Nekromanti Adel i andra länder

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Tänkte börja skriva på ett uppdrag som ev kan urarta i en längre kampanj.

Då är frågan (den första av säkert många):
* Skulle Ashariens ädlingar tillåta att en Jargisk Hertig bor och t.ex. "styr" i en by i Asharien.

Exempel.
Att Greve Ädel Mahn bor och styr Nada, men betalar skatt o tribut till den Ashariska överhögheten. Lite som en diplomat eller "utbytes-adel"
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
I många fall kan de ädla familjerna vara besläktade via gamla eller rentutav urgamla äktenskap. Om den jargiske ädlingen kan knytas till ashariska ätter och inte håller så hårt på daaktron (som Samoriska läran inte diggar) vore det inte omöjligt.

Mer troligt vore att en jargisk ädling får mark i t.ex. consaber. Eller att en soldisk ädling tilldelas mark i asharina.

Daaktroende och Samorimän går inte hand i hand.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Alltså. Han kan ju vara jargisk adel och fortfarande "yrkesverksam" i Asharien. Det landet har väll dessutom ingen "statsreligion".
Det blir däremot knivigt om han styr en Asharisk by och hävdar att han är dess ledare i egenskap av sin jargiska titel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
IRL-Historiskt var konceptet adelskap så djupt rotat att man mer eller mindre automatiskt applicerade det på även vilt främmande kulturer. Det mest extrema exemplet torde vara det faktum att conquistadorerna uppenbarligen hade någon slags twistad och bisarr respekt för aztekernas ädlingar, trots att de basically var i färd med att våldta dessas kultur med glödgade lyktstolpar och hälla osläckt kalk på de blodiga resterna. En prinsessa var likfullt fortfarande en prinsessa, som man skulle sätta på eller rentav gifta sig med för att legitimera sin erövring, och hennes bröder av både konceptuella och rent praktiska skäl farliga fiender som behövde krossas, oavsett hur mycket världslig makt de i praktiken hade.

Ett annat exempel är Venedigs valda doge, som omgavs med ett hovlikt ceremoniell, pompa och ståt som tjänade till att legitimera honom som kungamotsvarighet i andra länders ögon.

Hur relevant detta sedan de facto är för din frågeställning vet jag förvisso inte, jag tyckte bara det var intressant att påpeka eftersom situationen inte sällan har kommit upp i mina egna kampanjer; liksom, en sanarihöjdare eller en mûhandisk tarkhan kommer antagligen per automatik behandlas som adel i, säg, Drunok, så länge de klär sig och för sig tillräckligt väl. Det borde vara relativt lätt för en svindlare med tillräckliga resurser att resa någonstans och bli tagen för adel där, med alla privilegier som följer med. Att någon skulle understå sig att ljuga om sitt ridderskap, och lyckas framstå som en riddare utan att faktiskt vara det, är helt enkelt otänkbart i de flestas konceptvärld i Mundana.

- Ymir, förtäljer
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Det känns som Asharier är ganska så pragmatiska och när det kommer till överklass så finns egentligen bara en viktig faktor: Kan han betala för sig?

I ashariernas ögon är social status starkt sammankopplad med ekonomisk ställning och makt. Att ha en snygg titel är antagligen imponerande, men om man inte har några resurser att backa upp den med så är den inte mycket värd. I asharisk lag finns ingen adel som sådan, alla fria män är jämlikar åtminstone i teorin. Om den jargiske adelsmannen kunnat köpa sig mark någonstans borde det vara ok för honom att styra denna och till och med kalla sig för hertig om han så vill.

Problemet är mest att Daaktroende i allmänhet och jargier i synnerhet är extremt impopulära i Ahsharien. Abboraten har utropat ett korståg mot Ashariens allierade Soldarn och för bara 25 år sedan så sprang jargiska inkvisitorer runt på den ashariska landsbygden och härjade. Om inte hertigen konverterat till samorismen eller har extremt mäktiga allierade, till exempel någon av jarlarna, kan det bli svårt att få köpa land, hålla folket lugna och inte bli utmobbad av andra markägare och att inte ständigt anklagas för att vara spion som planerar att hugga jarlunionen i ryggen i händelse av krig. Detta kan bli ännu värre om han vill regera över Nada, staden där Samor den Helige inledde sin karriär som profet.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fast om han kallar sig jargisk hertig över den mark han äger i Asharien så blir ju det en förklaring av att marken är jargisk.

Man kan inte ha ett jargiskt hertigdöme i Asharien.
Han kan däremot kalla sig asharisk hertig om nu Asharien erkände adeln.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Hade tänkt mig min adelsman som något följande:

* Jargisk Hertig med mark i Asharien (ungefär som en diplomat)
* Väldigt låg tro (typ 5-8)
* Inte ofantligt rik men likväl välbärgad (dvs han behöver inte pungslå alla bönder på onödiga skatter utan håller sig väl med dessa)
* Bestämd, hård och rättvis(kinda)
* Otroligt gästvänlig
* Orolig över sin son (som dessutom har ett "öde" som väntar honom i Jargien om inte Hertigen kan hitta på en ursäkt)

Should be it. Jo tänkte mig att han skulle vara bosatt i Västerbrygga
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Bah såg nu att Västerbrygga var soldisk mark.. Jaja. då flyttar vi den lilla hertigabyn till Jargien då =)

Kan bli lite "romerskt" istället då =) Lite mer plikt och ära istället för fria män som köps med guld.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Nej nej det funkar ju i Soldarn. Häftig ide om man funderar närmare på den:

Som visa och pålästa eoniter redan nämnt har abboraten i Tibara (Jargiens klosterstad) utropat ett korståg mot Soldarn vilket fick till följd att soldierna brände Daak-kyrkor och -symboler och många jargier slängdes ut ur landet om jag inte minns fel.

Ett själ till att han fått mark där skulle kunna vara att han lånat pengar till kronan eller en soldisk hertig (lämpligtvis Västerbrygga) och att han som betalning får ta för sig av det som landet han fått ger, under en viss tid. På detta sätt har ju Garkur Grokk, en tirakkvinna, fått hertigtiteln över Trollhem efter att hon lånat Soldarns kung pengar (MYCKET pengar)

Detta kommer ju att medföra att han tar en del av böndernas inkomst ändå och att han som jargier säkert är mer van vid slavar än livegna (vilka har lite olika rättigheter när allt kommer omkring) kan leda till en hel del incidenter.

Om skälet till att ädlingen äger mark där är det ovan beskrivna ser säkert andra jargier snett på honom som assisterat den soldiska adeln.

Det hela är ju upplagt för många äventyr runt omkring som mordförsök, uppror, diplomatiska lösningar och massor sådant.

För att vara ärlig beror det på hur pålästa dina SPELARE är, om du behöver ett genomtänkt skäl eller inte och hur korrekt du vill vara. Det är ditt rollspeloch du får använda det som du vill!!!

Bara fråga om du undrar något, tycker om att bolla ideér.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Jag läste ditt inlägg och funderade om man skulle försöka få en "Schindler-aktig" Ädling från Jargien i Soldarn, alltså en som försöker att köpa slavar från Jargien och ge dem en markbit att "arrendera" hos honom.

Alltså, jag vill ha honom väldigt sympatisk och influerad av den Ashariska/soldiska andan: alla män har lika värde. (kinda)

Efter många tankegångar så inser jag att det blir lite tamt att förlytta en ung Ädling till Jarla från Västerbrygga.

Bättre och mer "krävande" vore att försöka få med sig den uttänkta flickan från Jargien till Soldarn, detta innebär i mitt stilla sinne en hel del lögner och kanske mutor.

Själva grundiden med detta är att inte förlita sig alltför mycket av vapenfärdigheter (Om det går att undvika) och med på övriga förmågor.

Några ideer på "encounters"?
Hitills har jag:

Stråtrövare (fega, utmärglade och max 5 stycken)

Stadsvakter (inte alltför smarta)

Soldater (i grupper om 10, bör undvikas)
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Javisst! Låt fantasin flöda på! :gremgrin:

Jag behöver nog mer info på vilket plan du vill ha dina encounters. Ska de alltså hindra RP:na från att ta med sig flickan till Soldarn eller? Om du förklarar det för mig kan jag nog hjälpa till med motståndare :gremwink:
Sen beror det ju på vad du tänkt ha för typ av rollpersoner och hur många de är.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Rp.s bör/ska helst vara Vanar(pyar, missla el Zolod funkar helt ok) någonstans mellan 2-4 spelare.

Blodhundar och soldater i hälarna borde funka i viss utsträckning.

Nu har jag spånat lite extra och det tycks mig som om det absolut bästa vore en fritagning av flickan.
Säg att hon är t.ex. av Soldisk härkomst och har blivit tillfångatagen av Jargiska trupper för att på detta sätt komma åt Ädlingens ende son(och få denne att vända sig mot sin far).

Eftersom att det är en liten grupp spelare så blir de mer beroende av att smyga runt och kanske muta folk istället för att bara sparka in dörren och slakta allt.

Vad är rimligt för en vaktpost? 2 vid viktiga dörrar och patruller om 3,2 eller 1 beroende på avstånd till övriga trupper och belysning och sikt. Vaktposterna är i en garnison om 250 soldater och "stadsvakter" (50:200). Samt att det kanske bör vara vaktskifte varannan timme på nätterna (21:00 - 05:00) och var 4:e dagtid.

Garnisonen tjänar som en handelsknutpunkt mellan mindre byar i Jargien fast själva handelstorget ligger utanför garnisonens Palissad. Eftersom att det finns folk som handlar så har det börjat så smått växa fram fasta boplatser b.la. smedja, snickeri, skräddare och ett värdshus med tillhörande stall.

Så med andra ord blir det ett jäkla stort planeringsäventyr =)
 
Top