Nekromanti Address Person istället för Diplomacy

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Igår fick jag tillfälle att spela 3.5E igen och det var lyckat. Bra grupp, bra DM och dynamiskt spel. För mig var 3.5 som att återse en gammal vän. Jag hade glömt hur bra 3.5 faktiskt är som rollspel.

Men ack! Det är en grej som jag aldrig rycks kunna förlika mig med, hur D&D hanterar sociala slag. "Slå en diplomacy check för att förändra attityder." Jag tycker att jag ibland låter bli att rollspela ett uppslag då jag vet att jag inte kommer att lyckas med dippe. Omvänt att jag inte ids rollspela om jag vet att jag har mycket i dippe.

Okej. Jag har funderat över det förut men nu har jag en förfinad modell som jag kallar Address (Person).

Man slår Address för att påbörja ett samtal. Om man lyckas har man vunnit NPCs uppmärksamhet. Om man misslyckas så har men det inte. Vad man sedan får ut av samtalet beror helt på rollspel och argument. DC baseras på level så det är svårare att vinna uppmärksamheten hos en supermäktig kung än en träl. Vissa NPC lyssnar alltid på vissa sorters folk som till exempel kunder.

Right. Det finns lika sorters address (som knowledges och crafts):

Address (Animal) Handle Animal
Address (Person) Diplomacy, Intimidate, Bluff
Address (Nobility) Diplomacy
Address (Thieves) Gather Information

Address animal används för att upprätta kommunikation med ett djur. Själva tämjandet är en rollspelsövning.

Address person används mot vanligt folk. Man kan tänka sig fler varianter som Address Outsider eller Address Druid.

Address nobility används som etikett men mot en enskild ädling utan publik kan det fungera med Address Person.

Address thieves används när man diskuterar olagligheter. Det kräver dock att båda lyckas med sitt address thieves.

Vad jag anser att modellen ger är flera saker.

1. Jag tycker att rollspel släpps fram obehindrat så fort man klarat sin address. Om man misslyckas går turen vidare. Man behöver alltså inte slösa speltid på dåliga tärningsslag.

2. Ett lyckat slag ger spelaren ordet så att övriga spelare förstår att inte avbryta i onödan.

3. SL kan styra samtalet som han vill och behöver inte känna sig snål när reglerna säger att hans NPC plötsligt beter sig helt fel (med tanke på handling och personlighet). Belöningen för det lyckade slaget är redan utmätt.

4. Svårighetsgraden för Address ökar med motpartens kraftfullhet. Det är lättare att skapa kontakt med en kanin än med en sabeltandad tiger.

5. Vissa saker kan man alltid få hjälp med. Ett rum på värdshuset kan man få om man pröjsar. Vill man ha ett rum utan att pröjsa måste man lyckas med Address mot värdshusvärden för att få lägga fram sin alternativa betalningsplan.

Om man misslyckas med Address är NPCn helt enkelt ointresserad. Se det som att bjuda upp till dans. Om man lyckas med address dansar man tillsammans. Det kan tyckas hårt med det ger spelaren omedelbar feedback på hur skill points fördelats. Att rollspela först och avsluta med Diplomacy check är lite om att köra hela stridsrundan först och avsluta med initiativet. (Jätteorättvis jämförelse, jag vet).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Om jag förstår dig rätt spelar det ingen roll om man är en medioker eller lysande rollspelare, det räcker att man styr samtalet i en vettig riktning så länge man lyckats med slaget. Låter som en vettig förändring, även om jag skulle sakna att rollspela misslyckanden (som jag tycker kan vara minst lika givande).

Själv gillar jag att sådana slag görs dolda av DM och att plus kan ges om rollspelandet är väldigt övertygande. Men så länge slaget är lyckat krävs inte några prestationer av spelaren. Det är godtycke men jag tycker det fungerar bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Själv löser jag hellre sådana saker utanför själva regelverket. Antingen har man skills, och då får spelaren själv avgöra hur mycket denne vill rollspela medan slaget avgör spelledarpersonens reaktion; eller också spelar man inte med skills.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Tyr said:
Om jag förstår dig rätt spelar det ingen roll om man är en medioker eller lysande rollspelare, det räcker att man styr samtalet i en vettig riktning så länge man lyckats med slaget. Låter som en vettig förändring, även om jag skulle sakna att rollspela misslyckanden (som jag tycker kan vara minst lika givande).

Själv gillar jag att sådana slag görs dolda av DM och att plus kan ges om rollspelandet är väldigt övertygande. Men så länge slaget är lyckat krävs inte några prestationer av spelaren. Det är godtycke men jag tycker det fungerar bra.
Vi har nog aldrig rollspelat misslyckanden på det viset du beskriver. Vi brukar spela ut och avsluta med diplomacyslaget (som DM eventuellt modifierar i bakhuvudet). Misslyckanden brukar därmed falla ganska platt. Det är därför jag vill flytta upp slaget så att slaget sker först och att diskussionen följer på det.

Egentligen vill jag inte ha skills för rollspel överhuvudtaget men den tanken gör många mycket upprörda. När det kommer på tal brukar det hävdas att blyga personer också ska få spela vältaliga rollpersoner. Det vill jag också tillåta. Om man slår för att adressera en NPC har man efter ett lyckat slag ordet och kan oavbruten få ta sin tid att framföra sin budskap, även om man brukar få tunghäfta vid samtal.
 
Top