Nekromanti Adlig karriär...

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Det finns i Sverige 26 000 medlemmar av de 604 levande adelsätter som finns i Riddarhuset. Detta innebär att ungefär 0,003% av Sveriges befolkning är blåblodig.

I A&S står det att ungefär 1% av Soldarns befolkning är adlig, 1% av 280 000 är vad jag vet 2 800 personer, och då kan man ju med enkel matematik räkna ut att det bör finnas lite mer än 60 adliga ätter i Soldarn, och varje ätt har mellan 46 och 47 medlemmar. Nu över till frågan.

Anta att ungefär 1/4 av Soldarns adel är omyndig, då finns det ungefär 2100 blåblod kvar. Räkna sedan bort cirka 200 vasaller samt gemåler(antar att alla är gifta för enkelhetens skull), då finns det kvar 1900 myndiga Soldiska adelsmän. Vad GÖR alla dessa blåblod?

Det finns två saker beskrivna i A&S, det är antingen miliären eller kyrkan. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det enda en adelsman skulle kunna komma på.

Idéer någon?

/Astaroth

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Astaroth on 2000-10-27 12:43.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det finns två saker beskrivna i A&S, det är antingen miliären eller kyrkan. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det enda en adelsman skulle kunna komma på."

Viktiga och stora poster inom statsförvaltningen... Där brukar adelsmän i stort prenumerera på posterna.

Även närmaste staben runt kungahus och liknande är oftast adel.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Anta att ungefär 1/4 av Soldarns adel är omyndig, då finns det ungefär 2100 blåblod kvar. Räkna sedan bort cirka 200 vasaller samt gemåler(antar att alla är gifta för enkelhetens skull), då finns det kvar 1900 myndiga Soldiska adelsmän."

Nja, av de ca 2100 blåblod som inte är av laglig ålder är ca hälften gifta med den andra hälften. En ädling kan ju inte gifta sig under sitt stånd, juh!

Så vi har ca tusentalet adelsfamiljer, där ungefär 800 är lägre riddare som jobbar stenhårt på att dels skaffa arvingar och dels förse dessa med vad de behöver (en rustning och stridshäst för pojkarna, och en hemgift för flickorna). De klarar av detta genom en liten tilldelad förläning om kanske ett par byar. Ungefär 150 gör ungefär samma sak som de 800 ovan, fast på större skala, eftersom de är landägande riddare, baroner, grevar och sånt bjäfs. Resterande sysslar med ecklestiastiska eller militära göromål.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
I och med att det är fantasy vi talar om så får du inte glömma bort de otaliga vandrande riddarna. Skall man ha lite historisk förankring så var ju livet rätt tufft för alla de söner som inte var "äldsta sonen". De var ju i ganska många fall tvunga att starta från scratch och skapa sig en egen förmögenhet. Och visst det är ju dom vi ser i stadsförvaltningen/kyrkan och inom militären.

Men eftersom vi som sagt kör lite fantasy så har vi väl ett par som sysslar med monsterdödande för att hålla landsbygden säker och vinna sig ett namn inför de högre herrarna så att dom kanske den vägen kan bli tilldelade ett gods. Heliga uppdrag av stilen "hitta det högsta berget och där tillägna det guden xyz". Letandet av reliker och eller rikedomar (äventyrare). Medlemmar av riddarordnar där dom viger sitt liv åt att göra som dom blir tillsagda :gremsmile: (faller kanske lite utanför militären/kyrkan, det är därför jag nämner dem separat).

Vissa som har mer i hjärnan än i vapenarmen kan ju också försöka dra igång nya handelshus och hitta nya handelsrutter. Någon rik jeppe som lyckats övertyga sin far söker väl också in på någon magikerakademi och hittar makt och status den vägen.

Sist så blir väl ett par helt enkelt bara odrägliga spolingar som har för avsikt att till livs ände snylta på först far och sedan bror. Hela tiden starkt trycka på familjebanden för att få fortsätta snylta. Dessa stackare drar schablonmässigt också igång en halvtafflig konspiration för att ta makten från brodern eller ännu hellre kronan. Varpå dom så gott som ofelbart blir dömda till döden för landsförräderi. I extremfallet lyckas dom också ta makten ett tag och störta riket i fattigdom och misär tills "räddaren" kommer.

Så karriären skiftar väl från kortvarig-men-ändock-kung :gremwink: till handelsman (icke att blanda ihop med köpman :gremsmile: då blir dom nog putt ser du).

Sådär, det var vad jag kom på lite spontant! Den gemensamma nämnaren tror jag blir strävandet efter makt och rikedom. Kan dom på egen hand bli rikare och mäktigare än sin äldsta bror som ärver allt från deras far så kan man säkert säga att dom dör lyckliga!

/Gunnar
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Rent principiellt kan de som inte ansvarar för en förläning, göra vad som helst...

De klassiska varianterna är väl ungefär att göra karriär antingen inom kyrkan eller inom militären. I en fantasyvärld finns ju också möjligheten att försöka sig på en magikerkarriär...
Och så finns ju möjligheten att blanda sig i hov intrigerna...

"Räkna sedan bort cirka 200 vasaller samt gemåler(antar att alla är gifta för enkelhetens skull),"
Hmmm... hur tänker du dig könsfördelningen inom den soldiska adeln...? /images/icons/smile.gif



Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Kan du specifiera frågan om könsfördelningen... Jag tror inte jag riktigt förstod frågan...

/Astaroth
 

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Nja, av de ca 2100 blåblod som inte är av laglig ålder är ca hälften gifta med den andra hälften. En ädling kan ju inte gifta sig under sitt stånd, juh!

Mitt fel, jag tänkte för mycket och skrev för litet. Enligt A&S så finns det 101 hertigar, grevar och baroner. Vad jag menade var att jag antog att allihopa var gifta(vilket säkerligen inte stämmer). Detta stämmer för övrigt inte riktigt, eftersom minst två vasaller inte ens är Soldier, Wlahelm Larnbrou och Garkur Grokk är väl de som jag tänker på i första hand, men jag förenklade matten lite.

Men har jag förstått rätt så verkar den "civila" adeln inom olika motsvarande statstjänstemanna-områden, eller som lärare eller som handelsman(dock inte att förväxla med köpman :gremwink:. Detta tycker jag verkar himla vettigt då antalet vandrande riddare är mycket litet, i alla fall i min spelvärld.

De ska vara lite legendariska och så gott som alla mer eller mindre berömda. Därför måste jag ju hitta på något för alla de där blåbloden som dräller omkring i Soldarn :)

tack för alla förslagen

/Astaroth
 

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Oj vad många som försvann

Aj satan. Jag hade fel på Soldarns folkmängd. Det bor 62 000 personer i Soldarn, inte 280 000.
Slutsats: 620 adelsmän,
1/4 omyndiga ger drygt 450 myndiga blåblod. Av dessa är hälften kvinnor, kvar finns 225 adelsMÄN. Av dessa är knappt 100 vasaller. Kvar finns 125 adelsmän.

Det känns som om det är lite för få adelsmän i Soldarn. ÄR man flitig ocgh inte har "otur" med tärningarna i och med att man slår fram släkt kan man få släkter på upp emot 100 personer...

För att kunna hålla på ståndsgränserna borde man nogöka befolkningen i Soldarn lite. Kanske anpassa efter städernas befolkning eller så(städernas sammanlagda befolkning ska enligt boken utgöra 10% av befolkningen).

Om man räknar så så ökar Soldarns befolkning raskt till ungefär 245 000 invånare vilket är lite mer den storleksordning som jag tycker passar Soldarn.

Ideer?

/Astaroth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oj vad många som försvann

"Glöm inte att alla blåblodiga är släkt med varandra, eftersom de inte kan gifta sig "lägre" (se Krilles svar nedan)."

Ett stort problem är här att ingifte ofta inte är tillåtet. I Europa vill jag minnas att det krävdes minst åtta led mellan de båda för att de skulle kunna gifta sig (vilket ställde till en del problem för kungliga familjer, som helst ville se till att deras prinsar gifte sig med prinsessor).

För Soldarns (och de flesta andra feodala staters) del finns det två lösningar på det problemet:

* Import och export av adelstöser från andra länder, en i Europa nog så ofta förekommande kohandel.
* Bastarder, dvs när pappa ädling gör barn med lokala ofrälse (utanför äktenskapet, givetvis). Det räcker då med att fadern erkänner barnet som sitt för att det ska räknas som adligt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Är det ingen som ser räknefelet!?

26.000 / 9.000.000 = 0,0029 = 0,3%

Alltså 0,3% av Sveriges befolkning är blåblodig (inte 0,003%).

MVH
Carl Johan Ström
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Problem

Ett problem med den första lösningen torde ju isåfall vara att Mundana bara har en 2-3 länder att importera/exportera adelstöser ifrån. :)

- Ymir, tycker fortfarande att feodalismen borde vara mer utbredd i Mundana.
 
Top