DoD Aftonbladet skriver om DoD

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Så att säga jag cirkulerar. Känner att artikeln bar på intressanta idéer men att det just nu grävs ned lite mer i att försvara Fria Ligan vilket jag förstår. Det tog dock kol på min nyfikenhet av tankarna som bars upp i artikeln, även om de bars upp på felaktiga grundantaganden.

Kul att Fria Ligans drakar och demoner nämns i Aftonbladet. Hoppas denna välgjorda produkt når fram till fler människor av blandade åldrar, för jag tror garanterat att det är en bra ingång för den som söker ett svenskt fantasy rollspel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Just det faktum att DoD16 gick förbi obemärkt ...
Jag skulle inte säga att DoD -16 gick obemärkt förbi. Kickstartern lockade 1 435 backare vilket länge var en toppnotering (jämför sammanställningen från 2020 som finns här). Däremot föll spelet snabbt i glömska, vilket det nog fanns många orsaker till.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,532
Location
Stockholm
Problemet är att detta inte alls är vad som hänt. DoD har funnits rätt länge ända den personen slutade spela. Först via Trudvang, sen via DoD16 och till sist nu via DoD23
Sen körde ju iofs Ligan annonser i t-banan mm där det stod ”Sveriges största rollspel är tillbaka” och ”En legend återuppstår” (min kursivering).

Det skulle jag väl ändå klassa som ganska mycket nostalgi-baiting, oavsett om det är korrekt historieskrivning eller ej.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,078
Det är iaf en kritisk granskning av ett samtidsfenomen som artikelförfattaren inte riktigt tycks förstå.
Jag anser inte att han angriper DoD, men jag tycker att hans användning av DoD för att bevisa sin tes är dålig då han inte verkar förstå kontexten i vilken spelet skapats, vilken historia spelet har eller ens vad det är för spel. Det är inget som på nåt sätt får mig att gå i taket, läste mest artikeln, konstaterade för mig själv att detta var ju inget vidare och delade med mig av mina tankar.
Tack båda, tror jag fattar ert perspektiv bättre nu!

Jag läste nog artikeln med lägre förväntningar på att han skulle ha koll och att det var en del av angreppssättet. Jag tänkte typ att ingången var att han sett skyltarna i tunnelbanan och själv blev nostalgisk eftersom han inte sett DoD sedan tonåren. Resten är svepande associationer och kopplingar som jag själv omvandlade till ”kan det vara så”-frågor. Jag tyckte det var stimulerande och gott.

PS. Jag tycker nya DoD är jättebra och att Fria Ligan förtjänar all cred för att det går bra. Jag läste inte artikeln som att den tar ifrån dem det.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Jag skulle inte säga att DoD -16 gick obemärkt förbi. Kickstartern lockade 1 435 backare vilket länge var en toppnotering (jämför sammanställningen från 2020 som finns här). Däremot föll spelet snabbt i glömska, vilket det nog fanns många orsaker till.
Nu var ju mitt påstående mer att betrakta som ett svar på Isaks påstående och inte som ett allmänt konstaterande. Om det inte gick obemärkt förbi så är ju det ett ännu starkare argument till att DoD23 inte är att betrakta som en nyutgåva av ett franschise som inte varit i ropet sen sent 80-tal/tidigt 90-tal.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Nej, men DoD23 är nog klart mycket mer positionerat i mainstreams medvetande än DoD16- betänk att rollspel såldes i boklådor och leksaksaffärer et c på 80-talet. Lite av den vibben jag får av denna utgåva och den uppmärksamhet den får utan för kärnhobbyisterna kanske? Ungdomsbok, tunnelbanereklam, Spelkongressen. Det är ett gott PR-jobb och positionering helt enkelt, knappast en slump. Well done :D

Och oavsett vad man tycker om vinkeln på kulturartikeln (även om mer av en åsiktsbaserad spaning) så är det ju ett gott tecken att den ens nämns i en spekulation om nostalgi. Upplever inget av det som sägs om DoD som negativt, även om det självklart inte är helt överensstämmande med den verklighet som föreligger för de eldsjälar som inte lagt ner fanan.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Sen körde ju iofs Ligan annonser i t-banan mm där det stod ”Sveriges största rollspel är tillbaka” och ”En legend återuppstår” (min kursivering).

Det skulle jag väl ändå klassa som ganska mycket nostalgi-baiting, oavsett om det är korrekt historieskrivning eller ej.
Nja, för att fortsätta på min tidigare Zelda-parallell skulle jag absolut kunna tänka mig nästa spel i den serien köra med samma taglines. Det är ju helt sant att spelet har återuppstått och är tillbaka, det är ju en ny version helt skild från Riotminds senaste. Hade jag kommit på taglines för Sveriges mest kända rollspel hade jag nog skrivit något liknande alldeles oävet att anspela på nostalgi. Jag upprepar än en gång, hade Ligan velat göra ett spel av orsaken att skapa en nostalgisk längtan hos konsumenterna så hade de ju i rimlighetens namn gjort en retroutgåva.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Den andra punkten, då får jag helt enkelt medge att jag var blind och missade när Riotminds DoD lyftes och avtrycket det gjorde i etablerade media.
Kanske inte på ämnet men... Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att DoD 2016 fick ungefär lika mycket uppmärksamhet. Det skrevs lite artiklar som berörde nyutgåvan, framgången på Kickstarter, Egerkrans bilder etc. Jag tycker nog inte FLs version rönt så mycket mer nyhetsmässig uppmärksamhet än så. Den stora skillnaden i genomslag tycker jag snarare ligger i 1) den rent recensionsdrivna uppmärksamheten som tar fasta på vad spelet är och gör, som givetvis beror på produktens kvalité, vilket även kan säga inkludera det förhållandevis stora tredjepartsintresset och 2) FLs egna insatser för att marknadsföra spelet, som är på en ny nivå. Dessa båda senare är dock svårt att anföra som en trend åt något håll.
 
Last edited:

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
341
Location
Fruängen
Undra just hur många av backarna i kickstartern från länderna som inte är Svenskspråkiga, köpte det på nostalgi och en " Svärmerier för den tid som flytt"?
Tror majoriteten där snarare ser det som ngt nytt och annorlunda mot "det som varit"...läs DnD
1697429412096.png
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Sen körde ju iofs Ligan annonser i t-banan mm där det stod ”Sveriges största rollspel är tillbaka” och ”En legend återuppstår” (min kursivering).

Det skulle jag väl ändå klassa som ganska mycket nostalgi-baiting, oavsett om det är korrekt historieskrivning eller ej.
Det håller jag inte med om. Det är väl samma narrativ typ varje gång det kommer en ny Batman-film? Eller när El Maco gör senaste gästspelet på Donken.

Att något återkommer är inte nostalgi. Nostalgi är det artikelförfattaren lite rörigt pratar om, och blandar in såväl Elon Musk som Bullerbyn. Samtidigt som han gör en poäng av att "nostalgin är hela 40 år gammal!!!" Jag får inte ihop det. Det är inte alls begripligt. Bullerbyn utspelar sig ju för nästan 100 år sedan! Nostalgi är en hopplös och romantisk längtan till en dåtid som aldrig funnits. Det är melankoli och bitterhet. Inget av detta återfinns hos FL eller nya DoD.

Men min käpphäst är ju att nostalgi slentrianmässigt används istället för faktiska argument när man på lösa grunder vill avfärda något. Man misstror såväl konsument som producent och ger sig själv tolkningsföreträde. "Det här är inte en bra produkt, det är bara nostalgi och ni gillar den bara för att ni inte orkar ta itu med världens samtida problem". Och det här är en tröttsam och och, vill jag påstå, oärlig, analys som i de flesta fall helt saknar bäring.

Visst finns det produkter och företag som till 100% bygger på deras föreställning om vad som är trendigt, om det så är gangstarap eller nördnostalgi, men det är nästan alltid bara ytliga estetiska värden. Samma personer som slentrianmässigt avfärdar nördkultur som nostalgisk vandrar runt i en för stor 90-talstisha och känner sig sjukt spännande. Inget fel i det. Men vi kan väl iaf erkänna att det är samma fenomen


Den första punkten har jag bemött och nämns även i artikeln att det inte är något nytt fenomen.
Ja, eller? Det är väldigt rörigt. Klart är iaf att nya DoD anses vara kulmen av någon form av strömning, men kan inte riktit se att denna betraktelse rors i land. Vilket inte är så konstigt, eftersom det i grunden är en väldigt svag analys. En s.k öppen dörr som sparkas in med våldsam kraft. Författaren ondgör sig över senaste Blossas glöggbalandning, som tydligen nämner "nostalgi" men missar helt det uppenbara, att glögg är en 150-årig tradition som vi tycks väldigt måna om att värna. Men på samma sätt ska vi uppröras varje gång någon ny krydda införs. Jösses... Där kan vi väl ändå snacka tradition, historia och nostalgi?

Artikeln var dock fortfarande tankeväckande, även om det verkar vara en del faktafel i den. Men jag tänker nöja mig med det konstaterandet samt insikten.
Jag är väldigt intresserad av historia. Jag är väldigt intresserad av samtiden. Jag är väldigt intresserad av framtiden. Detta är en väldigt intrikat väv som är oerhört intressant att begrunda och analysera. Det är väldigt lite i vår samtid som är nytt. Det mesta bygger på något som redan har inträffat. Men jag tror att vi kan lära oss mycket mer om samtiden om vi förmår se den och dåtiden och framtiden genom samma lins. Vår historia är inte något avskilt fenomen som kan stoppas ned i en nostalgilåda och där betraktas. Det finns i allt. Slarvar man med analysen eller sätter sina egna åsikter högre så blir vår dåtid, vår gemensamma kultur och historia, bara ett redskap, för att hamra in mer eller mindre genomtänkta åsikter. Det tycker jag är synd, eftersom det finns så mycket mer att hämta.

Ja, det här är viktigt för mig, men det är för att jag blir trött på debattklimatet i samtiden. Jag blir trött på narrativet att nuet är något speciellt, att allt som sker NU är speciellt och unikt. Jag förstår att ungdomar som växer upp och upptäcker såväl samtid som dåtid kan avfärda det ena eller andra, eller hylla detsamma, men när vuxna människor gör samma sak är det tyvärr insiktslöst.

Sorry, jag vet att det här är en rant, men det gör mig lite beklämd. Att kunna se det stora i det lilla är viktigt, att förstå att varje litet fragment av vår samtid bär starka spår från dåtiden är inte bugg, det är en feature, och något vi ska lyfta fram, inte skämmas över.

Jag är inte någon traditionalist, eller konservativ. Jag förstår de problem som ligger framför oss och tror inte att alla svar finns bakom oss. Men jag tror att rätt många svar finns i vår historia. Men nästan aldrig letar vi efter lösningen där. Då är vi inskränkta bakåtsträvare som snarare är rädda för framtiden.

Well, nu är jag klar. Sorry, men kunde inte låta bli.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag är inte någon traditionalist, eller konservativ. Jag förstår de problem som ligger framför oss och tror inte att alla svar finns bakom oss. Men jag tror att rätt många svar finns i vår historia. Men nästan aldrig letar vi efter lösningen där. Då är vi inskränkta bakåtsträvare som snarare är rädda för framtiden.
Detta låter rätt mycket som min favoritstoiker från detta årtusende, den danska psykologiprofessorn Svend Brinkmanns, tes i boken Stå fast (2015). Genom att enbart blicka in i framtiden glömmer man att ta lärdom av alla tidigare mänskliga erfarenheter.

Apropå nostalgi och traditioner så finns det inget som ändras lika mycket som våra traditioner. Titta bara på det svenska luciafirandet, en urgammal tradition med en blond kvinna med vit särk och ljus i håret, tärnor, tomtenissar och stjärngossar. Eller? Det första luciatåget som har några likheter med det vi firar idag firades 1928 i Stockholm för att fira att flera butiker skaffat elektriskt ljus, och för att heja på de nationalistiska vindar som blåste i Europa. Innan dess hade ingen specifik person i tåget kallats Lucia, eftersom det traditionella firandet som inföll på luciadagen 13/12 egentligen hade med midvintersolståndet att göra (som inföll den dagen enligt den julianska kalendern). Men varje gång nåt ska ändras i ett luciatåg (t.ex. att en tjej som inte ser ut som nazisternas drömkvinna väljs till lucia) blir det ett (ursäkta språket) jävla liv eftersom folk tror att Det Alltid Har Firats På Samma Sätt pga. nostalgi (som ju en gång i tiden var namnet på en psykisk åkomma.) Jag ber om ursäkt för min rant men det här är en av mina käpphästar i livet. Min poäng är: den tradition som inte är i ständig förändring, kommer aldrig överleva.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Apropå nostalgi och traditioner så finns det inget som ändras lika mycket som våra traditioner. Titta bara på det svenska luciafirandet, en urgammal tradition med en blond kvinna med vit särk och ljus i håret, tärnor, tomtenissar och stjärngossar. Eller? Det första luciatåget som har några likheter med det vi firar idag firades 1928 i Stockholm för att fira att flera butiker skaffat elektriskt ljus, och för att heja på de nationalistiska vindar som blåste i Europa. Innan dess hade ingen specifik person i tåget kallats Lucia, eftersom det traditionella firandet som inföll på luciadagen 13/12 egentligen hade med midvintersolståndet att göra (som inföll den dagen enligt den julianska kalendern). Men varje gång nåt ska ändras i ett luciatåg (t.ex. att en tjej som inte ser ut som nazisternas drömkvinna väljs till lucia) blir det ett (ursäkta språket) jävla liv eftersom folk tror att Det Alltid Har Firats På Samma Sätt pga. nostalgi (som ju en gång i tiden var namnet på en psykisk åkomma.) Jag ber om ursäkt för min rant men det här är en av mina käpphästar i livet. Min poäng är: den tradition som inte är i ständig förändring, kommer aldrig överleva.
Och innan dess var det framför allt studentupptåg – med en manlig Lucia, för kvinnor var ju sällsynta på universiteten.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Vi spelar dessutom fortfarande spel med rötterna i Mesopotamien för över 2500 år sedan. Så det här med "retroutgåvor" ska vi kanske inte dra så stora växlar på. Olympiska spelen? En del av "retrovågen"? Att folk inte kan skilja på, och se nyanser inom, trender, kluturella stömningar, historik och marknadsföring är mest sorgligt.
Om jag nu ska gå lite OT och leka messerschmidt måste jag peka på att spelfamiljen Wari / Mancala, som ofta kallas Kalaha i Sverige, är världens äldsta brädspel och kan vara så gammalt som 5870 före Kristus. Det finns lämningar från neolitikum som ser precis ut som spelbräden. Då pratar vi om mer än 2000 år före Cheopspyramiden.

Rätt ballt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Om jag nu ska gå lite OT och leka messerschmidt måste jag peka på att spelfamiljen Wari / Mancala, som ofta kallas Kalaha i Sverige, är världens äldsta brädspel och kan vara så gammalt som 5870 före Kristus. Det finns lämningar från neolitikum som ser precis ut som spelbräden. Då pratar vi om mer än 2000 år före Cheopspyramiden.

Rätt ballt.
Japp, det var just kalaha och Game of Ur o.dyl som jag tänkte på, för att inte tala om backgammon, dam och liknande.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Japp, det var just kalaha och Game of Ur o.dyl som jag tänkte på, för att inte tala om backgammon, dam och liknande.
Jämfört med Mancala är Kungliga Spelet från Ur en knappt blöjfri bäbis. Det är över 2000 år mellan dem. Dam är knappt ens en blipp på radarn, det är först under medeltid vi har skarpa bevis för att det spelats.

Men nu är jag brutalt OT. Ursäkta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jämfört med Mancala är Kungliga Spelet från Ur en knappt blöjfri bäbis. Det är över 2000 år mellan dem. Dam är knappt ens en blipp på radarn, det är först under medeltid vi har skarpa bevis för att det spelats.

Men nu är jag brutalt OT. Ursäkta.
Haha, jo, men detta ska alltså ställas mot de ynka 40 år som DoD har funnits, vilket artikelförfattaren tycker är jättelång tid! :)

Ps. Varianter av dam kan härledas till 3000 fkr :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Haha, jo, men detta ska alltså ställas mot de ynka 40 år som DoD har funnits, vilket artikelförfattaren tycker är jättelång tid! :)

Ps. Varianter av dam kan härledas till 3000 fkr :)
P.P.S. Du har PM.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Undra just hur många av backarna i kickstartern från länderna som inte är Svenskspråkiga, köpte det på nostalgi och en " Svärmerier för den tid som flytt"?
Tror majoriteten där snarare ser det som ngt nytt och annorlunda mot "det som varit"...läs DnD
View attachment 14478
Absolut, i den internationella communityn upplever vi dock ett stort intresse för DoDs historia. Mycket frågor om gamla utgåvor, Ereb Altor et c. Så de är nog mer fascinerade över det Sverige / rollspelsmultiversum där D&D inte var dominant :D
 
Last edited:
Top