Nekromanti AD&D

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Vad tycker folk om AD&D´s stridssystem. Själv tycker jag det är fruktansvärt illa, bara sitta och slå d20 och sen slå skada.
Är det ngn som kommit på ett BRA alternativ system? skulle gärna vilja veta hur det funkar isf.

Mvh Schesuz
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Vad tycker folk om AD&D´s stridssystem. Själv tycker jag det är fruktansvärt illa, bara sitta och slå d20 och sen slå skada.

Illa är väl en mindre underdrift, det är rent utsagt bedrövligt stridssystem, det hjälpte inte heller att man blandar T20 med T100 (tjuvarnas backstab) och dessutom iaf 2ed tvingas räknas baklänges.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något nytt system, förutom att ev. lägga ner AD&D och spela något annat spel. :)




Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ett bättre alternativ är t.ex det som finns i D&D3. Det gör det hela konsekventare och kryddar handlingen med massa specialeffekter (feats).

Systemet kommer aldrig bli bra IMHO så länge man behåller de abstrakta hit-points som även D&D3 använder. De förstör det mesta :)
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Jag tyckte faktiskt AD&D var bättre än Drakar och demoner pga magisystemet, jag spelade inte drakar på 2år sen spelade jag i helgen och undrade varför jag slutade spela =).
Så nu är jag en inbiten DD fan igen ;)

Mvh Schesuz
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad tycker folk om AD&D´s stridssystem.</I>

Snabbt, enkelt och smidigt - kan vara lite begränsat i vissa situationer, men detaljerade strids- och skadesystem slöar ofta ner det hela för mycket för att det ska vara kul.  WFRP:s stridssystem är annars en rätt lagom mix, tycker jag.

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
D&D

... är så mycket bättre än Ad&D ... Hästlängder... det är visserligen fortfarande primitivt och orealistiskt... precis som jag vill ha mitt D&D ... men med all feats och reglerna för attack of oppertunity får man ett trovärdigare spelande...

Att de sedan har sett till att man räknar i rätt riktning är ju en bonus.... och ett färdighetssystem.... ja... dessutom så är juh d&d det snyggaste spelet på marknaden... iaf vad jag vet...

chrull - fick inte sin DMG idag heller... förbannade blockader....
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Det suger pung... som en kompis till mig brukar säga... ärligt... satt å disskuterade å insåg vilket primitivt å töntigt stridssystem det är... i Drakar kan man döda en vanlig människa med en dolk... i Ad&d... lycka till säger jag bara.. kan inte kapa armen av nån utan ett Sword of Sharpness... nd dat sux...

Malakhai
Döden är bara början
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Den här personen tycker att det är bra eftersom det är snabbt och enkelt och ger spelledaren möjlighet att brodera beskrivningarna istället för tabeller som vissa andra spel. Det är tycker jag själv inte speciellt mycket sämre än de andra systemen jag spelat som alla i princip går ut på att slå en tärning för att se om man träffar och sen slår skadan. (Finns iofs de system där man slår för hur snabbt man slår, sen slår för att träffa, sen slår för att se om man verkligen träffar, sen slår för var man träffar, sen slår för hur bra man träffar, sen drar av eventuella skydd som offret bär, sen slår för att se hur bra offret tål träffen och sen blir upplyst vad det var som hände.)

Vill man ha mer detaljer föreslår jag Player's Options: Combat & Tactics boken som tar upp påläggsregler som man kan bygga ut med, träffområden och kritiska slag och sånt.

Daniel Schenström
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jaså?

"i Drakar kan man döda en vanlig människa med dolk"

Jasså? Om vi antar att Medelsvensson har 10 KP och en dolk gör 1T4 i skada krävs det ett antal knivhugg innan vederbörande faller ihop.

I AD&D har en "vanlig människa" mellan 2-5 HP, och en dolk gör 1T4 i skada, och dessutom dör vederbörande när HP når noll, till skillnad från drakar och demoner.

/R
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Jaså?

I AD&D har en "vanlig människa" mellan 2-5 HP, och en dolk gör 1T4 i skada, och dessutom dör vederbörande när HP når noll, till skillnad från drakar och demoner.

Jo visst. Men är det inte så att rp med höga levels i AD&D kan ha över hundra HP?

Willie - som aldrig fastnat för AD&D

"Bite me dough boy!" - Mimi i The Drew Carey show
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Jaså?

"Jo visst. Men är det inte så att rp med höga levels i AD&D kan ha över hundra HP?"

Jajemensan. Åtminstone i första upplagan. Men AD&D har ju också hjältepotentialen inbyggd i hit pointsen, något som DoD har på sidan om, som hjältepoäng.

Daniel Schenström
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Hit Points

<I>"I AD&D har en "vanlig människa" mellan 2-5 HP, och en dolk gör 1T4 i skada, och dessutom dör vederbörande när HP når noll, till skillnad från drakar och demoner."</I>

Är det inte så att man dör när Hit Points ligger på <I>-10</I>? Så är det iaf i 3rd Edition.

Disabled (0 hit points)
Dying (-1 till -9 hit points)
Dead (-10 hitpoints eller lägre)
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Jaså?

Jovisst. Men nu var det 'vanliga människor' diskussionen gällde, dvs de 99% av befolkningen som INTE har 200 HP.

/R
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
jag vet inte vad AD&D är för nåt så jag kan inte svara på frågan, men nån kan väll berätta vad det är, eller??

/Rach
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jaså?

En intressant fråga är varför en level 10 krigare inte kan dödas av ett dolkstick. Varför tål han uppemot 50 dylika?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jaså?

Den normale människan har FYS 11 och STO 13, det ger 12 KP. 12 KP ger träffområdet "bröstkorg" 6 KP. Försök dra ner det i noll med en dolk (vilket ändå inte resulterar i att personen dör).

/Azagthoth
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Jaså?

max skada med en dolk 5... kp6... 1 kp kvar....
Hur svårt e de å inte hugga ner honom??
Eller anfall bakifrån... (färdigheten) then he's f*cked
Ärligt... det går inte göra i AD&D

Malakhai
Döden är bara början
 
Top