Nekromanti Afficher om Rollspel

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
I DoD-forumet kom ideen med temavarksamhet i bibliotek kring rollspel fram. Tanken är att man ska ha afficher till DoD6 osv och ragga folk till DoD6 på bibliotek och skolbibliotek. Nu kan det ju generaliseras till rollspel som sådana så jag tänkte att vi kunde flytta diskussionen hit. Är det någon som har förslag på hur man informerar folk så att de kan arbeta ideellt i sina hemkommuner i den där PR-verksmheten?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tror inte på det, tyvärr..

Det här postade jag på DoD-forumets tråd, lägger det här också av praktiska skäl.. (Och för att gå upp i rang, HAHAHA! Nejdå..)

Ärligt talat så tror jag inte alls på att affischer skulle funka. Dom skulle snarare _bredda_ avståndet mellan rollspelande och icke rollspelande. (En affisch med en drake ter sig väl otroligt löjlig för en utomstående.)

Nej, själva idéen att ha rollspel på bibliotek var den som intresserade mig.. Vad jag vet så har faktiskt inte affischer så stor effekt.

Grejen med rollspel på bibliotek är att man så att säga går till roten till klyftan mellan rollspelare och ej rollspelare:
Man ser rollspel bland andra böcker, om man är nyfiken kan man kika lite i den, läsa introduktionen.. Den som blir intresserad kommer med största sannolikhet låna hem den och prova ett äventyr med kompisar. Även om man inte gör det så ser man rollspelsboken (Dom får ju inte vara undangömda, gärna på ett eget litet bord eller så.), läser kanske lite om personalen har satt upp ett informations-blad/affish..

Så även om man inte lånar rollspelet så SER man det iallafall.. Något som är väldigt viktigt för att rollspelen ska accepteras, man ser dom, dom ser ofarliga ut, inte så speciella.. Man vänjer sig vid dom! Detta är PRECIS vad rollspelshobbyn behöver för att accepteras och upptäckas av samhället.

Dessutom så tycker jag att rollspelsböcker passar ovanligt väl i bibliotek ändå.. Men affischer är inte rätt väg, tror jag.. Kanske om några år, när vi tagit över biblioteken.. /images/icons/wink.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tror inte på det, tyvärr..

Jag tycker nog att detta egentligen är en fråga för Sverok. T.ex. ta fram någon informationsbroschyr eller liknande som kan läggas ut av hugade rollspelare på sitt bibliotek...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Tror inte på det, tyvärr..

Nää, det där tror jag inte på. Ok, det är sant att rollspel på biblioteken skulle minska avståndet till allmänheten, men effekten skulle nog bli marginell om ingen visste att sakerna fanns på bibliteken. Det fina med afficher och temaverksamhet är att det är PR med rätt bra genomslagskraft för lite krona. Sen är det så med rollspel att även dålig PR( vilket det nu inte kommer att bli, tror jag) är bra PR. Vi måste helt enkelt få hobbyn att bli omtalad, och jag tror att PR, gärna som når exakt rätt målgrupp, är bästa sättet. Just att sätta upp afficher i skolbibliotek och ha ett ex av rollspelet där skulle nog vara kanon. Men som jag sagt förut, det här behöver jämföras med annan PR, gärna mha marknadsundersöknigar och tidigare erfarenhet, för att se vilken PR som skulle ha störst relativ genomslagskraft på försäljningssiffror för rollspel.

Slutligen bör man notera en sak: Du är ute efter att skapa större förståelse för rollspel, jag är primärt ute efter att folk ska köpa rollspel-det är två olika saker. Sen att stora massan kan få större förståelse för hobbyn om det säljs mer är en annan sak.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Tror inte på det, tyvärr..

Det håller jag med om. Vi bör skilja på vad som gagnar hobbyn som sådan och vad som gagnar rollspelsföretagen. Det gagnar primärt hobbyn om bibliotek köper rollspel, och endast sekundärt rollspelsföretagen. Därför bör det vara Sverok som borde ha hand om att få biblioteken intresserade, medan PR för Rollspelsföretagen-som jag tycker är en nog så viktig sak-är en annan sak. Afficher från företagen som går hand i hand med sådan ideell/Sverok verksamhet torde vara lösnigen. Då kan fler företag än riotminds vara med och sponsra en sådan kampanj från sverok's sida.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Minska avstånden!

Japp, minska avstånden!
Jag är HELT för en kampanj för att minska avstånden. Detta måste väl gynna företagen i slutändan? (Fler som köper rollspel.)

Dom kan ju få lite gratisreklam.. "När du har testat detta nybörjarrollspel kan du testa EON eller DoD.."



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Minska avstånden!

Man samlar ihop kloka rollspelare.
Man bestämmer möte med bibliotekspersonalen.
Man håller ett litet föredrag om vad rollspel är och hobbyns plats inom litteraturen.
Man ger en lista på folk som vill ha rollspelsmatrial i biblioteket.
Man går hem och får förhoppningsvis ett telefonsamtal från biblioteket som vill ta med rollspel..

Iallafall var det så jag tänkte mig..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Minska avstånden!

Lite komplicerat.( Tycker att det är bättre att man håller låda för biblioteksbesökarna iofs.) Nää, jag menade hur ska det organiseras så att det blir av? Där tror jag personligen på gemensam ansträngning av Sverok och rollspelsföretag. Men detaljerna behöver ses över och så måste någon kontakta sverok, som jag tror är det bästa stället att starta processen på.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Yesss!

Jag mailar dom!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Yesss!

Tack för iniativet. Mer sånt i hobbyn! Jag lär ringa dem eller dylikt så får man koll på läget. Glöm inte att posta en tråd när du väl har fått reda på vad läget är... Tack!
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Reklam

Skulle man inte kunna ha reklam på sista sidan i fantasyböcker exempelvis... Då träffas ju rätt informationsgrupp iallafall.. Jag började spela efter en informationslapp som kom med en Conan serietidning iallafall.... Det var DoD

Gabriel
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Reklam

För att nu vara en dyster typ så undrar jag hur länge de ganska dyra rollspelsböckerna skulle få förbli i bibliotekets ägo....
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Reklam

Det är ju iofs helt klart en poäng. Men man får väl hoppas att de har koll på vilka de lånar ut till, så att de kan kräva pengar ifall inte någon lämnar tillbaks dem. Värre är de om dom snor sakerna som du verkar påskina...
 
Top