Nekromanti Adel

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag har bara en kort fråga..... :gremgrin: vilken människoras är den "finaste" om ni fattar vad jag menar :gremtongue:
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Ser topicen er adel, så regner med at du mener "finaste" som i høyest status?

Isåfall er det jo veldig individuelt.
Cirefalierne synes selvfølgelig de er skapelsens krone, mens den øverste klassen i Thalamur ser seg selv som det.
Mange Ashariere er kanskje mer modererte og ser på "menneskerasene" som mer likestilte..

Men når en prater om det så må en vel skille på kulturer og raser. Ashariere, sabriere, soldere osv, er vel ifra forskjellige menneske _kulturer_. Mens Cirefalierne er vel mer en egen _rase_? eller tar jeg feil kanskje.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nej

"om ni fattar vad jag menar "

Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar. Vill du mäta "finhet" över de kulturelle gränserna? Vill du på något vis få reda på hur "fin" en tirak tycker att en Trokka är och jämföra det med hur "fin" en sabrisk bonde tycker Hertigen av Uriens är?

En sådan jämförelse går inte att göra, då kulturerna skiljer sig åt på tok för mycket och de enda svaren man kommer att få är subjektiva. Dessutom så finns det säkerligen en hel del kulturer (tirakernas bland annat, kan jag tänka mig) som inte sätter något värde i egenskapen "finhet" utan snarare sätter värde i andra egenskaper (styrka, fertilitet, starkt ledarskap, m.m.)


/Naug, lätt konfunderad av frågeställningen
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jo

Jag syftade på människor men du kanske inte läste det.......... :tekopp: Detta har inte något med tirakker att göra :gremwink: Men så här var det jag menade................. :gremconfused: ............... Nu är vi på jorden :gremgrin: och tittar i Europa/Frankrike så tycker ju fransmänn att dom är mycket bättre än alla andra eller hur...... nu kanske någon tänker att alla är sådana men tro mej fransmännen är extrema!!! :gremcrazy:

Fattar du nu hur jag menar eller kan jag inte förklara :gremconfused: :gremcool:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nja

"Fattar du nu hur jag menar eller kan jag inte förklara"

Jag förstår vad du menar, min den problematiken som jag belyste i mitt förra inlägg kvarstår. Varesig om vi hanterar människor, tiraker, européer, misslor, sydamerikanker, momolaner eller indier.

Tirakerna kanske var ett dåligt exempel, samtidigt som det var det exempel som belyste problemet så bra som möjligt. Nytt exempel.

En adlig fransman från senmedeltiden visste exakt vad "fint" var, nämligen han själv. Han var blek, rik, hade en vacker fru, ägde fin och bördig mark samt hade kontakter i hovet. En "fin" man med franska mått mätta.
Ta sedan en indier från brahmankastet (präst-kastet). Han anser också sig själv vara en mycket fin person. Definitivt finare en någon blek, tjock fransman som dricker champagne smutsar ned sig själv genom att äta mat som är tillagad från tjänsteflickorna (bland de indiska kasten så räknas man som rituellt nedsmutsad om man äter mat tillagad av ett lägre kast än sitt egna).

Så vems definiton av "fin" vill du använda? Fransmannens? Indierns? Den nutida amerikanens? Sabrierns? Momolanens? Asharierns? Tirakens? Mûhadinens eller Jargierns?

Alla skiljer sig nämligen åt, och merparten av dem ser givetvis sig själva som "finast".


/Naug, kulturrelativist och allmän tillkrånglare av till synes enkla problem :gremwink:
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Okej

Om vi säger så här....... :tekopp: Fransmännen är ju kända för att vara "fina" om du fattar vad jag menar..... Det är ju inte indier :gremgrin: eller hur :gremgrin:.........
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Okej

"Fransmännen är ju kända för att vara "fina" om du fattar vad jag menar..... Det är ju inte indier eller hur ........."

Jo, i Indien. Om du fattar vad vi menar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nja

Alla skiljer sig nämligen åt, och merparten av dem ser givetvis sig själva som "finast".
I get your point, men skulle man inte kunna utförligare beskriva vilka andra kulturer man har respekt för/ser upp till? Visst, det blir subjektiva åsikter, men det visar ju vad en typisk SLP tycker (och tror sig veta) eftersom det är subjektiva åsikter hos Mundanas innevånare. Jag antar att det redan framgår i viss mån, men ändå?

Erik, vet för lite om Mundana för att bli mer specifik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Okej

"Om vi säger så här....... Fransmännen är ju kända för att vara "fina" om du fattar vad jag menar..... Det är ju inte indier eller hur ........."

I ditt svensk-européeiska västerlandsinfluerade perspektiv, så visst. I ett indiskt perspektiv. Nä.


/Naug, 1 miljard indier kan väl inte ha fel? eller? :gremwink:
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Franska toner och tyska korvar

Man skulle kunna vrida frågan lite för att ge den relevans. Om vi säger så här i stället vilket eller vilka folk är kulturellt tongivande i det "Centralmundanska" (den första kartan ungefär) området? för det fanns ju tider då franskt verkligen var "finare" eftersom nästan hela Europa tog efter Frankrike kulturellt, sen finns det ju andra perioder du t.ex. tyskt var det som gällde. Nå nu har väl frågan en viss relevans för det kan väl inte vara så att folken är helt opåverkade av varandra?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Nja

"I get your point, men skulle man inte kunna utförligare beskriva vilka andra kulturer man har respekt för/ser upp till?"

Tja, det kan man ju göra. Fast det finns ett ganska stort problem. Nationalismen är nämligen inte född ännu, tryckkonsten och massmedia har inte utvecklats och avstånden är för stora för att alla medlemmar i ett rike ska ha liknande åsikter. Åsiktskontrollen i ett kungarike blir som bekant svagare och svagare desto längre bort från kungen man kommer. Därför så går det inte att generalisera på samma sätt att folket i kungarike X har relation A med rike Y. I alla fall inte på ett kulturellt plan. Kanske på ett politiskt, men inte på ett kulturellt.

Undantaget är väl väldigt små riken och kulturella föreställningar som tillkommer via religion. Dessa tenderar att vara mer statistiska. Men åsiktsbildning gentemot andra folkgrupper genom religiös praktik hör inte till det vanliga (naturligtvis förekommer det, men det är inte så hemskt vanligt).


/Naug, tycker till
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Re: Franska toner och tyska korvar

Formulerad på det sättet blir ju frågan intressant. Har för mig att jag har läst någonstans att den sabriska (förmodligen danasabriska) högreståndskulturen är högsta mode på Asharina-halvön.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Faktiskt...

Behöver inte nationalismen, tryckkonsten eller massmedia uppfinnas för att människor ska utveckla en stark etnisk/kulturell identitet. I Consaber har vi t ex perenner, conrier och tokon, som verkar ha nog så klara bilder av varandra och sig själva. Cirefalierna är ju ökända elitister med en stark och homogen identitet. De är inte särskilt benägna att ta till sig av andra kulturer och omvänt är det nog få som verkligen gillar cirefalierna.

Allt som krävs för att bonden på vischan ska ha en åsikt om ett annat folk är rykten, vandringssägner och en vilja att jämföra andra med sig själv. ’De giriga cirefalierna’, ’krigshetsande neromenzerna’ och ’otvättade tokonbarbarberna’ är säkerligen begrepp bland conrier och perenner i hela Consaber.

Däremot saknas säkert den sena typ av massnationalism som vi idag definierar som nationalism.


/Rax, tycker också
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Faktiskt...

"I Consaber har vi t ex perenner, conrier och tokon, som verkar ha nog så klara bilder av varandra och sig själva. Cirefalierna är ju ökända elitister med en stark och homogen identitet. De är inte särskilt benägna att ta till sig av andra kulturer och omvänt är det nog få som verkligen gillar cirefalierna. "

Denna typ av gemenskapskänsla har jag fått intrycket av egentligen är absolut starkast i städerna. Den sabriska bonden på Danbréann är troligtvis mer rädd för fogden än vad han är för thalasken. Men det är sant att yttre våld skapar gemenskap bland stora omfång av individer. En mindre typ av nationalism har faktiskt börjat pyra bland sabrierna, men gemenskapen man har är "vi är sabrier! (nationalism)" i söder och mer av "Vi är lojala till konungen Constantin XIV!" (feodalism:vanlig). Men det lär knappast finnas någon nationalanda bland folket som delar samma gemensamma historia och samma gemensamma kulturarv. Poängen med nationalism är att alla i hela landet ska identifiera sig med varandra och erkänna sig tillhöra samma kultur som alla de andra. Om du försöker förklara för en sabrisk greve att han tillhör samma kultur som sin piga så kommer han säkerligen anklaga dig för ärekränkning och söka att göra dig fredslös liksom :gremwink:

*läser om det han faktiskt ska svara på...*

Ojdå... :gremsmile: Du argumentarade ju faktiskt inte alls för nationalism... eh... ja. *harkel* :gremsmile: Se det som står ovan som kuriosa


Cirefalierna är ett undantag eftersom merparten av dem troligtvis är stadsboende (lantbruket sköts av gästarbetare så som jag har förstått det hela). De har troligtvis en mycket mer starkt sammanhållen etnisk identitet.


"Allt som krävs för att bonden på vischan ska ha en åsikt om ett annat folk är rykten, vandringssägner och en vilja att jämföra andra med sig själv. ’De giriga cirefalierna’, ’krigshetsande neromenzerna’ och ’otvättade tokonbarbarberna’ är säkerligen begrepp bland conrier och perenner i hela Consaber. "

Naturligtvis går det rykten om olika folks tillskrivna egenskaper. Men betänk att informationsspridningen på den tiden var i stort sätt begränsad till det närliggande byarna och nyheter från vandrare och någon enstaka gårdfarihandlare. Om informationsspridning inte kan ske så kan inte heller attityder spridas. Om varken attityder och information kan spridas, hur ska man då uppnå en enhetlig kultur om informationsspridningen är såpass låg? En av kriteterierna till en enhetlig kultur är faktiskt en god kommunikation bland individerna så att alla kan tillgodogöra sig samma kulturella värderingar.

Jag tror fan inte att giriga cirefalier är ett koncept för varenda conrier och perenn. Faktiskt inte. Jag kan mycket väl tänka mig att en ämlans massa conriska och perennska bönder hör ordet "cirefalier" faktiskt aldrig hört ordet förut. Varför ska de bry sig om massa kroknäsade, arrogante sjömän när de själva aldrig ens har sett havet?

Thalaskerna kan man iofs ha en mer gemensam bild av. Men yttrevåld skapar som bekant gemenskap och grupperingar.

Jag inser att han mest har babblat än vad han har besvarat frågeställningar :gremblush: Nåja...


/Naug, pluggar inför en tenta i Kulturantropologi till på torsdag
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Okej

Den stora frågan i det här fallet är väl vad de 1.3 miljarderna kineser skulle tycka i frågan: Vem är finare av en indisk Brahman eller en Fransk hovfjant?

Jag är lite kluven i svarets natur och vågar inte svara...


/Jakob, som är lite nyfiken på vad de ca 380000 brittiska medborgare som angivit Jedi som religion anser om saken...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kinesiska attityder [OT]

I en kulturhistorisk kontext - brahminen, utan tvekan. Han söker nämnligen visdom och insikt och är så att säga intellektuell, (för att inte tala om att hans religion har klara gemensamma nämnare med kinesernas), vilket går bättre ihop med kinesernas egna konfucianistiska ideal än den bleka, fjolliga och totalt ignoranta franske hovfjanten.

- Ymir, sinolog
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Okej

Ja, jag fattar........men indier är ju inte kända i hela värlen som fransmän..........Om ni fattar vad jag menar :gremwink:
 
Top