Nekromanti Adelskampanj

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Jag skall sätta igång en adelskampanj och det kommer upp frågor för jämnan.

Just nu har jag bara en:
Ligger alla baronier i grevskap som i sin tur ligger i hertigdömen?

Tacksam för svar
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Re: Solds kronomark

Tackar för svaret.

Men vänta nu, är det inte i kronomarket som markiserna och markgrevarna finns?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Ligger alla baronier i grevskap som i sin tur ligger i hertigdömen?"

Det är korrekt. Några lokala undantag existerar dock i Soldarn om jag inte missminner mig.
En annan kul sak man kan tänka på om man vill är att samma person kan ha flera titlar samtidigt.

T.ex. Hertig Nagor Cretén av Uriens i Consaber är både Hertig och Greve samtidigt.

På samma sätt finns det säkerligen några grevar här och där som sitter på ett baroni samtidigt.


Adelskampanjer är kul! :gremsmile:
Det tycker i alla fall jag som spelar i en just nu. Adelsmän har mer inflytande och mer att säga till om i den världsliga politiken vilket kan tjäna som en bra grund att bygga intressanta äventyr på. Dessutom så är adelsmän ofta starkt bundna till heder, ära och familj vilket är bra grund att bygga intressanta konflikter på.

Ska ni spela adelskampanj så rekommenderar jag varmt Riddaren ifall ni inte har den modulen. Den beskriver inte bara riddare, utan målar upp en ganska bra bild av adelsmän i ren allmänhet.


Lycka till

/Naug
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
VA!

När jag frågade för någon månad sedan fick jag svaret nej. Alla sa ett de inte fysiskt låg i varandra utan bara var underlydande. Alltså Baronen äger sin mark och greven har ingen makt över den eftersom han delegerat ut marken till baronen. Däremot måste ju baronen stå bered med soldater eller betala.

Jag måste tipsa om ett par smågrejer om Soldarns adel jag skrivit som finns på Jörgens eonsida. http://www.ingenting.f2s.com/eon/eon.htm
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: VA!

<blockquote><font class="small">Citat Yvian:</font><hr />
Enda undantaget är i Soldarn, närmare bestämt området Solds Kronomark, där baronerna står direkt under rikskonungen[...][/quote]

<blockquote><font class="small">Citat Ceram:</font><hr />
När jag frågade för någon månad sedan fick jag svaret nej. Alla sa ett de inte fysiskt låg i varandra utan bara var underlydande. Alltså Baronen äger sin mark och greven har ingen makt över den eftersom han delegerat ut marken till baronen. Däremot måste ju baronen stå bered med soldater eller betala. [/quote]

Det står ju att de står under varandra. Alltså maktmässigt under.
 

Tiamel

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Re: VA!

När jag frågade för någon månad sedan fick jag svaret nej. Alla sa ett de inte fysiskt låg i varandra utan bara var underlydande. Alltså Baronen äger sin mark och greven har ingen makt över den eftersom han delegerat ut marken till baronen. Däremot måste ju baronen stå bered med soldater eller betala.

Jag har spelat en adelskampanj i Consaber i snart tre år. Det har kommit så långt att vi gjort upp en komplett förteckning över alla sabriska landägande adelsätter samt ett mycket komplicerat släktträd för majoriteten av adeln norr om Firina.

Detta har lett till att jag och min spelledare (ripperdoc) har tillbringat åtskilliga timmar till att reda ut förhållande mellan adeln. Den mesta informationen har endera luskats ut genom att lusläsa böckerna eller helt enkelt fråga den allvetande mannen i Skövde (Krille), som oftast varit vänlig nog att svara på våra "dumma" frågor.

Det du säger är delvis rätt. I Consaber har man delat in landet i ett antal administrativa områden. T.ex. finns 27 grevskap. I vart och ett av dessa grevskap finns en greve. Greven är den som formellt har ansvaret för grevskapet.

Det hela är dock mer komplicerat änså. För utöver det så finns det ett par baronier. I dessa baronier finns baroner. Baronerna i sin tur kan välja att svära trohet till en greve (observera vilken greve som helst i riket), till en hertig, till kungen direkt och sist men inte minst till kyrkan. Anledningen till att man svär sig till en annan länsherre än den som kontrollerar det administrativa området kan vara rent strategiska.

Dock så ligger ju fortfarande dessa baroner formellt under den greve som administrerar grevskapet. Men de behöver inte lyda honom utan gör som de behagar med sin mark. Det är iofs inte särskilt klokt att göra sig ovän med sin administrativa greve men det kan finnas politiska fördelar med det.

Förhållandet blir änmer komplicerat om man tar in i bilden att mycket av den övriga marken i grevskapet är förlänad till godsherrar, ägs direkt av kyrkan eller kungen själv. Dessa kan också svära sig kors och tvärs över riket.

Så kontentan blir att de grevskap/hertidömen som finns på kartan egentligen bara är abstrakta. Kungen har någon gång delat in landet i dessa områden, eller de har helt enkelt utvecklats själva, för att kunna administrera riket lättare. Ett baroni ligger alltså rent fysiskt i ett administrativt område (t.ex. ett grevskap) men det ligger inte på grevens mark. Greven har ingen reel makt att kräva något av baronen i fråga.

/Biskop Paulus - jag hoppas inte jag förvirrat till det ytterligare :gremwink:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
En annan kul sak man kan tänka på om man vill är att samma person kan ha flera titlar samtidigt.

T.ex. Hertig Nagor Cretén av Uriens i Consaber är både Hertig och Greve samtidigt.


Jag vill bara påpeka några saker:
<ul style="list-style-type: disc">[*]I Consaber är hertig-titeln ett ämbete, och alltså är så gott som alla hertigar i Consaber också grevar (just hertig-titeln över Uriens är till för militär-befälhavaren)

[*]I Soldarn får man inte inneha mer än en adelstitel
[/list]

Om just dubbla adelstitlar finns en tråd här. I samma tråd tas också upp hertig-titlarna i consaber.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jasså...hmmm...

Det klargjorde en del. Men främst om Consaber. Ingen som har gjort något liknande om Soldarn och vill dela med sig?
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Solds kronomark

Lyder markiserna under markgrevarna?
Jepp markisen motsvarar baron och markgreve motsvarar greve. Skillnaden är bara att de har Kungen som hertig och hamnar därför högre på statusskalan.
 
Top