Nekromanti [Agency] Etablering och cyniskt utnyttjande av återkommande SLP:er

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Agency är min senaste sak-att-fundera-på-när-jag-borde-göra-något-annat, och har ärvt den titeln från mitt förra projekt 66 själar. Grundtanken är att Agency ska fånga upp en specifik spelstil och framför allt innehålla en massa tekniker som underlättar för spelledaren att spelleda den stilen.

För jag är usel på att göra saker informellt och "på känsla". När jag gör något många gånger och behöver kunna göra det på ett pålitligt sätt så är min första tanke inte att öva tills jag blir bra, utan att analysera processen och bygga formaliserade system kring det. För system bryr sig inte om min dagsform. Jag brukar säga att mitt mål med t.ex. äventyrs-designteknikerna ska vara att jag som SL kan gå in i processen helt urlakad, helt utan inspiration eller nånting, och komma ut i andra änden med ett äventyr som går att spelleda och som spelarna tycker är ganska kul. Jag vill egentligen eliminera kravet på dagsform, kreativitet och inspiration.
[HR][/HR]
Så. En av de saker jag funderat mycket på är det här med spelledarpersoner. Det här är ett förslag till grundläggande "loop" eller struktur för det:

SLP:er kan delas in i tre kategorier – experter, relationer och "andra". De skiljer sig åt genom hur de introduceras, men kan i övrigt i princip funka likadant.

I Agency är en expert-SLP helt enkelt en person agenterna uppsöker för dess expertis. Ingen i gruppen kunde tillräckligt om gammal Maya-arkitektur, så man sökte upp en SLP som kunde något om det. När SL designar sina äventyr så försöker hen se till att det minst någon gång per äventyr finns potential för att rollpersonerna ska behöva uppsöka en expert. Man kan förbereda en expert, men jag tänker också att spelet bör innehålla något slags snabb generator – man kan ha några grundläggande personlighetsdrag ("slarvig") och utseenden ("preppy") som kan slumpas eller väljas ur ett par korta listor till exempel.

En relations-SLP kräver lite mer jobb, men innebär att man har några redan introducerade SLP:er att använda sig av, som spelarna har svårt att värja sig mot. Här tänker jag att man skapar relationerna – minst 1-2 per rollperson – innan eller mellan spelmöten. Varje relations-SLP får namn, lite grundinfo, vilken typ av relation det är, och 1-2 korta berättelser t.ex. "hur man träffades" eller "när relationen prövades". Även här kan man ha en lista som inspiration.

Andra-SLP:er är helt enkelt, tja, alla andra som man stöter på eller söker upp under spel.


SL har en tabell över alla SLP:er, eller iaf så många hen orkar hålla reda på. Tabellen har fyra kolumner. Den första har tabellhuvudet "okänd", den andra "omtalad", den tredje "introducerad", den fjärde "död". De är ganska självförklarande. Relations-slp-er kan man anteckna med relevant rollpersons eller spelares namn inom parentes, tänker jag mig. Om man behöver det kan man såklart ha fler anteckningar per SLP om man vill, men det finns ju alltid risk att det blir rörigt.

En SLP som rollpersonerna verkar tycka är rolig att interagera med, när den introduceras, ges ett litet plus eller annan markering. Man kan markera SLP:er som rollpersonerna verkar tycka är extremt meh med ett minus eller bara ta bort dem efter att de spelat ut sin roll i den aktuella storyn.

SLP:er som SL förbereder börjar i "okänd". Relations-SLP:er börjar i "introducerad". Expert-SLP:er antecknas i "introducerad" när de figurerat.

När en SLP återanvänds flyttas den högst upp i sin kolumn. Om den byter kolumn hamnar den högst upp där istället. (Använd för allt i världen något elektroniskt för att göra den här tabellen, typ Excel eller Google Sheets. Annars blir det mycket suddande!).


Generellt är det bra att återanvända SLP:er med ett litet plus, eller som hamnat långt ner. Om en SLP använts två gånger men inte fått något plus kan man fundera på att ta bort den.

En SLP kan återanvändas på många sätt. Det är här den cyniska biten kommer in. Man bör generellt eskalera – man groomar ju i princip alla SLP:er till att en dag utsättas för livsfara eller vara rent plotfodder/in refrigerator. Eller bli dödsfiender. När man väl gjort det finns det dock inte så mycket mer man kan göra, de är "utagerade".

Så man bör börja med att återanvända dem som uppdragsgivare eller tipsare. De kan återkomma som experter. Eller som hinder med annan agenda än rollpersonerna. SLP:er rollpersonerna fattar tycke för bör kunna sättas i mild fara. Efter 3-5 återanvändanden av en omtyckt SLP bör en relation vara etablerad. Kanske fler, om man har en cynisk grupp. När den är etablerad kan SLP:n få vara offer eller så, för att höja emptionella stakes och för att bygga plotten.


Bokföringen kan SL göra mellan spelmöten.


Vad är då poängen med att formalisera det här?
  • Experterna och relationerna ger formaliserade, konkreta sätt att introducera SLP:er. I det ena fallet blir det allt eftersom, i det andra är det mer som att få ett "startpaket" av SLP:er att utnyttja.
  • Man håller reda på vilka man introducerat och vilka som funkat bra.
  • Man håller reda på hur länge sedan det var någon var med – "Nu var det länge sedan rollpersonerna såg Irma Clearwater, jag undrar om det inte är dags…"
  • Tillsammans med liknande tabeller för hemligheter och kanske även annat (vi får se) så kan SLP-tabellen vara utmärkt grund för äventyrsfrön. "Hm, nu har rollpersonerna träffat Quentin flera gånger, och tyckt om honom, så om han försvinner så kan ju det vara en utmärkt hook till det här äventyret…"
Som med allt annat i Agency tror jag inte att det här är speciellt revolutionerande. Jag misstänker också att det av många kan upplevas som rätt mycket bokföring. Men; det är ju inte en tvingande mekanik. Som med allt annat i Agency är det ju tänkt som ett hjälpmedel för de av oss som har svårt för de här bitarna annars, och som behöver kickstarta vår kreativitet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
En sak som jag tänker att jag skulle vilja ha är en riktigt snabb liten SLP-egenhets-generator till ovanstående. Jag tänker mig tre listor, där varje lista har kanske 10 olika saker. Varje sak får inte vara så specifik att den lätt blir tjatig om den återkommer, men den får inte heller vara så generisk att den inte tillför något.

Så… När det gäller SLP-generatorer, vad skulle ge mest bang-for-buck, mest intressant och användbar info per tidsenhet man spenderar med att välja eller slumpa ur listorna?

Jag är lite sugen på att låta en av listorna handla om kroppsspråk. Jag brukar tycka att det är ganska lätt att "hitta" en SLP om man antingen lyckas ge den en röst eller en hållning. Framåt/bakåtlutad, fipplar med händerna, ticks, kliar sig, andas in mitt i meningar, snabb och nervös eller lugn och bestämd, eftertänksam eller impulsiv. Lite såna saker.

Nackdelen med sådant är ju att många spelledare, vad jag förstår, är obekväma med sådant. Men jag vet inte, behöver jag bry mig om det? Är det inte bara att skippa den listan då?

En av listorna skulle kunna vara generellt intryck. Sliten, påkostad, stor, långsmal, benig, livsnjutande.

Vad skulle en tredje lista kunna vara? Målsättning/drivkraft kanske är praktiskt? Det kan man ju använda som grund för ganska mycket improvisation av SLPns beteende i relation till rollpersonerna. Girighet, maktlystnad, närhet, berömmelse, visa sig bättre än andra, få beröm…
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
krank;n336689 said:
Vad skulle en tredje lista kunna vara?
Kanske nåt om vad som är på gång i deras liv just nu? Det kan bidra till att få bort känslan av att SLPs bara råkar finnas där för att hjälpa RP, och påverka hur de kan hjälpa/stjälpa.

Nyförälskad? Tyvärr, kan inte hjälpa idag för jag har en dejt.

Less på sitt jobb? Har inga problem med att hjälpa till med lite research på arbetstid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Monokel;n336698 said:
Kanske nåt om vad som är på gång i deras liv just nu? Det kan bidra till att få bort känslan av att SLPs bara råkar finnas där för att hjälpa RP, och påverka hur de kan hjälpa/stjälpa.

Nyförälskad? Tyvärr, kan inte hjälpa idag för jag har en dejt.

Less på sitt jobb? Har inga problem med att hjälpa till med lite research på arbetstid.

Hmmm… Ja, om man kan göra det tillräckligt generiskt för att inte bli tjatigt, absolut. Familjeproblem / yrkeslivsproblem / uttråkad / etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Till Rotsystem gjorde jag för ett tag sedan en mall för SLP:er som jag nog kommer vilja återvända till Agency. Det här kan man göra, tänker jag, med SLP:er som blir återkommande eller som man har lite mer tid att fila på inför ett äventyr.

Här är ett exempel på en SLP ur ett kommande Rotsystem-äventyr:

Namn/alias: Roger Nakahara
Sysselsättning: Biolog, forskare, läkare
Kön: Transman
Sexualitet: Hetero
Utseende: Smal, avlångt ansikte, prydlig frisyr, några dagars skäggstubb. Bär praktiska kläder och ett par glasögon med agg-projektion. Arabiskt utseende.
SL-instruktion: Var rak i ryggen och dra upp axlarna lite. Var sammanbiten och korthuggen mot folk du inte har anledning att lita på. Undvik våldsamheter.
Mål: Lära sig mer om Grönskan. En dag bli pappa.
Rädsla: Har bedragarsyndrom och oroar sig för att bli “avslöjad” som en “bluff”.

Exakt hur allt det här kommer fram i spel tänker jag inte nödvändigtvis behöver definieras. När jag gestaltar SLP:er så gillar jag att ha en känsla för deras totalitet, inte bara sådant spelarna får se. Det hjälper mig att gestalta och det hjälper mig att svara på oväntade saker spelarna säger eller gör. Man kan tycka att sexualitet är ointressant hos alla SLP:er det inte är "tänkt" att rollpersonerna ska kunna ligga med – men jag tänker att sexualitet trots allt är en hyfsad del av vad som gör många människor till de de är, även om det inte aktivt yttrar sig i varje konversation man har med dem. Och att det hjälper till att låta SL improvisera detaljer i deras liv vid behov.

Plus att det hjälper mig som SL att inte fastna i att alla är default-hetero-cis. Genom att skriva ut det aktivt så kan jag enklare räkna huvuden och kvotera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Nässe;n336718 said:
Med risk för att vara bajsnödig, men ”arabiskt utseende?” Påpekar för att jag tänker att du tycker sånt är viktigt. Araber definieras inte av sitt utseende.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Araber?wprov=sfti1
Tack! Inte bajsnödigt alls. Precis sånt som jag gärna får som feedback från folk som läser mina texter.

Jag ska se till att hitta ett bättre sätt att beskriva det jag menar. Förslag mottages tacksamt. Det är en av mina svagheter som författare och ordsmed överlag – jag har svårt att beskriva folks utseende.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank;n336720 said:
Tack! Inte bajsnödigt alls. Precis sånt som jag gärna får som feedback från folk som läser mina texter.

Jag ska se till att hitta ett bättre sätt att beskriva det jag menar. Förslag mottages tacksamt. Det är en av mina svagheter som författare och ordsmed överlag – jag har svårt att beskriva folks utseende.
Vad är det du vill få fram? Rent utseendemässigt kan det skilja en del på en ”typisk” egyptier och en ”typisk” syrier. I alla fall enligt de jag pratat med det här om, som själva är araber. Det finns tydligen en del blonda och rödhåriga syrier (återigen, hörsägen) men inte vanligt i Egypten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Nässe;n336723 said:
Vad är det du vill få fram? Rent utseendemässigt kan det skilja en del på en ”typisk” egyptier och en ”typisk” syrier. I alla fall enligt de jag pratat med det här om, som själva är araber. Det finns tydligen en del blonda och rödhåriga syrier (återigen, hörsägen) men inte vanligt i Egypten.
Jag tror att syrier hamnar mycket närmare det jag såg framför ögonen när jag hittade på SLP:n. Det jag hittar när jag bildsöker på "iranian man" är inte heller helt fel.

Jag funderade ett tag på att namnge specifika landområden i mina beskrivningar, men dels kan det ju skilja sig rätt mycket inom varje land och dels är ju "länder" något som inte riktigt är en grej i Rotsystems framtid, och nationella identiteter har liksom bleknat bort till större delen (har jag tänkt mig). Så därför ville jag hitta ett sätt att få fram ett slags "generellt associerat till mellanöstern"-utseende…

Sånt här tycker jag är svårt. Dels för att jag egentligen vet alldeles för lite om specifika utseenden och hur de kopplar till regioner/folkgrupper/etc, dels för att jag upplever att den här kulturen vi lever i, som ju i grunden genomsyras av rasism, nästan enbart har olika rasistiska ord för att beskriva människor som inte är vita.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Riktigt cool bild! Räcker inte den?

Namnet är ju annars en bra markör.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Nässe;n336730 said:
Riktigt cool bild! Räcker inte den?
Jag skulle himla gärna vilja ha något i text också. Dels för de som tar del av boken med ett minimum av illustrationer (ePub-format t.ex) eller via text-till-tal-mojäng, dels för att jag själv gillar när böcker och annat använder flera olika sätt att säga samma sak. Jag har lättare att minnas saker då.

Plus att jag skulle vilja bli bättre på att beskriva utseenden även när jag inte har riktigt coola bilder att stötta mig på…
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
krank;n336689 said:
En sak som jag tänker att jag skulle vilja ha är en riktigt snabb liten SLP-egenhets-generator till ovanstående. Jag tänker mig tre listor, där varje lista har kanske 10 olika saker. Varje sak får inte vara så specifik att den lätt blir tjatig om den återkommer, men den får inte heller vara så generisk att den inte tillför något.

Så… När det gäller SLP-generatorer, vad skulle ge mest bang-for-buck, mest intressant och användbar info per tidsenhet man spenderar med att välja eller slumpa ur listorna?

Jag är lite sugen på att låta en av listorna handla om kroppsspråk. Jag brukar tycka att det är ganska lätt att "hitta" en SLP om man antingen lyckas ge den en röst eller en hållning. Framåt/bakåtlutad, fipplar med händerna, ticks, kliar sig, andas in mitt i meningar, snabb och nervös eller lugn och bestämd, eftertänksam eller impulsiv. Lite såna saker.

Nackdelen med sådant är ju att många spelledare, vad jag förstår, är obekväma med sådant. Men jag vet inte, behöver jag bry mig om det? Är det inte bara att skippa den listan då?

En av listorna skulle kunna vara generellt intryck. Sliten, påkostad, stor, långsmal, benig, livsnjutande.

Vad skulle en tredje lista kunna vara? Målsättning/drivkraft kanske är praktiskt? Det kan man ju använda som grund för ganska mycket improvisation av SLPns beteende i relation till rollpersonerna. Girighet, maktlystnad, närhet, berömmelse, visa sig bättre än andra, få beröm…
Tycker iden är bra, jag har suttit med ett liknande SLP system till mitt Deadwoodspel. Jag har dock valt att beskriva det du kallar för kroppsspråk som egenheter då jag inte bara har kroppsspråk här (ex viftar med händerna, går fram och tillbaka när hen talar, Börjar varje mening med Eh)

Jag har manér, intryck, drivkraft och namn. Jag gillar att ha namn för att man inte skall sitta och tänka på det i onödan och sedan tycker jag att det finns någonstans personlighet i namn. Vincent Baker använder ju kroppsdelar för att beskriva vad som driver SLP (a big heart, a ticking womb osv) jag tycker att drivkrafter är bra att ha med, det har funkat bra när jag MC:ar AW.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,488
Location
Helsingborg
krank;n336689 said:
Vad skulle en tredje lista kunna vara? Målsättning/drivkraft kanske är praktiskt? Det kan man ju använda som grund för ganska mycket improvisation av SLPns beteende i relation till rollpersonerna. Girighet, maktlystnad, närhet, berömmelse, visa sig bättre än andra, få beröm…
Något jag tycker Coriolis gör jäkligt bra är dess generatorer. För fraktioner kan det finnas saker som "Känd för" eller "Verksamhet", för personer "motivation" i stil med "skuld", "barn" men än hellre vad de gör just nu som "reparear" eller "söker efter sin syster".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
krank;n336528 said:
Varje relations-SLP får namn, lite grundinfo, vilken typ av relation det är, och 1-2 korta berättelser t.ex. "hur man träffades" eller "när relationen prövades". Även här kan man ha en lista som inspiration.
Välj eller slumpa två; hitta på svaret och skriv ner det med ett par meningar eller korta stödord.
  • Hur vi träffades första gången
  • När relationen verkligen prövades
  • Ett dråpligt missförstånd
  • När den ene av oss fick veta något förvånande om den andre
  • När vi hamnade i rejäl konflikt med varandra
  • När vi var med om något riktigt jobbigt tillsammans
  • När vi var med om något riktigt roligt tillsammans
  • När en av oss verkligen fanns där och ställde upp för den andre, som var i knipa
  • När det var vi två mot de där andra, och vi förlorade men gjorde det tillsammans
  • När det var vi två mot de där andra, och vi vann
Typ av relation, välj 1–2 (skapa eventuella kombinationer med stil och smak):
  • Nära familj (förälder, barn, syskon)
  • Nuvarande eller före detta romantiskt eller sexuellt involverade
  • Släkt (föräldra-föräldrar, farbröder och mostrar och fastrar och tremänningar)
  • Nuvarande eller tidigare kollega
  • Hobby-kamrat/kontakt
  • Mentor/mentee; typ lärare och elever och sådant
  • Kund/arbetsgivare
De går ju såklart eventuellt in i varandra litegrann, men ändå. Och jag tror man skulle kunna splitta på vissa för att skapa fler punkter om man inte kommer på tre till (jag vill gärna ha 10).

Namn tänker jag inte behövs i en rollspelsgrundbok. Det finns åtskilliga bra namngeneratorer online, och flera av dem tillåter en att skriva ut resultaten. Jag brukar – och det skriver jag såklart med i boken – skapa utskrivna A4-slumplistor med namn att dra från vid behov. Jag ser till att fylla dem med namn från lite olika namnkulturer. En vacker dag ska jag skriva en mojäng som bygger slumpade namn från till exempel IMDBs listor över folk. Förnamn från en slumpad person, efternamn från en annan. De flesta namn där är trots allt rätt okända, även om man kanske får se till att hoppa över den där rollpersonen som råkar heta Tarantino i efternamn. Eller så gör man en grej av det: "Viktor Tarantino. No relation."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Rickard;n336753 said:
Något jag tycker Coriolis gör jäkligt bra är dess generatorer. För fraktioner kan det finnas saker som "Känd för" eller "Verksamhet", för personer "motivation" i stil med "skuld", "barn" men än hellre vad de gör just nu som "reparear" eller "söker efter sin syster".
Vilken av böckerna finns de i? Jag minns dem inte från min snabba genomläsning av grundboxen, men måste erkänna att jag nog inte läste super-noga…
 
Top