Nekromanti Aepigon uppdaterar

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Aepigon uppdaterar
Independent-rollspelet Aepigon har fått sig en ansiktslyftning. Det är främs hemsidan som är förändrad men även rollspelet, som är i PDF-format, har snyggats till ordentligt. Dessutom har en hel del nytt tillkommit, bland annat fler och mer detaljerade kartor över Aepigons rollspelsvärld Ergelia.

Gå till nyheten/notisen
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Snyggt layoutat. Om författarna finns här på forumet så undrar jag var de fått omslagsbilderna ifrån, förutsatt de är lagliga? D.v.s. är de köpta eller någon form av öppet innehåll från någonstans?
 

Herr Akbar

Veteran
Joined
17 Oct 2004
Messages
16
Location
Uppsala
Tyvärr är nästan inga bilder lagliga. Dock används de i ett ickekommersiellt syfte, vilket vi använder som svepskäl. Men det kanske vore på sin plats med en brasklapp om att om ägaren till dessa bilder vill så tar vi ner dem från sidan.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Mm. Jag förstår ert predikament :gremsmile:. Det rollspelet som jag skrivit, som är mest komplett, är smockfullt av copyrightade bilder. Detta då jag väger det tyngre att vår spelgrupp har ett fint rollspel än att jag ska kunna lägga ut det på internet. Men samtidigt är det givetvis tråkigt att inte kunna visa sina alster p.g.a. det skälet. Därför tänkte jag ni kanske hittat någon hemlig skattkista av fria bilder, men ack nej. Tack ändå!
 

ironman

Veteran
Joined
8 Oct 2004
Messages
35
Location
Uppsala
Det finns en version av Aepigon utan bilder, men den är rätt tråkig att titta i. Eftersom nätet är fullt av sajter med nedladdningsbara bilder, så tänkte vi att vi chansar och tjongar med lite bilder och hottar upp layouten lite. Förhoppningsvis tycker ni som laddar ner och spelar, eller i alla fall kikar närmare på spelet att layouten ger lite inspiration. Och som herr ackbar säger, det är ju i icke-kommersiellt syfte. Skulle vi våga oss på att satsa på en publicering på riktigt så måste vi jaga illustratörer med ljus och lykta :gremsmirk:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Ja, visst var det snyggt; särskilt hemsidan gav ett väldigt intagande och professionellt intryck. Däremot är jag inte så säker på att ickekommersialismen hjälper så mycket ifall någon verkligen skulle få för sig att stämma er, eller något. Men chansen för det är ju försvinnande liten. Jag skulle inte göra samma sak som ni, men jag förstår hur ni resonerar och kan i viss mån sympatisera med det. Det är ju rätt tråkigt att bläddra igenom rollspel helt utan illustrationer. Fast man kan klara sig rätt långt med snygg layout också.


/Dimfrost
 

ironman

Veteran
Joined
8 Oct 2004
Messages
35
Location
Uppsala
Nä, det är klart, i längden håller det inte med bildlån. Man kanske ska ta och se över pdf:er och sajt, ta bort bilder och ersätta med, tja, nåt annat. Det är ingen som händelsevis råkar veta var man kan få tag på fria bilder?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, det finns ju en och annan tecknarbegåvning här på forumet som säkert skulle kunna tänka sig att ställa upp för en billig eller obefintlig penning. Och nej, jag är inte en av dem om ni inte är intresserade av lustiga karikatyrer av medelålders gubbar. :gremsmile:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Tyvärr är nästan inga bilder lagliga. Dock används de i ett ickekommersiellt syfte, vilket vi använder som svepskäl. Men det kanske vore på sin plats med en brasklapp om att om ägaren till dessa bilder vill så tar vi ner dem från sidan
Det finns en version av Aepigon utan bilder, men den är rätt tråkig att titta i. Eftersom nätet är fullt av sajter med nedladdningsbara bilder, så tänkte vi att vi chansar och tjongar med lite bilder och hottar upp layouten lite. Förhoppningsvis tycker ni som laddar ner och spelar, eller i alla fall kikar närmare på spelet att layouten ger lite inspiration. Och som herr ackbar säger, det är ju i icke-kommersiellt syfte.
Jag tycker det är förbaskat dålig stil att stjäla bilder för att göra sitt rollspel intressantare. Självklart lever ens alster upp lite extra med snygga bilder, men det är väl ingen ursäkt för stöld? Vi är nog många som skulle vilja ha snygga bilder i våra rollspel, men vi stjäl dem inte.

Att ursäkta sig med att det är icke-kommersiellt är ju bara nys. Det är klart att ni stjäl bilderna för egen vinnings skull, även om vinningen inte mäts i pengar just nu. Upphovsrätt har inga undantag för publicering som sker utan krav på betalning. Ni säger ju själva att ni har något att vinna på att använda bilderna -- ert eget verk blir snyggare på det viset.

Och det där med att "vi tar bort dem om ägaren kräver det" är ju också rätt bra. Hur stor chans är det? Sedan när kräver upphovsrätten att man personligen skall söka igenom Internet dag och natt för att vara säker på att ingen stulit ens verk?

Jag hoppas att ni inser att det ni gör är både ohederligt och olagligt och slutar med det.

/Mikael
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Sno bilder [OT]

"Jag hoppas att ni inser att det ni gör är både ohederligt och olagligt och slutar med det."
Äh, sluta med att vara en sådan moralpappa.. Det här är nätet.. Folk snor hejvilt överallt.. Ja, det är olagligt men om Aepigongänget har hyfset att åtminstone nämna vilka artister som de har snott utav så tycker jag gott båda parter tjänar på det i form av rykte.. Eller är du en sådan här som tror att skivförsäljningen av filmer och musik minskar bara för att det finns MP3:or och filmer utlagda på peer to peer-program?

Innan du tänker igenom ett svar på det här inlägget så kan jag bara säga att det finns två sidor av hur man ser på detta och antagligen kommer du bara att kräka upp samma argument som du redan har skrivit, nämligen att upphovsmannen inte tjänar ett dyft och att man bara stjäl från denne.. Som redan skrivet.. Jag håller inte med och det finns nog inte så mycket som du kan skriva som får mig att tänka om..

/Han som tycker Oldtimers poänger var rätt... tunna, men antar att någon till sist skulle kliva in och hötta med moralfingret över oärligheten, för det brukar vara vettigt att göra om "låntagarna" inte vet bättre

<font size="1">[edit] Lade till andra stycket</FONT>
 

Herr Akbar

Veteran
Joined
17 Oct 2004
Messages
16
Location
Uppsala
Ja visst känns det lite fel att använda andras bilder, men riktigt så allvarligt som du vill framställa det tycker jag inte att det är. Självklart handlar det om pengar i första hand, eller tror du att om någon stämmer oss för inkräktande på upphovsrätten kommer att kräva skadestånd i respekt eller estetik, eller något annat mer eteriskt som vi kan tänkas ha vunnit på att använda bilderna, istället för pengar? Att bryta mot upphovsrätten för att tjäna pengar eller utge sig själv för att vara upphovsmannen känns för mig mycket allvarligare än att sno några bilder på nätet i dålig kvalité (alltså i upplösning och storlek - bilderna är finfina) och lägga upp dom på en hemsida som inte många trampar in på. Jag tycker inte heller att det handlar om samma typ av konsumtion som till exempel musik eller programvara, även om det ju bara är en åsikt. Men visst, det känns inte 100% bekvämt och i första hand vill man ju ha rätten på sin sida.

Nåja, bilderna på hemsidan kommer i alla fall att ligga kvar ett tag till (illustrationerna i böckerna är mestadels våra egna dock), men ni får gärna höra av er om ni sitter inne med några trevliga bilder som ni skulle vilja skänka, eller till och med få lite betalt för. Svart naturligtvis, det finns ju en gräns för hur hederlig man kan bli.
 

Herr Akbar

Veteran
Joined
17 Oct 2004
Messages
16
Location
Uppsala
Re: Sno bilder [OT]

Skulle gärna nämna vilka som ligger bakom bilderna, men har ingen aning. Några skulle kunna vara Easley eller Wheelan (eller någon annan klassiker i samma stil). Om det är någon som känner igen en artist så hojta till! Kanske kan man till och med höra av sig och se om man kan få ett ok av vederbörande. Skulle lätta ett tyngt samvete. :gremsmirk:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Identifierade bilder

Kan identifiera följande.

Magi-brud med massa odöda: Clyde Caldwell
Billd med en mörkhyad alv, en barbar och en dvärg: Larry Elmore
Vampyrkvinnan på värdshuset: Larry Elmore

Bild på Bok 1 under downloads: Larry Elmore.

/Ulfgeir
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Identifierade bilder

Fler identifikationer:

Tredje "valvbilden" från vänster: "Greeting the Dawn" målad av Keith Parkinson.

Behornade dödskallen: utsidan till boken "Seven Footprints to Satan" målad av Patrick Woodroffe.

Knäböjande kvinna i stram rustning: utsidan till boken "Blood Red, Sister Rose" målad av Boris Vallejo.

Självlysande samuraj: utsidan till äventyret "Ochimo, the Spirit Warrior" målad av Jeff Easley.


Olika rättighetsinnehavare har lite olika inställning till okomersiell piratanvändning. Jag vet att Universal Studios tycker det är bra PR med alla xenasidor som pryds av bilder och andra element ur serien. Fast jag har aldrig hört talas om någon målare som tycker det är lika kul. Men jag tänker inte kasta första stenen bara för att ämnet kom upp den här gången när det finns en enorm mängd sidor som gör likadant.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Identifierade bilder

Efter att ha sett namnen på illustratörerna så tror jag att de inte kommer att gå med på att man använder deras bilder om man frågar snällt. Det är proffessionella illustratörer som lever på det och som är vana vid att se sina verk i tryck mot betalning.

Sök runt lite på nätet och försök hitta verk av skickliga amatörer istället, de är antagligen mycket mer benägna att se det roliga i att deras bilder används, även om de inte får betalt. Om du dessutom har i bakhuvudet att du ska fråga medan du letar så slipper du sitta ett halvår senare och försöka komma ihåg var du hittat dina bilder.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Larry Elmore, till exempel

Från Elmores hemsida:

Q. Can I use your images?

A. You can use the images. All I ask is that you give me credit and make a link back to my website. Thank you for asking!
Så det är värt att kolla i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
OK, kanske inte alla...

...men på en statistisk nivå har jag nog rätt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Larry Elmore, till exempel

Wow! Det var (för mig) revolutionerande nyheter att en skicklig och produktiv fantasykonstnestor som Elmore tillåter sådant.
 

ironman

Veteran
Joined
8 Oct 2004
Messages
35
Location
Uppsala
Re: Aepigon uppdaterar (och ursäktar)

Hoppsan. Det är nog bäst att vi plockar ner bilderna ändå, de var ändå mest för syns skull. Med tanke på att ämnet tycks intressera många kanske man kan tänka sig att vi rollspelsknåpare kan tipsa varandra om intressanta (och FRIA, så klart) bilder. Visst, det är klart som Oldtimer säger att vi använt bilderna för att sprida lite stardust åt våra egna konstruktioner. Han har helt klart en poäng i att vi bryter mot upphovsrättslagen, och även om "alla andra laddar ner allt möjligt" känns det också lite trist att vår skapelse Aepigon reduceras till en diskussion om piratnedladdade bilder. Vi hoppas att ni i alla fall tar en titt på spelet och dess spelvärld, jag ska se till att alla andras bilder som åkt upp på sajt och in i pdf:er försvinner.
 
Top