NYHET Aftonbladet skriver om Bjuv-mordet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
För de som var med på 90-talet är tyvärr ortsnamnet Bjuv förknippat med tragik som tände en våldsam debatt i Sverige kring rollspelen. Själv blev jag personligen berörd eftersom det fanns de som skyllde det mord som utfördes på rollspel i allmänhet och Mutant Chronicles i synnerhet.

Idag tar Aftonbladet upp fallet i ett retroperspektiv.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Hoppas vi inte får någon ny våg av moralpanik och att "Piff och Puff" inte dyker upp på nytt..
Jag vet inte, jag. Medielandskapet ser ju helt annorlunda ut nu, jag har svårt att se att det skulle ha någon nämnvärd inverkan på hobbyn numera. Kanske driva upp försäljningen en del… =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu minns jag inte exakt vem som skrev vad på den tiden, så det jag skriver nedan är starkt färgat av min allmänna uppfattning om kvällstidningarna.

Citat från den länkade artikeln: "Mordet kom att få stor uppmärksamhet i media och blev också starten på en hätsk diskussion kring rollspel och om dess effekt på de som spelar."

Så det här var alltså något som bara hände? Det var alltså inte så att NI i ER TIDNING valde att försöka skylla morden på rollspel för att det lät snaskigare och kunde sälja några extra lösnummer?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Moralpanikens tid och tiden för the satanic panic är sedan länge över.



Rollspel har blivit mer main stream i dagens samhälle där vi ser celebs med mera som spelar DnD , internet är fullt med actual plays av olika rollspel , rollspel figurerar i populära tv-serier osv

Jag har oerhört svårt att se att det skulle kunna bli en upprepning av moralpaniken och the satanic panic igen i dagens informationssamhälle.

Vi rollspelare kan nog sitta lugnt i båten
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Moralpanikens tid och tiden för the satanic panic är sedan länge över.



Rollspel har blivit mer main stream i dagens samhälle där vi ser celebs med mera som spelar DnD , internet är fullt med actual plays av olika rollspel , rollspel figurerar i populära tv-serier osv

Jag har oerhört svårt att se att det skulle kunna bli en upprepning av moralpaniken och the satanic panic igen i dagens informationssamhälle.

Vi rollspelare kan nog sitta lugnt i båten
Jag skulle vilja påstå att moralpanikens tid är tillbaka med råge. Bara att se till dagens debatter etc.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle vilja påstå att moralpanikens tid är tillbaka med råge. Bara att se till dagens debatter etc.
Jag tycker nog inte vi är särdeles moraliserande eller iaf inte gemene Svensson .

Jag upplever snarare att vi är ganska accepterande i vårt samhälle , överlag skall sägas då det självklart finns moralpoliser här och där i olika delar av samhället.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Skulle bli förvånad om rollspel får lika mycket och stora rubriker igen av samma slag som förr. Är ju oftast det nya onda som det fokuseras på hela tiden och det har ju växlat från rollspel, hårdrock, videospel, hip hop osv. Samtidigt har mycket filmer, serier och video/dataspel blivit mer verkliga och många gånger råare så tror rollspel får svårare att konkurrera med andra "hemskheter".

Skulle vara intressant att läsa de polisförhören om de finns kvar. Hade varit kul att se hur mycket de letat efter möjliga orsaker efter att polisen fått reda på att de spelat rollspel.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Ska vi tipsa Rasmus Palundan om att bränna KULT-böcker istället? ;)
Mörk Borg uppmanar ju till att bränna upp den vid rätt (fel?!?) tillfälle så kanske den är både billigare å bättre att bränna? :cool:
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
... /Är ju oftast det nya onda som det fokuseras på hela tiden och det har ju växlat från rollspel, hårdrock, videospel, hip hop osv./...
Glöm inte dragspelsmusiken! Och dansbaneeländet, rock'n'roll, 80-talets videovåld och motorerna som bar den motorburna ungdomen (och krympte inte hjärnan om man drack Pucko till sin halv special från korvmojen?). Nils Bejerot försökte utrota serietidningen. Jitterbug - vita flickor dansade med pojkar som inte var vita! Och min personliga favorit: den korrumperande jassmusiken. Ja, på den tiden stavades det så i Sverige. Tänk om man stavat med Z, vad hade inte hänt med ungdomen då? - brrr..

Moralpanikens tidevarv har inte kommit tillbaka - det har aldrig försvunnit. Redan de gamla grekerna klagade på ungdomens sybaritiska utlevelser. Muminpappan har i sin ungdom levt "dålighetsliv". Tove Jansson hade lite distans till tillvaron iaf.
 
Top