Nekromanti [Aenglum/Under] Klassbaserat skadesystem

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
Blev kär i en tanke på ett klassbaserat skadesystem. Det är en mix av en massa olika ideer som sätter ett normalt vapens grundskada till 0 och att en tränad hand gör sedemera mer skada och en otränad är mer ofarlig.

Ni kan läsa mer HÄR och HÄR 2

Har jag gjort ett fundamentalt grundfel någonstans eller är jag ett rent och fulländat geni? Har något annat system ett liknande klassbaserat skadesystem?? Ha ha, det skulle vara pinsamt om det fanns ett överflöd av sådana system någonstans som jag ignorerat :gremtongue:
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
OD&D hade 1t6 i skada för alla vapen.

Vissa utvecklade det till skada för vapentyp. Andra utvecklade det till klassbaserad. Finns en tidig artikel i The Dragon med ett husregelförslag.

Att i OSR-kompatibla spel helt enkelt köra att man ger sin HD i skada är ett enkelt sätt.
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
olaberg said:
OD&D hade 1t6 i skada för alla vapen.
Jo, jag nämnde det i förbifarten i texten tror jag? Men det är ju som sagt 1t6 för alla det.

olaberg said:
Vissa utvecklade det till skada för vapentyp. Andra utvecklade det till klassbaserad. Finns en tidig artikel i The Dragon med ett husregelförslag.
Skulle vara mycket intressant att hitta åt den artikeln. Hur benämnde de klassbaserad skada där?

olaberg said:
Att i OSR-kompatibla spel helt enkelt köra att man ger sin HD i skada är ett enkelt sätt.
Det gör väl att tjuven oftare får högre skada? Ej inräknat skadebonusen.

Tack för tankeställaren!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I SÅSA tänkte jag använda något sånt här:

Ett tvåhandsvapen gör d8 i skada
Ett vanligt vapen gör d6 i skada
Ett litet vapen gör d4 i skada
Ett jättelitet vapen gör d3 i skada (och är lätt att dölja)

Svärd är effektivare än andra vapen så:
Ett twohanded sword gör d10 i skada
Ett longsword gör d8 i skada
Ett shortsword gör d6 i skada
En dagger gör d4 i skada (och är lätt att dölja)

En fighter får använda alla vapen
En cleric får bara använda blunt weapons för sin gud
En thief är bara tränad att använda små och jättesmå vapen, har -3 to hit om den använder större vapen
En Magic-User är bara tränad att använda jättesmå vapen, har -4 to hit om den använder större

Man får slåss med två vapen: man får en extra attack med det andra vapnet som måste vara litet. man har -2 med första och -4 to hit med det andra vapnet. DEX adjustment kan negera penalty, men inte ge en positiv attackbonus.

Jag har inte börjat titta på avståndsvapen ännu.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Jag letar också. Kan vara White Dwarf. I en gammal Dragon jag hade föreslogs det (i Garys spalt) att låta HD vara maximal skada och släppa på vapenrestriktionerna.

Det är från början av 80-talet iaf.

Annars: problemet är väl att tjuven kanske gör för lite skada? En tjuv har bara t4 som HD i gamla D&D, även om många körde AD&D:s t4 för magiker, t6 för tjuvar, t8 för präster och t10 för krigare.
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
olaberg said:
Annars: problemet är väl att tjuven kanske gör för lite skada? En tjuv har bara t4 som HD i gamla D&D, även om många körde AD&D:s t4 för magiker, t6 för tjuvar, t8 för präster och t10 för krigare.
Aha, du menade HD tärningstyp för skada och inte antal HD! Trodde för en stund här att en lvl 10 fighter = 10 skada och lvl 10 tjuv = 10 skada

HD tärningstyp som skada är ju galant också!
 
Top