Nekromanti Adel

Kenzui

Warrior
Hej. Är inte så insat i adeln, så jag undrar om nån vet i vilken bok och vilken sida, man kan se vad olika titlar egentligen betyder? eller om nån kan svara här direkt, så undrar jag mest vad en Baron gör, och en cirefalisk "högadlig med band till kunga familjen, dock ej tron arvinge) gör? då det inte finns nån kunga familj i melorion och dom andra länderna. Men lär mig gärna vad Grevar och annat gör också. Tack på för hand.

/kim som är för primitiv för sånt.

Kenzui

Warrior
Tack så mycket, visste väll jag sett det nånstans. Fast nu är problemet, cirefaliernas adel.. Min RP är (ska vara när den är färdig), Dotter till ja nån som minst har samma titel så säg en Kurfurst, samtidigt är hon släkt med Ärkefursten (hon var släkt med kunga familjen, som i melorion måste vara Ärkefurstens familj, right?), Kan hon då vara typ Kusin typ och far är Kurfurst, men så har hon också fått ett land område (fick erövrad högadlig titel) Så hon också är Kurfurst, Skulle dett akunna funka?? Ha det bra!!

Mr Jacquel

Veteran
som spelledare är du Gud, om det inte funkade innan så gör det det definitivt nu :gremlaugh:

Kenzui

Warrior
Hehe, det där måste jag sakt runt hundratusen ggr. Tänkte mest om det var möjligt, menar jag e ju inte så bright när det kommer till adel och släkt forskning i melorion :gremcrazy: . Ahh ska skriva nytt inlägg nu igen! Ha det bra!!

Ceram

Hero
dissa bördtabellen

Jag tycker tabellen delar ut aldelles för höga titlar och kör på den här istället.

1 -60 Adlig: utan förläning
61-89 Lågadlig: baron, markis, friherre
90-96 Högadlig: Greve, Jarl
97-100 Kungligt blod: hertig, prins

/Ceram, har många adliga utan titlar i mundana...

Kenzui

Warrior
Re: dissa bördtabellen

Jag är enligt din tabell fort farande av kungligt blod. problemet kvarstår, är jag släkt med Ärkefursten då eller?

Ceram

Hero
Cirefalietabellen!

Cirefalier läser ju på sin egna tabell som finns i boken med samma namn eftersom de inte har ett vanligt feodalsamhälle. Nu får jag ju inte lägga ut den tabellen här (så du får läsa själv) men om du inte slog hundra så tillhör du inte ärkefurstens familj.

/Ceram, pekar i rätt riktning

Kenzui

Warrior
Re: Cirefalietabellen!

Hmm, har inte cirefalier, inte riktigt min dröm bok direkt. men jag slog inte hundra, så då är jag inte släkting, ahh svårt. men då skriver jag som jag vill helt enkelt! Ha det bra!!

Ceram

Hero
well...

Om du varken har Cirefalier eller riddaren så antar jag att du inte tänker använda de rika släktingarna till något mer än att få pengar och annan makt ifrån. Gör som du vill då...

/Ceram, som tycker att Cirefalier knäcker och toppar listorna tillsamans med landsböckerna...

Kenzui

Warrior
Re: well...

Hehe, riddare har jag, och helt fel, den här RP är en snäll super söt generös, ja tråkigt at hon blev adel och rik som F*N men men. Och där är jag Kurfurst i riddare. så då har jag en fråga, Hon ska ju inte ha så himla bra färdighets chans på ledarskap och såna där färdigheter untan tanken var att hon skulle vara typ medelklass, typ bard eller nåt, så kan man inte "hyra" in en typ ja vad vet jag som tar hand om marken?

Ceram

Hero
Vrålnej

Och där är jag Kurfurst i riddare. så då har jag en fråga, Hon ska ju inte ha så himla bra färdighets chans på ledarskap och såna där färdigheter untan tanken var att hon skulle vara typ medelklass, typ bard eller nåt, så kan man inte "hyra" in en typ ja vad vet jag som tar hand om marken?
Nej cirefalier har inga sånna titlar. En husfurst kan tilldelas en titel om han är duglig. Alltså är det din familjs husfurst som har titeln Kurfurst över en handelsstad.

/Ceram, informerar.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Cirefalietabellen!

Hmm, har inte cirefalier, inte riktigt min dröm bok direkt.
Varför inte? Den är sketbra... Och spelar du cirefalier har du väldigt stor nytta av den. Rekommenderas hårt.

-Hjalle, rekommenderar hårt. :gremsmirk:

Tell

Hero
KONST OCH KRIG!

En baron (enligt det svenska systemet kallad friherre) är den lägsta av de "riktiga" adelsrangerna och fungerar i grund och botten som en administratör för konungen eller någon furste av ett litet län. I teorin finns möjlighteten att en baron saknar län, exempelvis om han (kvinnor tiga still i församlingen när det komma till börden - om de inte är heraldiska arvtagerskor) är en hög jursist eller på annat vis administratör. Numera är detta naturligtvis irellevant, men det är så det BÖR vara. :gremtongue:

Anledningen till att man således även ger icke stridbara borgare titeln baron är att det vore skadligt för samhällsmoralen att medge pöbeln högre maktposter - detta skulle kunna urholka respekten för deras sanna herrar. Således är det visare att som furste ständigt utöka antalet adelsmän, både för att försäkra sig om majoriteten bland dessas stöd och för att fylla leden. I alla system utom det germanska (vilket vi i sverige bekänner oss till), det Polska och det plebejiska skotskiriska så är titlar personbundna, vilket innebär att bara för att du är son till en adelsman så betyder det inte att du är adlig - försåvitt inte din fader har flera titlar eller du är arvtageren till din fars titel. Med detta i minne inser man också hur viktigt det är att hamstra titlar och hur många högvälborna som faktiskt lever i samhället och som kan utgöra rekryteringsbas för nyadlingar, ridderskap, kyrka och universitet - på det viset garanteras också en viss kvalitet: det ÄR sällan goda föräldrar föder dåliga barn!

Orfeus, som efter att ha argumenterat konservativt i hela två inlägg på raken nu känner sig smutsig och som värdig ett medlemskap i föreningen mörkblått värn.