Nekromanti Age of Heroes

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Har någon testat detta 170 sidor långa gratis rollspelet? Har laddat hem det för att kolla vad det är för något, det klassas som "High Fantasy" och författat av Brian Gleichman

http://home.earthlink.net/~bgleichman/ Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Never 'eard of it /images/icons/wink.gif

Jag trodde för ett ögonblick att du pratade om skärmnötarspelet Age of Kings... /images/icons/wink.gif

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Nej, men laddat ner det och halvskummat det. Verkar ambitiöst gjort men frågan är ju om det är nåt att ha. En recension av spelet av nån som spelat det vore ju väldigt intressant.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det jag vet är att dess författare är en ganska stor proponent för gamist-spel på alt.rpg.advocacy. Med gamist-spel avses då spel på en meta-nivå; i Brians fall att utmana SPELARNA att komma på bra taktiker, att lyckas bra i strid, att lösa mysterier osv, till priset av mindre betoning på plot och karaktärer.

Resultatet blir att reglerna är mycket fokuserad kring t ex att ha en komplexitet i stridsreglerna som gör att många olika taktiker blir möjliga på en rent regelmässig nivå (mot att de faktiska skillnaderna i andra spel kanske snarare ligger på spelar-spelledar-nivå och inte har så mycket fast stöd i reglerna).

Huruvida detta leder till ett bra spel eller inte är givetvis en smaksak - ingen spelstil är mer värd än någon annan - men det är inget som jag personligen uppskattar.

---
Ronny Hedin (KSC), thark@mangakai.org, http://i99ronhe.island.liu.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag trodde för ett ögonblick att du pratade om skärmnötarspelet Age of Kings...</I>

Det finns också ett gammalt Mythic Greece-supplement till Rolemaster som heter just Age of Heroes.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Säker på att det var Rolemaster?`Jag har nämligen för mig att det fanns ett supplement till AD&D2 med samma namn och samma ämne... det var i samma serie som The Crusades, Vikings, Glory of Rome o s v, med gröna läderlika omslag.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Säker på att det var Rolemaster?</I>

Jag har den, så jag är helt säker. (-:  En kompis GM:ade en kort kampanj i den också.

<I>Jag har nämligen för mig att det fanns ett supplement till AD&D2 med samma namn och samma ämne... det var i samma serie som The Crusades, Vikings, Glory of Rome o s v, med gröna läderlika omslag.</I>

ICE:s Age of Heroes ingick i samma serie som Robin Hood, Old West et.al. (Rolemaster Expansions, eller vad den nu hette) fast det är ju inte omöjligt att TSR kan ha gett ut nåt liknande också.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jepp, det finns ett likabenämnt supplement i Historical Reference-serien till AD&D, 2nd ed. Har de flesta men inte det. Tror att uttrycket är ett mycket kort citat - 1500-tals-supplementet heter "A Mighty Fortress", efter den av Luthers psalmer som på svenska heter "Vår Gud är oss _En Väldig Borg_".

De övriga var Vikings, Celts, Charlemagne's Paladins, The Glory of Rome och The Crusades. Rekommenderas.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top