Nekromanti Adventure-scenario

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag sitter och skriver på ett adventurescenario i äkta Indiana Jones-stil. Skulle gärna vilja veta om det är ngt jag glömt ta med/ngt jag skall stryka el liknande. Se bifogad pdf fil och läs även nedan. Kostruktiv kritik och kostruktiva idder mottages tacksamt.

//Kalle

Spelarna spelar medlämmar i ss/”das Ahnenerbe”; 1 thug (fd tungviktsboxare och medläm i waffen ss), 1 arkilog i bästa tomb raider stil (tänk Belloq i ”raiders of the lost ark) 1 Gestapoagent, 1 historiker (tänk Elsa i ”last crusade”) och en matematiker som har hand om reskassan (väldigt snål och otroligt övertygad nazist)

Med i scenariot finns även Dr Henry ”Indy” Jones Jr. En hög tyska soldater, ett brödraskap som skall skydda Jesus sista vila (namnförslag tack) och en hög brittiska soldater.

Scen 1: Spelarna spöar britter och plundrar en kyrka på ngt spännande.
Scen 2: de får i uppdrag på att åka till en viss historiker (Otto Rahn) som bor i alperna och se vad han har haft för sig.
Scen 3: De åker till Otto Rahn, tar hans anteckningar och har ihjäl honom. De finner att de har en möjlighet att hitta Jesus mumifierade kropp. De får även via telefån reda på ett det finns britter och en viss Dr Jones i det området.
Scen 4: framme södra frankrike blir de överfallna av det hemliga brödraskapet. Dr Jones får nys om tyskarnas närvaro.
Scen 5: Indy blir gripen och blir misshandlad av spelarna, men lyckas fly och lägga vantarna på Otto Rahns anteckningar. Vild jakt på Indy.
Scen 6: Utgrävningarna påbörjas. Indy har dock boken och hittar Jesus kista först men blir påkommen och fråntagen kistan.
Scen 7: Kistan börjar fraktas på tåg till Berlin, men under resans gång smyger Indy ombord och försöker sno kistan (bör utbryta en match med ”thuggen” i gänget). Tåget blir överfallet av brödraskapet. Under villervallan ramlar kistan av tåget och går i backen, går söner (och kroppen med den).
Scen 8 – Slutet: Indy åker snopet tillbaka till USA, spelarna sätts på att polera den tyska guldreserven som straff för att de misslyckades.

Planerade fortsättningar: Den tyska guldreserven har nästan tagit slut och spelarna skickas till Anderna för at leta efter Inkas försvunna skatt…
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Om du skall följa Indiana Jones och vara något så nära händelseförloppet i Bibeln - så försvann Jesus kropp när han återuppstod på 3:e dagen. Jag rekomenderar att spelarna skall finnas Petrus (en av lärjungarna) kropp i stället.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Personligen så hade jag vänt på det hela. Rollpersonerna kommer från något annat land. Tyska nazister skall ha stryk helt enkelt. Det är det fina i Indy-filmerna och nazisterna framstår som de onda skurkarna. (Jag vet att mina spelare har den synvinkeln.)

Petrus ideén var bra. Kanske Johannes döparens kropp?

Storyline är väldigt likt Raiders of the lost ark. Lägg in fler scener och platser. Var sker utgrävningarna? I Europa eller kanske på annan kontinent?

Det hemliga brödraskapet heter naturligtvis "Guds Söner" eller liknande på latin (vad det nu blir).



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Kanske inte så mycket science fiction över det men ganska bra i övrigt /images/icons/wink.gif

LL


I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Varför Jesus kropp? Läs följande och begrunda (taget från Johannesevangeliet, när Josef av Armeathia och Nikodemus skall begrava Jesu kropp):

"Och jämväl Nikodemus kom dit, han som första gången hade besökt honom om natten; denne förde med sig en blandning av myrra och aloe, vid pass hundra skålpund." (Joh.19:39).

"Och de togo Jesu kropp och omlindade den med linnebindlar och lade dit de välluktande kryddorna, såsom judarna hava för sed vid tillredelse till begravning." (Joh. 19:40).

linnebindlar, myrra och aloe? Jag (och andra med mig) tycker det låter som om de skall balsamera Jesu kropp.

//Kalle
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Att var nazizt är den stora delen av scenariot. Att vara ondingarna är den stora behållningen.

När jag pratade med några kompisar om ideen så tyckte dom: "fräckt! spela onda nazister, spöa godingar och därefter få råspö av Indy! coolt... - jag speltestar gärna!"

Jag tackar för ideen till namnet på brödraskapet.
//Kalle - "Ah, Dr Jones, so we meet again!"
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Det var redan en post om Adventure en bit ner, så det var därför jag hade med posten här. Var skulle jag annars ha den föresten?

//Kalle
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Lekamen

De hann aldrig göra färdigt balsameringen av Jesu lekamen - det var sabbat och goda judar bryter inte sabbaten.

Om man läser lite mer i Bibeln t ex Matteusevangeliet 28:1-10 eller Markusevangeliet 16:1-7 eller (bästa beskrivningen) Lukasevangeliet 24:1-8 finner man fler saker att begrunda.

Jag citerar Lukas 24:1-3

"Men dagen efter sabbaten gick de i gryningen till graven med kryddorna som de hade gjort i ordning. (2)De fann att stenen var bortrullad från graven, (3)och när de gick in kunde de inte finna herren Jesu kropp."

De kunde inte finna kroppen eftersom Jesus hade återuppstått på tredje dagen.

Läs även vad Lukas säger om hur den uppståndne visar sig, och hur han gör sin himmelsfärd (han tar alltså med sig sin kropp till himlen <B><I>och därför kan den inte hittas i ditt äventyr</I>, om du nu inte vill det jättemycket</B>) i Lukas 24:33-53.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Lekamen

"Läs även vad Lukas säger om hur den uppståndne visar sig, och hur han gör sin himmelsfärd (han tar alltså med sig sin kropp till himlen och därför kan den inte hittas i ditt äventyr, om du nu inte vill det jättemycket) i Lukas 24:33-53."

Men enligt vissa (tex Kartarerna) så dog jesus inte ens på korset utan en tid senare. Det finns även dom som hävdar att Jesus var gift med Maria-Magdalena och att de fick barn (det finns även dom som hävdar att en kung i Jerusalem var en ättling till Jusus då dom sade vid hans kröning: "att det var hans rätt till blodet"!).

Det fans även en präst som i "rennes le chateau" hittade några pappersark - bland annat ett släkträd över nyss omnämda kung och hans föregångare. Denna lapp försvann mystiskt och han fick en shitload of money och kyrkan rörde honom med silkesvantar. Hans husållerska sa sedan att hon skulle avslöja något som kunde göra en "väldigt mäktig och rik"...

Säg vad ni vill, men jesu kropp stannar tillsammans med nazistrollpersonerna. så det så.

//Kalle - har för mycket info om "rennes le chateau" med omnejd...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
>Att var nazizt är den stora delen av scenariot. Att vara ondingarna är den stora behållningen. När jag pratade med några kompisar om ideen så tyckte dom: "fräckt! spela onda nazister, spöa godingar och därefter få råspö av Indy! coolt... - jag speltestar gärna!"

Låter skit-coolt. Jag har sett, kommer inte ihåg i vilket sammanhang, ett CoC-scenario där spelarna är medlemmar i en ond kult som skall förätta nån slags offerrit till nån great old one, samtidigt som de har ett klassiskt, SL-styrt, party i hälarna som skall stoppa det hela.

/Anders
 
Top