Achtung Cthulu

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Är det ganska kul? Inte kul? Superkul?

Kan någon jämföra med andra Cuthulu-spel, hur står sig detta jmfr med dem? Hur är alla (det finns rätt många verkar det som) övriga moduler till spelet?

Jag är jävligt nyfiken helt enkelt, ge mig er kunskap🔥☺
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ett playset till FIASCO?

Förlåt, kunde hålla mig ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är en kul setting.

Reglerna gör misstaget att introducera en massa nya skills, som man sällan eller aldrig kommer att använda. Men det är ju bara att strunta i dem, eller säga till spelarna "ta inte skill i Torpedo".

Jag har spellett kampanjen Shadows of Atlantis, och den är i grunden bra men har ett par egenheter. Den ena är att författaren gjort en massa research och inte vill låta den gå till spillo, så det finns på tok för mycket bakgrundsinfo om varje land man besöker och det tar en stund att sålla ut det som faktiskt är matnyttigt. Den andra, och kanske allvarligare, är strukturen: kampanjen är uppdelad i några större delar, som utspelar sig i olika världsdelar, och det tänkta spelsättet är att dessa delar händer samtidigt (i spelvärldens tid). Det gör att spelarna måste ha en ny grupp karaktärer för varje del. Jag gjorde om det till en sekventiell handling istället, vilket krävde en hel del kitbashing och egna idéer.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Såg idag att Modophius kommer släppa ”second edition” av Achtung Cthulu nu i sommar! Huh, där ser man!☺
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det finns redan en variant nödtorftigt uppdaterad till CoC 7e, som pdf. I tryck var det ju till 6e.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Haha barnslig som jag är regerar jag på att TS skrivit aschtung cthulu när det skall vara Achtung Cthulhu... Asch låter nästan som Arsch vilket är Röv/arsle på tyska 🤣🤣
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Det är väl att de skall göra om det till sitt hus-system (2d20)?
Så kanske det är, men det blir väl lite av en " second edition" :) Jag har aldrig spelat något av deras 2D20, hört...blandat om dem.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Hmmm...frågan blir ju om jag ska börja köpa upp böckerna, eller vänta på den nya utgåvan....hmmm qustions questions....
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hmmm...frågan blir ju om jag ska börja köpa upp böckerna, eller vänta på den nya utgåvan....hmmm qustions questions....
Det beror på ifall du gillar CoC som system. Eller FATE. För jag tror inte de versionerna kommer att få nytryck.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Haha barnslig som jag är regerar jag på att TS skrivit aschtung cthulu när det skall vara Achtung Cthulhu... Asch låter nästan som Arsch vilket är Röv/arsle på tyska 🤣🤣
Och det helt korrekta namnet är förstås Achtung! Cthulhu, en referens till Heinz Guderians Achtung – Panzer!
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Hmmm...frågan blir ju om jag ska börja köpa upp böckerna, eller vänta på den nya utgåvan....hmmm qustions questions....
Jag föreställde 2d20 versionen, och fick en beta-PDF. Det var lite illavarslande att den var riktigt illa skriven och de signalerade att de bara tänkte sig mindre justeringar.
Men reglerna känns väldigt mycket bättre anpassade till settingen och den heroiska spelstil som propageras än CoC-varianten. Jag uppfattar det som smidigt, lätt och kul. Förutom vissa delar av systemet, som ser onödigt tillkrånglat ut. Lookin' att you magiregler... Obs, har inte spelat än, utan jämför efter genomläsning.

En annan sak att fundera på är väl som sagt om du vill skaffa allt det omfångsrika materialet till gamla versionen, eller vänta på att bytt material och konversioner publiceras. Men Modiphius är ju ofta snabba med att publicera en massa material. Det går att få tag på en del i tryck, men allt finns som PDF.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Alright. Hur menar du att den var ”riktigt illa skriven”?

Tror du det bara krävs en lätt hand för att konvertera gammal moduler till nya systemet, eller är det helt och hållet jätteannorlunda i grunden?
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Att det skulle behövas en skicklig redaktör för att göra det lättare att förstå hur de menar. Nu kändes det tyvärr mer som ett tidigt utkast som stressats in i layout för att kunna tryckas. Skrev det till dem i en enkät de skickade ut, så man kan ju hoppas att fler reagerade på det. De har väl haft mycket att göra med släppen av Dune och Fallout, men jag har inte sett några uppdateringar om när böckerna ska tryckas. Tidigare sades det tidig sommar om jag minns rätt.

Regelsystemet är helt och hållet jätteannorlunda. Och eftersom båda systemen är förhållandevis crunchiga kan jag tänka mig att det krävs en del om man verkligen vill konvertera det på riktigt. Men lär man sig båda bra går säkert det mesta att göra hyfsat on the fly. För dem som är duktiga på sånt :)

Ett alternativ kan ju vara att köra CoC-reglerna med Pulp Cthulhu-tillägget. Det skulle nog ge en liknande känsla. Men jag är rätt pepp på att testa 2d20, och blev inspirerad när jag testade att göra en rollperson, så jag håller tummarna för att det blir lite bättre. Och ser fram emot att få böckerna i tryck!
 
Last edited:

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Ok cool tack för input, jag tolkar det ändå som att du tycker/tror att de här nya reglerna kommer bli bättre än de gamla. Det känns ändå hoppfullt.
 
Top