Affiliate links kan få en utsparkad från MailerLite?

PowerNap

Veteran
Det här är ännu ett pinsamt misstag av en ny självutgivare, eller möjligtvis ett orättfärdigt illdåd av en bärsärkande AI. Kanske finns det allmänintresse och en lärdom att dra, allternativt ett tillfälle för den insiktsfulle att splaina för mig vad som egentligen hände.

Bakgrund:

I fredags släppte DTRPG igenom mitt första spel. Som en sorts välkomstpresent gav de mig en affiliate link. Jaha... När är det okej att använda en sån? När är det meningsfullt? Jag inkluderade den i promotiontråden för Knivlycka först, men redigerade bort den när det började kännas genant.

När jag däremot försökte göra ett grupputskick med MailerLite till dem som skrivit upp sig för mitt nyhetsbrev inkluderade jag både en normal länk och affiliatelänken för maximal valfrihet. Svångrem och hängslen. Jag lämnade ingen ingående förklaring i mailet, utan rubricerade dem bara med just "normal länk" och "affiliatelänk".

Utskicket kom aldrig iväg. Efter några minuter fick jag istället en notification att "Your account has been suspended and will soon be terminated." Det fanns ingen specifik förklaring, bara detta:

"Our terms provide a set of regulations that clients must agree to follow. According to the Anti-Spam Policy, our services may not be used for sending unsolicited content emails ("spam"); newsletter campaigns must not breach certain thresholds, such as high spam, unsubscribe and/or bounce rates; and newsletters must be sent to email addresses that have agreed to receive them.

We have completed a review of your account and concluded that your activity meets the criteria for inappropriate use of our services."

Efter att jag letat fram en mailadress på deras facebook skrev jag artigt men bestämt att de hade misstagit sig och att de borde ändra sitt beslut. Jag presenterade också min dåvarande teori om det som sett ut som onormal kontoaktivitet var mina försök att få automations att sortera mailadresser i rätt grupper genom att upprepade gånger lägga till en egen adress med ett embeddat formulär och däremellan slänga ut den.

Svaret som kom dagen efter var nog det mest hårdföra mail jag någonsin fått:

"Hello,

To maintain the integrity of our platform, all users must adhere to our Terms of Use, accepted upon account creation. After a thorough review of your account activity, we have determined that your content does not align with these terms and conditions. As a result, we can no longer provide you with our services.

You can find specific details in the termination notice and refer to our Terms of Use for additional information.

Please note that this decision is irreversible and further replies to this email will not be reviewed."

Deras termination notice var alltså det meddelande jag citerade tidigare. Vilka specific details?

Med andra ord "Vi har lagt tid på det här. Du förtjänar att bli utsparkad. Vi vill inte höra av dig igen. Vill du veta varför? Läs våra jävla terms of use."

Och inte ens ett "have a nice day" på slutet. Mailet var underskrivet med ett förnamn, men jag är tveksam till om någon människa varit inblandad.

Så jag kollade faktiskt deras terms of use, vilket jag i backspegeln borde ha gjort mer noggrannt från början. Hittade ett stycke som börjar med "Affiliate links (Permitted) - You may include affiliate links in your campaigns, provided they are clearly presented as offers from another company."

Så det här är min bästa gissning i nuläget och den huvudsakliga moralen med hela historian: Sprid inte presenter från DTRPG lättvindigt med MailerLite.

Möjlig sidomoral: Man kan få stryk av en AI när man minst anar det.

Last edited:
Vad är en affiliate link? Vad ska den användas till?

Eller hur! Vad!?

Utan att läsa på mer: Den ska nog ge mig någon sorts bonus om folk använder den för att besöka DTRPG, även om de inte köper just mitt spel. Förmodligen helt försumbara pengar eller poäng om det inte är tusentals eller tiotusentals besökare som använder den. Med andra ord fruktansvärt långt från att vara värt besvär, risker eller cringe, så långt jag (slarvigt) kan bedöma. I synnerhet i efterhand.

Det här är ännu ett pinsamt misstag av en ny självutgivare, eller möjligtvis ett orättfärdigt illdåd av en bärsärkande AI.

Ett tredje alternativ kan ju vara att tjänsten sköts av nån form av superstrikt småpåve (kanske med nån form av hävdelsebehov)?
Det finns en del omnämnanden på nätet om MailerLites smått uppseendeväckande kundbemötande och tillämpning av sitt regelverk.
Det är inte helt tydligt för mig, om de vill ha kunder eller inte?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Som jag förstår det så är affiliate-länkar i sig inte förbjudna, men de måste passa in i utskicket. Alltså att om du skriver ett meddelande där det är naturligt att du länkar till en sajt så är chansen större att det går igenom. Men att man däremot inte får bara skicka ut länkar rakt upp och ner. Ser man det från mottagarens synvinkel så hade man lätt kunna se hur mindre nogräknade personer hade kunnat samla ihop en massa länkar och sedan mailat dem till höger och vänster bara för att få exponering.

Men det verkar vara ett väldigt otydligt och godtyckligt område... tråkigt att du drabbades, och det opersonliga bemötandet från (högst troligt) deras AI eller automatiserade meddelande.

Affiliate marketing är en hel grej. Ofta är det att företag X betalar kreatör Y för att tipsa om och länka till produkt Z. För varje länkklick får kreatören en viss summa, för varje slutfört köp blir det en högre summa.

I detta fall, med tanke på formuleringen "Affiliate links (Permitted) - You may include affiliate links in your campaigns, provided they are clearly presented as offers from another company" så är det ju inte länkar från en tredje part du har i brevet, utan länkar från dig själv? Väl?

Det är kan nog även röra till det att du hade både affiliate och icke-affiliate för samma produkt.

Men svårt att veta utan att ha sett hela ditt mejl såklart.

Eller hur! Vad!?

Utan att läsa på mer: Den ska nog ge mig någon sorts bonus om folk använder den för att besöka DTRPG, även om de inte köper just mitt spel. Förmodligen helt försumbara pengar eller poäng om det inte är tusentals eller tiotusentals besökare som använder den. Med andra ord fruktansvärt långt från att vara värt besvär, risker eller cringe, så långt jag (slarvigt) kan bedöma. I synnerhet i efterhand.

Jag vet inte varför du stängdes av, men flera av anledningarna i citatet är ju ganska godtyckliga så det är väl inte ens säkert att det är länken som spökar?

Det där ser ut som ett typiskt affiliate program, där man länkar till diverse spel och hoppas att folk köper så man tjänar pengar. Oklart om det är gjort för att promota egna produkter.
Ja, men att få en länk direkt efter att man publicerat sin första betalprodukt är ju vad som hände @PowerNap och vad som beskrivs på sidan, så den sidan är väl det första stället för att få svar på frågorna hen hade.

Men dtrpg's regler för hur länken fungerar har ju inget med avstängningen från listtjänsten att göra.

How do I sign up?​

First, if you are a community content partner or a publishing partner and you have activated at least one paid title on our sites, then you are already an affiliate.

Please note that this decision is irreversible and further replies to this email will not be reviewed."
Eftersom det knappast kan bli värre, tycker jag du ska ignorera den här kommentaren och skicka fler meddelanden till dem. Men kanske skriva nya meddelanden och refera till tidigare ärende, snarare än att bara svara på det där. Eller pröva både och!

Jag tänker att det är lite som försäkringsbolag och kundservice folk; de första svaren är allt "nej", tills man bråkat tillräckligt för att visa dem att man är allvarlig och inte tänker backa ner bara för lite motgångar. Det gäller att komma igenom "filtren" och få nån vettig person man kan prata med.

Om jag killgissar, utifrån beskrivningen, så fanns det inget som sade att det a) var din affiliatelänk b) det var inte tydligt utskrivet att det var en affiliatelänk i mailet.

Tack för alla svar! Jag vet inte riktigt om jag behöver gå till botten med det här. Jag kan helt enkelt gå vidare till någon annan mailhanterare nu när jag klagat av mig lite.

Jag kan i alla fall fylla på med mer detaljer för den som är nyfiken.

Om MailerLite:

* Jag haft ett gratiskonto hos dem, så det är en del av dealen att support inte ingår.
* Jag har än så länge full tillgång mitt konto, inklusive möjlighet att ladda ner min väldigt korta lista på newsletter subscribers även efter att jag blivit avstängd.

Om Affliate links skrev dtrpg detta i mailet när de gav mig länken:

"To help you make the most of your new title, we have set you up as an affiliate on our marketplace, with an affiliate rate of 8 percent.

What does this mean? When you use an affiliate link to send traffic to your title listing on DriveThruRPG.com, then anyone coming to DriveThruRPG.com that way will be tagged as visiting via your link. If they make a purchase within 15 days of coming to our site via your link, you'll receive up to 8 percent of that purchase (excluding gift certificates) credited to your account."

Och här är det här det olycksaliga mailet:

email-200240452400579725-179.png

Definitivt gissbaserat, men jag tror det är som du antar i OPet: MailerLites AI flaggar affiliate-länken för ospecificerat "fuffens". De vet inte ens vad det är för "fuffens". De bryr sig inte. Ingen människa har tittat på mejlet. Jag skulle också bli förvånad om någon människa på MailerLite någonsin tittar på det.

Jag skulle ge upp och byta service. Det jobbigaste kanske är att exportera kundlistan ut ur MailerLite om du redan blivit portad.

Som jag förstår finns det andra likvärdiga tjänster: Kit, MailOctopus, Sender, etc.

Och bästa sättet att använda affiliate-länken är nog att ha den på din egen webbsida och sedan länka dina utskick till din egen sida, i stället för att klistra in affiliatelänken direkt i utskicket.

Tack för alla svar! Jag vet inte riktigt om jag behöver gå till botten med det här. Jag kan helt enkelt gå vidare till någon annan mailhanterare nu när jag klagat av mig lite.

Jag kan i alla fall fylla på med mer detaljer för den som är nyfiken.

Om MailerLite:

* Jag haft ett gratiskonto hos dem, så det är en del av dealen att support inte ingår.
* Jag har än så länge full tillgång mitt konto, inklusive möjlighet att ladda ner min väldigt korta lista på newsletter subscribers även efter att jag blivit avstängd.

Om Affliate links skrev dtrpg detta i mailet när de gav mig länken:

"To help you make the most of your new title, we have set you up as an affiliate on our marketplace, with an affiliate rate of 8 percent.

What does this mean? When you use an affiliate link to send traffic to your title listing on DriveThruRPG.com, then anyone coming to DriveThruRPG.com that way will be tagged as visiting via your link. If they make a purchase within 15 days of coming to our site via your link, you'll receive up to 8 percent of that purchase (excluding gift certificates) credited to your account."

Och här är det här det olycksaliga mailet:

View attachment 33419
Osäker, men möjligen saknas formuleringen "om ni använder min affiliate-link, kan jag få en liten slant om ni handlar på DrivethruRPG, utan att det kostar er något extra!"

(Detta oavsett verkar Mailerlite inget vidare i hur de hanterat detta, och det är säkerligen en automatisk avstängning utan någon människa inblandad)

Konstigt ändå att de inte förklarar bättre. Nu får ju du (och vi) sitta och gissa. Det påminner om hur folk plötsligt får sina instagramkonton nedstängda av Meta, helt utan förklaring.

Jag bytte från Mailchimp till MailerLite för något år sedan och det har funkat bra. Det är mycket mer användarvänligt. Däremot har jag inte använt affiliate links. Säkrast att låta bli framöver låter det som.

Vilken mejltjänst ska du byta till?

Definitivt gissbaserat, men jag tror det är som du antar i OPet: MailerLites AI flaggar affiliate-länken för ospecificerat "fuffens". De vet inte ens vad det är för "fuffens". De bryr sig inte. Ingen människa har tittat på mejlet. Jag skulle också bli förvånad om någon människa på MailerLite någonsin tittar på det.

Jag skulle ge upp och byta service. Det jobbigaste kanske är att exportera kundlistan ut ur MailerLite om du redan blivit portad.

Som jag förstår finns det andra likvärdiga tjänster: Kit, MailOctopus, Sender, etc.

Och bästa sättet att använda affiliate-länken är nog att ha den på din egen webbsida och sedan länka dina utskick till din egen sida, i stället för att klistra in affiliatelänken direkt i utskicket.

De har inte stängt mig ute än, de får jag säga till deras fördel. Det finns också en knapp för "export subscribers" i min suspension notice. Mitt konto är "scheduled for termination", men de skriver inte när det kommer att hända. Ja, och så slutar meddelandet med detta:

"As per MailerLite's data retention practices described in MailerLite's Privacy Policy, your account with all its data will be deleted upon reaching 3 years of termination of your MailerLite account."

Så mailadresserna är kvar tre år efter att jag terminerats? Jag vet inte om eller hur jag skulle komma åt dem, men jag behöver inte få reda på det eftersom jag redan räddat dem.

Du har säkert rätt om hur länken bör användas. Enda gången jag kan komma ihåg att jag använt andras affiliate links är System Masterys, som jag har som standardgenväg till DTRPG. Tyckte det var rimligt eftersom jag lyssnat på hundratals av deras podavsnitt utan att ge dem ett öre.

Själv är jag hundratals gratis podavsnitt och ett antal andra meriter från att vara System Mastery, så jag behöver nog inte ha bråttom att hitta ett användningsområde för min länk. Kanske hade jag insett det om jag tänkt lite längre eller bättre när jag försökte skicka ut mailet.

Tack för tipsen om andra tjänster!

Last edited:
Konstigt ändå att de inte förklarar bättre. Nu får ju du (och vi) sitta och gissa. Det påminner om hur folk plötsligt får sina instagramkonton nedstängda av Meta, helt utan förklaring.

Jag bytte från Mailchimp till MailerLite för något år sedan och det har funkat bra. Det är mycket mer användarvänligt. Däremot har jag inte använt affiliate links. Säkrast att låta bli framöver låter det som.

Vilken mejltjänst ska du byta till?

Plötsligt nedstängda konton verkar onekligen vara ett elände man kan drabbas av på alla möjliga plattformar. Kanske har de tre alternativ, och de får göra ett kalkylerat val:

1. Döma hårt, ofta och slarvigt så att användarna fruktar att bryta mot reglerna.

2. Hellre fria än fälla, med risk för att beydligt fler användare bryter mot reglerna, vilket drabbar hela plattformens anseende.

3. Använda betydligt mycker mer resurser för att jaga och utvärdera möjliga övertramp, och ändå inte vara helt säkra på att missbruk förhindras.

Det känns som om jag håller på att övertala mig om själv om att de gjorde rätt. Men nej, jag tycker de kunde ha dragit lite mer mot 2 och 3.

Jag har ingen aning om vad jag ska byta till än. Kanske inte Mailchimp om det är mycket mindre användarvänligt. Det är just nu allt jag vet om alternativen, så jag har en del research framför mig.

Back