Nekromanti Adliga bröder...

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag ska dra igång en liten kampanj med två adliga bröder från Soldarn, de är bosatta i området runt Hadarlon.

Rollpersonerna är söner åt en greve i Hadarlons Skogar(greven kommer att vara kusin åt Hertig Solstjärna eller något liknande)och då man är son åt en greve så blir man väl Baron? men om man inte äger land så får man väl en baron titel som är lägre än den riktiga baron titeln?

Vad händer rmed en riddare som inte äger mark och som är son till en greve? som förövrigt blev framgångsrik i yrket och fick en extra lågadligtitel?(man kan ju inte ha mer än en titel i Soldarn, ännu)
Vad blir han? Baron?

Om det är någon som spelar eller har spellet en kampanj med liknande rollpersoner så skulle det vara intressant att få höra hur ni har gjort.

Jag har planerat kampanjen i stora drag och vet vad som ska hända de 3första spelmötena :gremsmirk:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Soldarns adel

Jag har en fullständig, jättebra kartläggning av soldarns adel på gång ( I sammarbete med jörgen ). Där kommer det berättas exakt vem som är baron vart och så vidare. Om du är intresserad av mer förhandsinfo eller kanske att hjälpa till lite (hoppas) så kan du gärna skriva ett PM till mig.

Det enda sättet att få kallas baron utan att inneha ett baroni är att vara barn eller syskon till en hertig. Dessa icke landägande baroner anses dock stå lägre i rang än vanliga baroner. Riddaren som blev framgångsrik skulle av mig få en fin stridshäst som förmån istället för någon extra titel. Det fick nämligen riddaren i min egen kampanj som involverar en soldisk riddare och hans faster som är professor vis universitetet i Chadarians hopp.

/Ceram, tycker om ämnet men kommer inte på mer att utveckla just nu.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Finns det inte en titel som är "son till adelsman" ? har för mig det, heter junker eller nått sånt. Är dock osäker på namnet.

Är den framgångsrika riddaren äldste arvingen? Annars så skulle jag tro att han har fått ett baroni som belöning, vilket fungerar utmärkt. Om han är förstaarvinge (vad heter det egentligen?) så kan ha fått hand om ett tomt baroni "så länge". När han sedan ärver så går det antagligen till någon annan i familjen, förslagsvis den andra Rp:n.

/Marcus ger förslag
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Jag spelleder nästan enbart adelskampanjer, eftersom mina spelare är så äregiriga att dom sällan nöjer sig vid något mindre än en adlig titel eller en ruskig stor rikedom. Helst vill dom även bli kung över något rike eller bestämma vilken kung som ska dö från deras tron av ben.

Jag tycker att man kan särskilja dom båda rp´nas situation ganska mycket. Den av bröderna som är äldst kan tryggt lita på att han kommer att ärva sin far den dag han avlider eller drar sig tillbaka. Vilket gör att hans liv fram till dess borde innehålla nödvändig utbildning.
Han borde exempelvis spendera en del tid vid både kungens och hertigens hov för att knyta kontakter. Fungera som sin fars förlängda arm på viktiga platser, exempelvis hos en av faderns nya vasaller eller hos en vasall vars lojalitet kan ifrågasättas. Kanske han för ansvara för faderns nya investeringar i handeln eller i jakträttigheter.
Han måste givetvis undervisas i vapenlekar av dom främsta vapenmästare som fadern har råd med och lära sig dansa med hjälp av lämpliga damer under hans mors vakande öga.

Den yngre sonen har det dock mer besvärligt. Han kan knappas räkna med något arv att tala om utan han måste faktiskt anstränga sig för att komma någonstans i livet. Antingen kan han stanna i sin brors hushåll där han förmodligen kommer att få en viktig plats, kanske som kapten för brodern riddare eller liknande. Men om han stannar där kommer han förmodligen aldrig kunna sluta tänka på att allt som brodern har skulle bli hans om en liten olycka inträffade...
Han kan annars söka sig någon annan stans. Med sin familj i ryggen skulle han kunna leva sitt liv vid kungens eller hertigens hov som riddare, antas som en riddare hos zorian-orden eller kanske söka sig över havet för att träda i tjänst hos kungen av Consaber.
 
Top