Undrar om någon har förslag på hur "den civilicerade världen" skulle bemöta en adasier, som anpassat sig så pass att han börjat använda kläder, och dylikt.
First off.... De använder kläder... Faktiskt.

Även om det mestadels kanske bara är byxor eller höftskynken (under de varma delarna av året). Ki.
Men tja... Jag skulle nog först vilja säga "det beror på".
Hur länge har adasiern i fråga befunnit sig utanför sina hemtrakter? Deras typiska adasiska drag blir ju mindre utmärkande ju längre ifrån träsken de kommer (nu minns jag inte om detta var något som skedde efter ett antal generationer eller om det är något som kan ske under en enskild individs livstid. Skämmes på mig.)
Och hur pass har adasiern anpassat sig till den nya kulturen? Den genomsnittlige adasiern håller som bekant väldigt, väldigt hårt på sina traditioner och det krävs nog en hel del för att man helt ska överge tron på Muarak och de tolv levnadsreglerna.
Sen beror det nog också lite på vart man befinner sig och i vilken kultur adasiern har hamnat... Jag kan tänka mig att jargierna ser adasiern som en hednisk vilde som borde omvändas till Daaks tro ögonaböj och på så sätt kanske frälsas och bli en "riktig" människa...
Men det går inte komma ifrån att adasier är lite säregna, och folk har en tendens att reagera på det som är annorlunda. En lätt grönhyad person som stoiskt talar (på ett konstigt gutturalt språk dessutom) om någon havsgud och dennes levnadsregler kan nog få en hel del ögonbryn att höjas. I de flesta sällskap.
Tar adasiern värvning på ett skepp så kanske denne kan accepteras tack vare sin goda simförmåga och liknande.
Sen finns det nog ofta platser och situationer där man välkomnas oavsett varifrån man kommer eller vad man är. I en grupp legoknektar kan jag föreställa mig att man inte bryr sig så mycket om någon är adasier, så länge denne gör vad som krävs och förväntas. Fast, detta är bara en spekulation från min sida....
Öhm, ja. Detta blev mest en massa spåneri tror jag... Men kanske fanns här några användbara tankegångar.
Och, om inte annat... Tänk dig in i "civiliserat folks" situation, hur skulle
du reagera på en lätt grönhyad person, med simhud mellan fingrarna, som mumlar på ett konstigt språk, eller med någon mystisk brytning framhäver att "den som inte visar en kvinna vördnad är ingen rikt man" och liknande?