Nekromanti [Aenglum: Under] Regler: Fastigheter och egendom

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
Tänkte att jag skulle slänga ut i etern en fråga om regler kring ägande av boende, borgar och egendom.

Aenglum/Under är ju ett ganska klassiskt fantasy a la alla andra med förhoppningsvis vissa grenar som spretar åt det egna.

Vad vill jag ha? Just i denna fråga vill jag ha regler för boende, köpandet av boende av olika valör och möjligen vidare av övrig egendom.

Hur vill jag ha dom? Jag vill ha dom halvt enkla och övergripande med en känsla av old school. Jag vill ha en del slumptabeller, vill ha dom så att de kan anpassas för andra system, vill ha dom spännande att läsa och dynamiska så att dom bidrar till att man kan drömma sig bort sitt eget lilla fantasiboende.

Tanke 1: Jag tänker på vad är kostnaden/utgifterna för de fattiga i gråbro? Hur mycket betalar de för sina boenden? Hur enkelt är det för dom att få en lägenhet?

Tanke 2: En "rollperson" kommer till Gråbro med fru och barn och skall slå sig ner. Han vill kanske ha en farm ute i den farliga vildmarken eller ett till att börja med ett billigt boende i den halvsäkra staden. Hur skall spelledaren gå till väga för att underlätta för spelet i sig.

Så kostnaden borde ju vara utbredd på fattiga, medelklassens och de rikas stadsdelar - storlek på boende - kostnad att bygga nytt - boende i vildmarken etc.

Tanken är ju nykläckt så kom gärna med alla möjliga sorters synpunkter!

/Jim

edit: Kostnaden av att köpa in boskap, kostnad av möbler? etc. övriga "familjeutgifter" som inte ingår i "ner i grottan"-inköpslistan
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
Fråga till er historiekunniga/fantasifulla

Hur levde typiskt aristokratin/ hur lever de i era fantasyvärldar?

Hur levde typiskt de fattiga/ hur lever de i era fantasyvärldar?

Hur levde typiskt "medelklassen"/ hur lever de i era fantasyvärldar?

Hur bor era Rollpersoner?

Hur "hyr" folk sina bostäder i era världar?

att hyra en lägenhet en månad versus att bo på värdshus en månad - vad är era priser?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Aristoi Aristokratin, som väl får innefatta både adeln, och de (vanligen rikare) storhandelsmännen, tenderar att ha flera bostäder, i olika delar av världen. Dessa tenderar att vara placerade i omedelbar anslutning till ett ekonomiskt eller politiskt intresse som familjekorporationen måste bevaka. Generellt sett så tenderar sysslolösa - eller oansvariga - aristoi att sällan förbli det särskillt länge. Nästan allting handlar om makt, pengar, dynastism eller anseende (vilket i slutändan är det enda sociala skyddsnät de har, och vilket fungerar som samlingsnamn på alla Webers auktoritetsformer ).
Vid livets början, så får en individ ur denna grupp en amma, och en stab om två tre personer som tar hand om hen. Vid sjuårsåldern kompletteras dessa med privatlärare, i de ämnen som anses viktiga av familjekorporationen. Vanligen rör det sig om ett flertal ämnen, inom både det vi ser som (natur)vetenskap (matematik, jordbruk och växtförhållanden, naturgeografi, styckning, droglära, mekanik, båthantering); krigskonsterna (självförsvar, maktförhållanden, heraldik - dåtidens främsta signalverktyg -, artilleri, taktik, etc.); socialt viktiga färdigheter (statusspråken, retorik, statusvapnen, stil och god smak, etc.); och de färdigheter familjen använder för att överleva.Inte sällan tillåts barn till mindre bemedlade släktingar, eller tjänarnas barn, att studera tillsammans med aristoiynglet. Dessa hoppas familjen skall bli en del av ynglets stab i framtiden. Vanligen drivs barnen hårt - lärarna antar att eleverna skall kunna och förstå allt vad de själva kan, när deras femåriga anställningar är över. Studierna tar upp all tid ifrån gryning till omkring kl 17.

I allmänhet tillbringas barndomen i en vänlig och relativt öppen miljö; frågor uppmuntras, liksom olydnad, kritiskt tänkande och ansvarstagande. Förhållandet mellan familjen och livtjänarna, liksom mellan familjen och familjens nyckelanställda, är informellt; för en utomstående hade de förefallit var vänner, snarare än herre och vasall.

Vid 15-årsåldern händer något. Nu skickas ynglet iväg, antingen på en flerårig bildningsresa (res runt i världen, och lär dig från andras exempel; kom hem med nya ideer som genererar makt, pengar eller anseende), eller också till Universitetet (lär dig en expertis som familjen behöver), eller också till en stor generals stab (skaffa militära kontakter; försvinn från de områden som kostar familjen pengar!), eller till hovet (tm) (skaffa kontakter åt familjen, för att bygga på anseendet). Skillnaden mellan män och kvinnor är här mindre än vad man kan tro - kvinnor skickas sällan till militären, eller universitetet, utan farmas istället ut till kyrkliga staber, eller mäktiga änkor. Detta sagt, så förekommer undantag, framförallt i soldatfamiljer, som menar att familjens överlägsna "genetik" (blod/öde/sköld) gör till och med deras döttrar till mer män än vad andras söner är.

På bildningsresan, eller dess motsvarigheter (i fortsättningen kallar vi allt för "resan"), stannar ynglet i minst fem år, vanligen omkring 10. Därefter förväntas hen skaffa sig ett ämbete, eller börja fylla en funktion i familjeföretaget. Dessutom antas det att ynglet har skaffat sig en stab under resan; familjen skickar med favoritlärarna, eller några goda vänner, men under de tio åren har ynglet som mest fem personer med sig - övriga antas hen möta på plats. Hemkommen är hoppet att följet är omkring 15-20 högkompetenta individer, oavsett plats ynglet återvänder ifrån.

Den viktigaste tillgången från (och på) bildningsresan är introduktionsbrev - kontakter som tillförsäkrar ynglet mat, husrum och privatlärare på resan. Det vanligaste är att familjen ordnar de tre första anhalterna (från sveriges sida, vanligen hamburg, köln, strassbourg; från englands Antwerpen, Paris och någon mellanstation; fransmännen reste vanligen inom eget rike, eller mot Italien och Österut). Efter att dessa förstaanhalter är besökta, är det upp till ynglet att själv bedöma resans gång.

När tioårsperioden är över, är ynglet en vuxen aristokrat, som inte sett sitt hem eller sina föräldrar sedan de skiljdes åt. Då börjar förhandlingen om makt och identitet, och allt börjar handla om hur den nya korporationsmedlemmen kan stödja helheten.

Metic Meticer, eller residenta utlänningar, tenderar att isoleras i egna kvarter, men lever annars som den klass de tillhör. Om utlänningarna tillhör mäktigare makter, eller har "kontakter", så är det vanligt att de har extraterritorialrätt, dvs. har rätt att bli dömda av sina egna, enligt sina egna lagar. Det vanliga är i så fall, att man har en "konsul", den mäktigaste utlänningen, som tar ett antal etniska grupper under sin domvärjo. Metiser är unika, i det att de nästan alltid har kontakter inom flera av de övriga socialgrupperna.


Hoi Oligoi Medelklasser tenderar att vara rätt tunna (hence namnet - de få), även om de är den dominanta gruppen i städerna. Det som kännetecknar deras liv, är att de är betydligt bekvämare i sin livsstil än de andra klasserna. Aristoi:s livsstil centreras kring den egna dynastin, och makt går före komfort; bland metiserna är utrymmet ett premium, eftersom väldigt många utlänningar ofta trängs ihop på en väldigt liten yta. Hoi Polloi har helt enkelt inte råd; hoi oligoi däremot har det, och har inga intressen att bevaka. Man lever ett gott liv, genom sin egen expertis, och vet att man har exakt det liv som man förtjänar genom sin egna förmåga. Barn har ofta ungefär samma liv som aristokraternas, med två viktiga undantag. Först och främst har man en auktoritär internkultur - barn och tjänare skall alla lyda husbon, och husfrun, och inte ställa frågor. Dessutom förväntas avkomman själv arbeta sig runt sin bildningsresa, och får alltså inga stipendier med sig, och inte heller något följe. Det sociala skyddsnätet existerar inte för medelklassen, annat än genom kyrkan, vilken ofta fungerar som organisatören av medelklassens intressen (oavsett religion, märk väl). Genom Kyrkan har Hoi Oligoi tillgång till stiftelser, fackförening, möteslokaler, och ofta till och med sjukvård och utbildning, inte sällan av kvalitet som inte är så mycket sämre än aristoi:s. Skillnaden mellan de två grupperna kan bäst beskrivas genom konceptet standardavvikelse - medelsklassen har ofta en god tillgång till bra institutioner, men de varierar betänkligt i kvalitet från stad till stad, etc. Aristoi:s institutioner har samma baskvalitet, men är alltid lika bra. Det mesta bland Hoi Oligoi cirkulerar kring den egna yrkesgruppen, och kring konceptet "kvalitet". Ofta har man en fetisch för Aristoi, baserad på iden om att dessa har bättre kvalitet än den egna gruppen, vilket aristoi naturligtvis utnyttjar skamlöst.


Hoi Polloi (dvs de många, resten) lever ofta som interner eller tjänare hos någon av de andra grupperna, och gillar sällan situationen. De har sällan stabila relationer, eftersom många parter ofta tvingas flytta. Av den anledningen tenderar denna grupp att vara sexuellt friare än de andra, men också i högre grad sexuellt utnyttjad. Generellt sett får man ingen utbildning av någon som avkomma till hoi polloi. Denna får man möjligen genom sin förälders arbetsgivare, men alla skyddsnät är baserade på de kontakter man skaffar sig själv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag svarar dels ur Västmark-perspektiv och dels Blå Himmel-perspektiv. Västmark är ungefär motsvarande ca 1200 ekr i västra Europa, medan Blå Himmel är ca 1914 i Europa.

Jim Magnusson said:
Hur levde typiskt aristokratin/ hur lever de i era fantasyvärldar?
I Västmark: Huvudsakligen i gods som de reser runt mellan, beroende på titlar och förläningar. Skatteintäkter ansamlas i godsen och adeln reser vanligen mellan dessa och äter sig ur husen, innan de drar vidare till nästa gods. Medan de är där så passar de på att sitta till doms och avgöra tvister och allmänt leda samhället, samt markera sin närvaro så att bönderna inte glömmer bort vem som är boss och eventuella stråtrövare inte glömmer bort att länsherren har schysstare svärd och ringbrynjor och professionella krigare med sig som spöar skiten ur dem om de gör nåt dumt mot länsherrens bönder. Det är inte särskilt skiktat - tjänstefolk och länsherre sover i stort sett i samma rum i en stor hamsterhög.

I Blå Himmel: Huvudsakligen pendlande mellan ett lantgods, ett jaktslott och en stadsegendom. Intäkterna är mestadels gamla pengar plus arrendearvoden från arrendebönder på deras marker, och eventuell avkastning från industriella och/eller handelsmässiga investeringar. Samhället är enormt skiktat i övervåning och undervåning, så till den grad att det ofta finns en massa korridorer och kulvertar i källaren så att tjänstefolket ska kunna springa omkring i godset utan att det märks. Butlern är gränssnittet mellan övervåningen och undervåningen.

Jim Magnusson said:
Hur levde typiskt de fattiga/ hur lever de i era fantasyvärldar?
I båda: inte särskilt länge. De hankar sig fram på tiggeri eller dagjobb och sover där det får plats.

I Västmark: Utöver dagjobb eller tiggare så finns ju möjligheten att man är träl eller livegen. Som träl är man någon annans egendom, vilket inte är direkt lysande. Som livegen är man inte egendom, men man är en del av marken där man bor och har inte rätt att lämna den utan landägarens tillåtelse. Men man har i alla fall ett hem och rätt att bruka marken som man hör till.

I Blå Himmel: Det finns fattighus. I princip är det en straffanstalt för att vara fattig, där man får säng och blaskig soppa, men där man tvingas till nedbrytande kroppsarbete som att krossa sten, repa upp rep (till fibrer för att täta båtar med) och liknande kul saker. Om du inte kan visa att du har jobb så är risken rätt stor att magistraten skickar dig till fattighuset.

Strax över den här bottennivån finns en arbetarklass som sliter i fabriker och på gårdar som fabriksarbetare, drängar, pigor, tjänstefolk et cetera.

Och trivs man inte med det så kan man alltid ta värvning - om man inte redan är inkallad och skickad till fronten.

Jim Magnusson said:
Hur levde typiskt "medelklassen"/ hur lever de i era fantasyvärldar?
I Västmark: Det finns egentligen ingen "medelklass" per den definition vi har idag. Det finns fria bönder, som äger en klase land som de brukar. Ofta brukas marken gemensamt i hela byn, åker för åker, där man har rätt till avkastning från en remsa av varje åker som motsvarar bredden på sin tomtmark (och där länsherren och kyrkan har sina respektive delar).

Det finns också borgare, det vill säga folk som bor i städer. Har man ett hantverk eller en handelsverksamhet att försörja sig på i staden så kan man nog ha det hyfsat väl ställt, i synnerhet om staden har stadsprivilegier och inte behöver betala skatt till länsherren.

I Blå Himmel: Det finns två sorters medelklass och den är inte så jättestor. Det ena är en tjänstemannaklass med statliga eller kommunala ämbeten. Det andra är en egenföretagarklass, med butiksägare till fabriksägare och handelsföretagsägare. Dessa kan leva i ett enkelt hem med en husa och en dräng i den nedre skalan till gods som nästan kommer upp i den landägande adeln med en smärre armé av tjänstefolk (det kan gott och väl finnas femtio till hundra tjänstehjon av varierande sort på ett gods).

Jim Magnusson said:
Hur bor era Rollpersoner?
I Västmark: Vanligen i en länsherres gods eller på en egen gård. Vanligen sover man i en stor hög i gemensam säng, eller i bäddar i skänkrummet.

I Blå Himmel: Rollpersonerna är inkvarterade i rum på Schloss Model, eftersom de är flygofficerare och gentlemän. Visserligen oftast två och två, men ändå. De har ändå tur: de flesta inkallade soldater sover i skyddsrum och skyttevärn och leriga tält.

Jim Magnusson said:
Hur "hyr" folk sina bostäder i era världar?
They don't.

I Västmark: Om du hyr en bostad är du förmodligen arrendebonde som egentligen hyr en bit mark med tillhörande torp, och det är inte så mycket möjlighet till äventyrande där.

I Blå Himmel: Det är visserligen inte omöjligt att hyra rum på hotell eller hos någon snäll gammal dam med ett rum över, och det är fortfarande möjligt att bli arrendebonde på samma sätt som ovan. Det finns också arbetarboenden, ofta uppförda av brukspatron, som man kan hyra. Men rollpersonerna slipper sånt, eftersom de är soldater i fält. De inkvarteras där inkvartering kan ordnas. I grundkampanjen i Schloss Model, vilket som sagt var är rätt schysst. De flesta får nöja sig med en filt i ett tjugomannatält, om de har tur.

Jim Magnusson said:
att hyra en lägenhet en månad versus att bo på värdshus en månad - vad är era priser?
I Västmark: Det finns inte möjligheten att hyra en lägenhet. Motsvarigheten till att hyra en lägenhet är att bli arrendebonde, och det kostar en tiondel av markens avkastning eller motsvarande i dagsverken (plus tionde till honom och till kyrkan), plus att du förmodligen måste använda din länsherres kvarn mot avgift. Räkna med att det går på ett pund silver om året i form av hårt arbete. Plats i skänkrummet på ett värdshus brukar ligga på två silver natten, plus mat och stallplats. Det är vanligare att man blir gäst hos någon släkting eller kollega.

I Blå Himmel: en typisk fabriksarbetarveckolön ligger på ca 30 thaler i Weldland. Ca 18 thaler går åt för mat för en familj och ca 10 thaler för husrum för densamma.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Från Edda låter vi hälsa att vi följer kastordningen i Rigstula: världen består av jarlar, karlar, och trälar.

Det vanliga är att bo i egen gård, om man inte är träl. Är man duktig på att slåss eller bra på att räkna ut utsäde/avkastning/betesmarksbehov kan man bli huskarl hos någon storbonde/hövding. Då bor man inte heller i egen gård utan hos storbonden/hövdingen, men man räknas inte som träl utan som karl. Huskarl.

Detta sagt om männen. Kvinnorna håller käften, om de inte råkar äga väldigt mycket och ha mycket makt, men det räknas som så sällsynt att de kvinnor som besitter sådana egendomar att råda över får det som tillnamn, t ex Sigrid Storråda. När männen är ute på härnad eller i strid får naturligtvis kvinnorna ta hand om gårdens affärer.

Rollpersonerna är antingen kringvandrande lycksökare, huskarlar, eller i värsta fall fredlösa. De bor, om de inte är fredlösa, hos olika storbönder och hövdingar enligt tidens regler om skyldigheten att visa vandringsmän gästfrihet. Är de fredlösa måste de göra en Robin Hood / Mattis; men dit har vi inte kommit. Vid ett tillfälle gjorde en figur ett nidingsdåd, men figuren dog i strid innan tinget hann förklara honom fredlös.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Det finns på nätet en fin gammal förteckning om hur mycket silver saker och ting (boende, kossor, reparation av vagnshjul etc) kostade i England på medeltiden. Länken är tyvärr borttappad, men det fina är att vapenlistorna i gamla D&D är kompatibla med dessa priser om man bara byter ut D&D:s guldpeng mot ett av medeltidens större silvermynt.

Läste en mycket bra tråd på http://dragonsfoot.org/ om det där, men har inte länken kvar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Så här fungerar det i min nuvarande kampanj som utspelar sig i en blandning av Golarion och Scarred lands som jag har döpt till de brutna landen.

aristokratin/ hur lever de i era fantasyvärldar?
Du lever i ett slott, en herrgård eller liknande beroende på kultur. Är du uppe i norr är det antagligen ett enorm slott gjort av svart, vulkanisk och putsad sten, är du i mitteln av kontinenten är det antingen en herrgård gjord av sten och trä eller en borg gjord mestadels i sten och bor du i söder är det antagligen ett stort sagoslott som det i Disneyland.

Även fattigare adelsmän och kvinnor har tillgång till den naturliga magi eller andra övernaturliga krafter som kommer från deras blodslinje vilket gör att en medlem av adeln nästan alltid kommer kunna stiga till toppen inom vilket yrkesfält de än ger sig in på. Så även om de tvingas jobba för sin brödföda kommer det ändå inte ta långtid innan de är tillbaks i åtminstone
en herrgård.

(Det här är den klass som producerar flest spelarkaraktärerna.)

de fattiga/ hur lever de i era fantasyvärldar
Menar du slavarna så lever de under fruktansvärda förhållanden. ofta hållna i fängelsen eller i skjul på farmer. Slaveri är dock bara tillåtet i Cheliax och deras lydstater som befinner sig på gränsen mellan mitteln av kontinenten och de mellersta mindre civiliserade religionerna. Den enda rasen som är förslavad i stor skala är halflingar men det är tekniskt sätt också lagligt att förslava tieflings och andra individer rörda av planen. Trots att de inte är slavar så lever Halflingar och tieflings ofta som den allra lägsta formen av underklass i alla länder utom Brewory i norr som är mer accepterande och i de Stulna landen där en ny stad är grundad där majoriteten av befolkningen verkar vara halflingar.

Fattiga människor arbetar antingen inom industrin och i gruvor där de utför tunga och farliga arbeten och ofta dör unga. Det har dock blivit allt bättre för underklassen i och med att den teknologiska och magiska utvecklingen marscherar vidare. De lever längre än tidigare, har börjat få viss fritid och har till och med börjat få tillgång till högre utbildningar om de har talang nog. Fattiga människor bor antingen i lägenheter eller i mindre stugor beroende på om de arbetar i en stad eller på landet.

(Nästan inga spelarkaraktärer kommer från den här klassen och när de gör det är de nästan uteslutande tjuvar och lönnmördare)

"medelklassen"/ hur lever de i era fantasyvärldar?
Medelklassen är på väg att störta adeln och ta över makten i samhället. De är allt rikare, allt mer utbildade och medan de inte har de infödda magiska talangerna som adeln har är de mycket, mycket hungrigare efter makt. Revolutionerna är på väg, vissa av dem har redan hänt och när resten kommer borgarklassen inte bara leda dem utan också ta över adelns plats efter dem. Borgarna lever ofta i trevliga lägenheter eller villor, på landet bor de på större gårdar. De har också flest av sina barn boende på skolor och universitet. Nästan alla trollkarlar, präster, fäktmästare och lönnmördare kommer från medelklassen.

Hur bor era Rollpersoner?
Ganska flott. Om de är bra äventyrare har de råd att bo på de finaste tavernorna och värdshusen eller i alla fall de finaste rummen i helt ok värdshus. Många framgångsrika spelarkaraktärer bygger också sina egna herrgårdar, slott eller liknanden om de inte redan har tillgång till sådana genom sina familjer.

Hur "hyr" folk sina bostäder i era världar?
Som man hyr en hyresrätt i verkligheten. Man hyr mest lägenheter i städerna, vill ,an ha ett hus får man köpa det. Men på landet kan man hyra ett hus också.

att hyra en lägenhet en månad versus att bo på värdshus en månad - vad är era priser?
Att hyra en lägenhet i en månad är oftast billigare än att bo på värdshus men få hyr en lägenhet för bara en månad. Man kan få en helt ok lägenhet för 2 guld i månaden. Vill man bo på ett värdshus av samma kvalité kostar dock en vecka 2 guld.
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
Jag måste ju säga tack för era långa kompletta svar! Detta kommer fylla mina funderingar en bra stund framöver! Måste läsa igenom allt några gånger till också

Fyll gärna på med mer och alla svar behöver ju inte vara så här kompletta! :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Jag tyckte det var roligt att svara i den här tråden så här kommer svar baserade på min Torn kampanjvärld :gremsmile:

Torn utspelar sig i en D&D värld där magikerna helt har tagit över eftersom de helt enkelt är mycket mäktigare än alla andra inom alla områden som spelar någon roll. Icke-magiker är en förtryckt underklass och medelklassen utgörs av medlemar av klasser med tillgång till lite magi, tex Paladins och Rangers.

aristokratin/ hur lever de i era fantasyvärldar?
Det finns egentligen två separata överklasser, en sekulär och en religiös. Den sekulära överklassen består av magiker (bara män) och psions (bara kvinnor) som bor i tornen som kampanjvärldens titel syftar på. Tornen sträcker sig flera mil över marken och är konstruerade av allt från sten till glas till ren magi. Traditionellt byggs tornen av Psionen och när de gifter sig med en magiker flyttar deras män in i deras torn.

Den religiösa överklassen bygger istället sina bostäder rakt på artificiella moln eller under marken i överdådiga grottor.

Medan den sekulära överklassen gör en stor sak över att inte behöva tjänare på grund av sina krafter men den religiösa har minste ett par och som mest upp till flera hundra tjänare/slavar.


de fattiga/ hur lever de i era fantasyvärldar
Icke magiker är ägodelar och kan bli sålda som slavar. De är ofta livegna och kan då leva någorlunda bekvämt om de har tur men andra lever under mycket värre förhållande och hålls bara precis vid liv så att de kan fortsätta jobba för sina herrar. Det finns de som flytt och som nu lever i stammar i vildmarken, de har det faktiskt ofta bättre än de som är förslavade.

"medelklassen"/ hur lever de i era fantasyvärldar?
Medelklassen består av hexblades, Paladins, Rangers och andra som har magi men inte så mycket av det. De är de som utgör det mesta av samhället och ofta är de saker som bagare, smeder och så vidare samtidigt som de tränar sin magi. Få använder faktiskt sin magi i skarpt läge. Den här klassen lever som man väntar sig att borgare lever i en vanlig fantasy setting. Villor och lägenheter är vanliga. Städerna består för det mesta av individer från medelklassen.

Hur bor era Rollpersoner?
Beror helt på klass. Den största kampanjen i den här världen handlade om ett adelshus och deras anställda så då var spelarkaraktärerna utsprida mellan topparna av tornen och de allra fattigaste områdena.

Hur "hyr" folk sina bostäder i era världar?
Bara medelklassen gör detta och då gör de det genom att ge sina tjänster eller betala avgifter till adeln som tekniskt sätt äger marken. Många hyr också bostäder från andra medlemar av medelklassen.

att hyra en lägenhet en månad versus att bo på värdshus en månad - vad är era priser?
Att skaffa en fast bostad är en stor grej eftersom du ofta knyts till området du bor i. Värdshus är däremot skitbilliga. Så billiga att många resande handelsmän och liknande faktiskt inte har fasta bostäder utan bara flyttar mellan värdshus.
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
Skavanktabellen
följande är en slumptabell för skavanker som kan finnas i gamla hus och lägenheter.
1t12 eller 1t100?? :gremgrin:
1. Gnekiga golv De gamla golven i denna byggnad är gamla och trasiga och gnekar när man går över dom. Fördelen och samtidigt nackdelen med dessa golv är att inte många kan smyga över dom.
2. Dålig lukt Någonting gör eller har gjort att en icke så angenäm doft alltid finns i lägenheten eller byggnaden. Vare sig det är en kropp begravd under golvplankorna, stinksvamp eller dödsmögel så kan man lugnt säga att doften inte är god och troligen inte nyttig.
3. Insekter
4. Regnar in Alla håligheter i taket gör att det droppar fint med små ploppande ljud när det regnar ute. Så länge man placerar möblerna rätt och håller fötterna uppe så slipper man bli blöt.
5. Dragigt När vinden tjuter och det är vintertid så blåser vinden igenom en som om det inte vore några väggar uppe.
6. Spöken (eller ljuden av dessa)
7. Sprickor Delikata sprickor har spridit sig längst med väggarna som om husets tyngd gör sig påmind om att det kan falla ned över en när som helst.
8. Sneda väggar
9. Lågt i tak
10. Igenbommade fönster/ inga fönster

Slumptabeller är sweet och när man köper ett gammalt ruckel så får man på köpet skavanker på sin nya gamla bostad...

Har ni några skavanker som ni tycker skall finnas på listan? Ni kanske har själv haft några enerverande skavanker på era egna bostäder? Dela med er vet jag!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Jim Magnusson said:
Hur skall husspöken yttra sig tro?
Husspöke tabell:

1. Tyst våldnad av en liten flicka. Stirrar på personer i huset och skriker ibland på dem. Generellt ofarlig men kan flytta mindre föremål och är tärande på nerverna.

2. En huvudlösryttare och en stor svart spök hund hemsöker tomten runt huset mellan midnatt och 3 på morgonen. De är farliga men kan inte komma in i huset, lämna tomten och kan bara dyka upp under de tre timmarna.

3. Saker flyttas runt i huset av en osedd skeppnad. Svagsinnade individer kan även bli besatta av spöket och blir då mordiska. Har du sett Paranormal activity?

4. Spöket är en gentlemman från ett par hundra år sedan. Han gillar att läsa nya böcker och dricka whiskey och kommer belöna de som ger honom dessa två saker genom att vakta huset. Han kan dock inte prata direkt med dem men brukar skriva lappar eller hålla upp skyltar.

5. Fruktansvärd spökdemon som aktivt försöker mörda alla i huset och hindrar dem från att lämna det om han kan.

6. Huset i sig har blivit levande och ondskefullt på grund av allt lidande som skett i det. Se Room 1408 eller Red rose. Huset kommer skapa illusioner och ändra sin geografi för att jäklas. Alla som dör i huset blir onda spöken och kommer vara fångade där och försöka döda andra.
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
he he he, ja varför inte ta husköp till nya dimensioner! Jag köper det du skriver med hull och hår och älskar slumptabellen! :gremlaugh:

Jag tackar och bugar ödmjukast!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Jim Magnusson said:
he he he, ja varför inte ta husköp till nya dimensioner! Jag köper det du skriver med hull och hår och älskar slumptabellen! :gremlaugh:

Jag tackar och bugar ödmjukast!
Tackar :gremsmile: Jag kan föreställa mig att spelarna blir aningen mer försiktiga med husköp efter att de råkat köpa ett med ett spöke i en gång :gremwink:

"Okej, så ingen brud har dött här på sin bröllopsnatt. Det är bra... Är huset byggt på några gammla begravningsplatser?"
 
Top