Nekromanti AD&D

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jaså?

max skada med en dolk 5... kp6... 1 kp kvar....
Hur svårt e de å inte hugga ner honom??


Det spelar väl ingen roll hur svårt det är att hugga ner honom? Ursprungsproblematiken var ju att det inte går att döda någon med ett dolkhugg, vilket alltså inte går i DoD heller.

/Azagthoth
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Jaså?

Varför? Det är för att AD&D kör med ultrahjältestuket. Nobodies kan dö som flugor medan mäktiga hjältar ska ta en del stryk. Tänk på AD&D som en actionfilm, skjut och stabba hjälten hejvilt denne kommer ändå att överleva. AD&D räknar som jag skrev nedan en hjältepotential i sina hit points och ett slag som gör 10 i skada på en vanlig människa är bara en futtig skråma som vår hjälte skakar av sig och så.

Daniel Schenström
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Re: Jaså?

Det går ju visst att döda honom med ett hugg, hugg han i huvet =).
Det som e det trista med AD&D är att det inte är ngr träffområden.
Combat and Tactics förhöjer inte känslan i strid, tycker jag.
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Jaså?

Låt säga att du har 25 i fv (överdriverlitemen) siktar på ögat.... *smack* en sån träff... då e man fan död...

Malakhai
Döden är bara början
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nej

Varför? Det är för att AD&D kör med ultrahjältestuket. Nobodies kan dö som flugor medan mäktiga hjältar ska ta en del stryk. Tänk på AD&D som en actionfilm, skjut och stabba hjälten hejvilt denne kommer ändå att överleva. AD&D räknar som jag skrev nedan en hjältepotential i sina hit points och ett slag som gör 10 i skada på en vanlig människa är bara en futtig skråma som vår hjälte skakar av sig och så.

En actionhjälte tål mer än en medelmänniska men det är inte tio gånger mer. Det mesta som räddar t.ex. Bruce Willis i Die Hard är att han duckar, gömmer sig, väljer smart taktik osv. Vore han en D&D-karaktär skulle han bara kunna gå fram till skurken och slå ihjäl honom... vem bryr sig om litet kulor när man har 150hp?
På samma sätt vore ett ultrahjältespel bättre om spelarna aktivt fick använda färdigheter för att ducka, blockera osv. HP är snabbt och enkelt men det leder till sjuka effekter.

Försök hota någon med ett armborst skall du se :)
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
hehe

Det där med att hota ngn med ett armborst känner jag igen.
När vi spelade AD&D hade vi ett lvl10-13 gubbar(jag var F/M/T 8/10/11) och vi var inte rädda för ngt..

AD&D´s HP system SUGER ofantligt mtk enligt mig.

Mvh Schesuz
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Ungefär som...

<I>Eller anfall bakifrån... (färdigheten) then he's f*cked
Ärligt... det går inte göra i AD&D[/i]

Anfall bakifrån? Fungerar den färdigheten ungefär som färdigheten Backstab i Advanced Dungeons&Dragons måhända?
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: hehe

Om ni läser böckerna lite nogrannare så står det något i stil med att använda sunt förnuft. Om någon hotar rp med ett armbort t.ex. och de ändå avancerar eller vad för dumhet de nu har för sig. Låt dem dö. (Eller om du är generös, låt dem ta en massa, massa skada bara. )Om inte en rp gör något för att undvika det så förtjänar de inget annat. Hit points ska inte vara en ursäkt för att göra dumma saker, bara överdrivna. Kan vara bra om ni har reglofiler i gruppen att leta rätt på de aktuella styckena ifall de tänker säga att det inte står så i reglerna.

Daniel Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
D&D = Friform?

Om ni läser böckerna lite nogrannare så står det något i stil med att använda sunt förnuft. Om någon hotar rp med ett armbort t.ex. och de ändå avancerar eller vad för dumhet de nu har för sig. Låt dem dö.

Tror du inte spelarna blir sura om man släpper reglerna och övergår till friform bara för att man tycker de beter sig fel? Reglerna skall ju ge spelarna en chans att förstå världen de befinner sig i. Om reglerna säger att man överlever otaliga armborstpilar gör de inte fel i att ignorera armborst.
Visst kan spelledaren när han vill strunta i reglerna och hitta på ett annat resultat men det gör ju inte reglerna i sig bättre.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Hit Points

-10 reglen är nog tänkt att bara gälla rollpersonerna fast som spelledare kan man ju välja hur man vill ha det.
 
Top