
    • Maskiner
  • Datorer och SIGINT
    • Databaser
    • Sociala medier
    • Signalanalys
    • Krypto
  • Kulturer och subkulturer
    • Etnologi
    • Antropologi
    • Kriminella gängkulturer
    • Sport
  • Konst och design
    • Konstanalys
    • Värdering
    • Bedöma förfalskningar
  • Naturvetenskap
    • Kemi,
    • Biologi
    • Fysik
    • Genetik
  • Språk
    • Avgöra språkfamilj
    • Se släktskap
    • Tolka
    • Översätta
  • Humaniora
    • Historia
    • Religion/ockultism/mysticism
    • Filosofi
  • Krigsvetenskap
    • Krigskonst
    • Militärteori
    • Krigshistoria
  • Vildmarkskunskap
    • Spåra djur
    • Finna stigar
    • Bedöma ätlighet
    • Avgöra ursprung
Och sedan tillkommer det såklart fler baserade på Avvikelsen – det jag tidigare i den här tråden kallade "Weird". Det som är konstigt i den aktuella spelvärlden, alltså. Det finns några "och" kvar, men de får nog vara där tänker jag.

Jag funderar på om krigsvetenskap är tillräckligt intressant för att ha med. Men annars börjar jag bli ganska nöjd.

En finess med de här är ju att de också talar om för SL lite vilka typer av ledtrådar man kan stoppa in i ett äventyr. Vilket ligger lite i linje med Agencys tanke, där SL ska kunna använda listor och en massa tekniker för att få hjälp att "generera" kampanjer och äventyr.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Botanik för att kunna avgöra om någon förgiftats med gifter ifrån växtriket och vad dessa gifter är för något .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag kan förstå din tvekan när det gäller krigsvetenskap.

Om du har kvar den tycker jag du ska skriva Militärhistoria och inte Krigshistoria. Det är det förra ordet som används idag i Sverige. Det senare har konnotationer av tämligen oreflekterad (och ofta nationalistisk) historieskrivning med stor fokus på fälttåg, slag och "stora män" (ofta skriven av officerare), och kännetecknar mycket av det som skrevs på svenska före 1960-talet. Den förra har med hela svängen med krigsmakt och samhälle från 60-talet och framåt och mer kulturhistoriska perspektiv på krig och krigföring från 70-talet och framåt; Militärhistoria täcker in allt som Krigshistoria gör, men är mycket bredare och vidare perspektiv. (Jag googlade just på Försvarshögskolans hemsida; Krigshistoria ger åtta träffar, Militärhistoria ger 14 sidor med träffar, vilket illustrerar hur mossigt och irellevant Krigshistoria är idag i Sverige).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Botanik för att kunna avgöra om någon förgiftats med gifter ifrån växtriket och vad dessa gifter är för något .
Hm… Jag funderar ifall ledtrådar av det slaget är vanliga nog för att motivera en helt egen expertis eller om det kan få falla in under Naturvetenskap eller Vildmarkskunskap…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag kan förstå din tvekan när det gäller krigsvetenskap.

Om du har kvar den tycker jag du ska skriva Militärhistoria och inte Krigshistoria. Det är det förra ordet som används idag i Sverige. Det senare har konnotationer av tämligen oreflekterad (och ofta nationalistisk) historieskrivning med stor fokus på fälttåg, slag och "stora män" (ofta skriven av officerare), och kännetecknar mycket av det som skrevs på svenska före 1960-talet. Den förra har med hela svängen med krigsmakt och samhälle från 60-talet och framåt och mer kulturhistoriska perspektiv på krig och krigföring från 70-talet och framåt; Militärhistoria täcker in allt som Krigshistoria gör, men är mycket bredare och vidare perspektiv. (Jag googlade just på Försvarshögskolans hemsida; Krigshistoria ger åtta träffar, Militärhistoria ger 14 sidor med träffar, vilket illustrerar hur mossigt och irellevant Krigshistoria är idag i Sverige).
Jag tror att jag fick krigsvetenskap från… Delta Green, kanske? Samma som SIGINT/HUMINT isf. DG har ju lite mer soldatig inriktning, i vissa av sina scenarier iaf, än vad jag tänkt mig för Agency så det blir nog så att den ryker – och läggs tillbaka om man spelar en mer militärig kampanj, kanske.

Jag tog "krigshistoria" från Wikipediasidan om militärvetenskap, men köper dina motivationer rakt av.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hm… Jag funderar ifall ledtrådar av det slaget är vanliga nog för att motivera en helt egen expertis eller om det kan få falla in under Naturvetenskap eller Vildmarkskunskap…
Är det tänkt så att tex Naturvetenskap och Vildmarkskunskap är huvudgrupper med expertiser under sig ? Isf hade ju som du säger botanik kunnat vara en underexpertis/underkategori till huvudgruppen naturvetenskap eller Vildmarkskunskap
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Är det tänkt så att tex Naturvetenskap och Vildmarkskunskap är huvudgrupper med expertiser under sig ? Isf hade ju som du säger botanik kunnat vara en underexpertis/underkategori till huvudgruppen naturvetenskap eller Vildmarkskunskap
Nej, man har bara de som står i fetstil. De kan sedan användas bland annat till de saker som står under dem. Det är ett ganska anti-krångligt system det här, med breda egenskaper och expertiser. Så i så fall blir det snarare så att det inte står botanik någonstans på rollformuläret, men när rollpersonerna stöter på ett gift så kan man använda naturvetenskap eller vildmarkskunskap för att få mer information om det. Eller, om deras egna kunskaper inte räcker till, så kan de söka rätt på någon med större kunskaper i aktuellt ämne.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror att jag fick krigsvetenskap från… Delta Green, kanske? Samma som SIGINT/HUMINT isf. DG har ju lite mer soldatig inriktning, i vissa av sina scenarier iaf, än vad jag tänkt mig för Agency så det blir nog så att den ryker – och läggs tillbaka om man spelar en mer militärig kampanj, kanske.

Jag tog "krigshistoria" från Wikipediasidan om militärvetenskap, men köper dina motivationer rakt av.
Fast jag tänker att det kanske ändå kan komma upp saker som "har det här överfallet utförts av professionella militärer eller ej", "det här liket är uppenbarligen en soldat och saknar alla ID-handlingar, men kan hens utrustning säga något om hens troliga ursprung"; "ser den här nya konspirationstionteorin ut som en rysk/kineisk pysops eller verkar det vara något annat"?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, man har bara de som står i fetstil. De kan sedan användas bland annat till de saker som står under dem. Det är ett ganska anti-krångligt system det här, med breda egenskaper och expertiser. Så i så fall blir det snarare så att det inte står botanik någonstans på rollformuläret, men när rollpersonerna stöter på ett gift så kan man använda naturvetenskap eller vildmarkskunskap för att få mer information om det. Eller, om deras egna kunskaper inte räcker till, så kan de söka rätt på någon med större kunskaper i aktuellt ämne.
Det här låter som något jag skulle tycka om när det kommer till hur du byggt upp användandet av färdigheter , jag är en stor påivrare av breda generella färdigheter där ett flertal saker vävs in under samma paraply 👍
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Fast jag tänker att det kanske ändå kan komma upp saker som "har det här överfallet utförts av professionella militärer eller ej", "det här liket är uppenbarligen en soldat och saknar alla ID-handlingar, men kan hens utrustning säga något om hens troliga ursprung"; "ser den här nya konspirationstionteorin ut som en rysk/kineisk pysops eller verkar det vara något annat"?
Hmmm… Kanske. Samtidigt funderar jag på om det ska vara såpass vanligt jämfört med att t.ex. "det här liket är uppenbarligen en polis och saknar alla ID-handlingar…" eller "det här liket är uppenbarligen en leksakstillverkare och saknar alla ID-handlingar…". Jag säger inte att du har fel – jag försöker just nu väga för- och nackdelar med den här expertisen.

Om krigsvetenskap inte står med, vad skulle jag använda för expertiser för dina exempel? Kulturer, kanske? Teknik/Vapen för utrustningen?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Psyops och sånt går ju in under Datorer och SIGNIT; vapen definitivt under Vapen; du skulle nog ha en specialisering där, just kring vilket vapen/vilken ammo/etc är detta. Typ "MÖPighet" eller "Vapenfetischism". :gremlaugh:
 
Top