Nekromanti Achtung Cthulhu!

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Finns det någon här som var med och gav sitt stöd till detta coola projekt? För min egna del tyvärr kunde jag inte göra det men jag kan glädja er som är intresserade att köpa böckerna då grund böckerna att deras webshop kommer ha böckerna till salu som dem har sagt till mig så blir det 45£ plus shipping.
och undrar ni vad är Achtung Cthulhu är för något så är det en ny setting till CoC BRP och Savage World det är Cthulhu i en andra världskrigs setting
http://www.modiphius.com/achtung-cthulhu.html (Skulle det här räknas som promotion så flytta på, annars så vill jag ha igång lite snack runt det här)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Jag har en kompis som stödde kickstartern och var riktigt taggad... Tills han fick boken. Han var riktigt missnöjd med hur de hade lagt upp det. Det var mest en massa info om ww2 som man hade kunnat få från wikipedia tydligen och för lite coola saker.

Men jag har inte sett böckerna så jag vet inte.
Bolongo said:
Låter som om han bara har investigator-boken. Den innehåller mycket riktigt inga mythos-hemligheter, utan bara karaktärsgenerering och historisk info. Alla galna nazi-kultister finns i keeper-boken.
Med det sagt tyckte jag även den historiska infon är väl upplagd. Den har ett fokus på hur kriget påverkade vardagen, och vad olika grupper i samhället ägnade sig åt. Hade du kunnat få samma info från wikipedia? Tveksamt, det folk lägger upp där tenderar att handla mest om slagen och det storpolitiska. Hade du kunnat få samma info genom att ägna veckor åt att gräva igenom seriös forskningslitteratur? Absolut, men nu har det jobbet redan gjorts åt dig.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Hejsan! Jag tycker nog att böckerna var helt okej, ganska trevliga faktiskt. Är man intresserad finns det en möjlighet att lägga till Achtung Cthulhu böckerna för £60 + frakt i slutspurten av Mutant Chronicles kickstarter som nu bara har 11 timmar kvar. Fördelen med att vara med där är att man då får gratis PDF på hela den planerade utgivningen dvs regelböckerna plus ytterligare 9 böcker.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Det är ett helt okay spel, men känns lite taffligt generellt - som om det är hastigt ihopskurvat. Papperskvaliteten är jätteflimsy och passar inte resten av spelet. Det känns som ett traditionellt upplagt rollspel gjort av glada amatörer med en stor budget.

Hade jag backat om jag hade sett slutresultatet före - svaret är "tveksamt".
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Big Marco;n6156 said:
Det är ett helt okay spel, men känns lite taffligt generellt - som om det är hastigt ihopskurvat. Papperskvaliteten är jätteflimsy och passar inte resten av spelet. Det känns som ett traditionellt upplagt rollspel gjort av glada amatörer med en stor budget.

Hade jag backat om jag hade sett slutresultatet före - svaret är "tveksamt".
Måste säga att det låter lite illa men att det ändå får ett godkänt(och då syftar jag på pappers kvalitén och hur det är ihopsatt) det som mest sätter emot dock är priset för min del 45£ plus shipping vilket om jag har förstått rätt hamnar på 15£(15 för utanför england och USA medans 10 om man bor i england eller USA) vilket då blir 60£ för "en" bok på 352 sidor(det är då Keepers och Investigators ihopslagna jag syftar på) eftersom det kan ses som en bok men dem är åtskillda,
priset i svenska i dagens läge då det här skrivs skulle då bli 677,31 enligt forex vilket är 700kr rätt och slätt vilket i min åsikt svider i plånboken för en sån tunn bok med godkänd kvalité men bra innehåll dock lär det inte bli ett köp på ett bra tag eftersom prislappen är så pass hög pdf:erna skulle bli billigare såklart men jag vill helst ha saker i fysisk form när jag känner att jag faktiskt vill betala för den här varan, och pdf:er är bra jobbigt om man måste bläddra fram och tillbaka tycker jag
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Big Marco;n6156 said:
Papperskvaliteten är jätteflimsy och passar inte resten av spelet.
Den här kommentaren förstår jag inte riktigt. Visst, pappret är inte precis det kraftigaste, det kan inte jämföras med spel som 13th Age eller Numenera (för att näman de lyxigast producerade böckerna jag sett på sistone), men det är av ganska genomsnittlig kvalitet för rollspelsbranschen.
NilsK said:
Nja, håller inte med riktigt. Det är tunnare papper än normalt för produkter som håller likande nivå. Det var det första jag tänkte på när jag fick böckerna.
Bolongo said:
Flera mot en, alltså?
Hmmm, OK då, jag kan uppenbarligen inte förlita mig på minnet här. Jag måste gå igenom min rollspelssamling och gnugga sidor mellan fingrarna för att få en känsla för vad som är normalt. ;)
Big Marco said:
Jag gissar att utvecklaren inte speccade papper i offerten och tryckeriet blåste dem på det billigaste de hade på lager. Som NilsK säger - pappret är jäkligt tunnt för en bok som skall aktivt användas/bläddras i mycket.
Ond bråd död said:
Marco: Annat är det med Noir. :)
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Även jag backade och blev lite smått besviken av slutresultatet. Premissen är cool och det går säkert att ha riktigt kul med spelet men utförandet känns ganska trist. För att vara en så snygg bok om ett så tacksamt ämne blev jag inte särskilt inspirerad när jag läste i böckerna. Skulle faktiskt rekommendera World War Chtulhu istället. Inte lika snyggt och hajpat men mer inspirerande och fokuserat. Jag kommer nog köra en blandning av AC och WWC.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Utan att ha gjort något mer än att läsa om spelet tycker jag att det verkar vara riktigt likt Fallen Reich, som jag har och verkligen gillar. Vilket är bäst?
NilsK said:
Tonfallet är helt annorlunda och AC har väldigt mycket mer... av allt. AC är totalt humorlöst skrivet, vilket går helt i linje med tonen de valt. Om just den aspekten är den viktigaste är OFR det bättre valet. I allt annat skulle jag säga: World War Cthuhu :p Eller ok, AC också. Fördelen med AC är att ett gäng feta äventyr och kampanjer är på ingång.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Oscar Silferstjerna;n6507 said:
Utan att ha gjort något mer än att läsa om spelet tycker jag att det verkar vara riktigt likt Fallen Reich, som jag har och verkligen gillar. Vilket är bäst?
Fallen har snyggare form, men Achtung! har snyggare illustrationer. Acthung har matigare bakgrund (det är ju utspritt över två böcker och en massa arvegods i form av Chtulhu Mythos). Achtung har både bättre och sämre regler (Savage Worlds respektive Call of Cthulhu). Det finns äventyr till Achtung (i bokform; i tidningsform vet jag inte). Språket är bättre i Achtung. Achtung är mer levande med fler kommande produkter. Men Fallen har en Life Board.

Så för mig är det en marginell seger för Achtung! Cthulhu.
Oscar Silferstjerna said:
Men det är inte så mycket humor i Achtung? Det är främst det jag gillar med Fallen.
Krille said:
Nä, Achtung har som syfte att skrämma kalsongerna av dig, inte att få dig att fnissa eller skratta. Det är helt enkelt inte Fallens sorts krig eller skräck (om det ens är skräck). Både Band of Brothers och Allô Allô är krigs-teveserier, men inte i samma genre; både Ring och Braindead är skräckfilmer, men ändå inte i samma genre. Det är den skillnaden vi talar om mellan Achtung och Fallen.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
När släpps det till alla oss som missade kickstartern? Jag backade aldrig därför hela grejen kändes så oöverskådlig och på något sätt oseriöst men som sammlare måste jag ju ha grejorna. "Got to catch em all"
 
Top