Achievementslistan för spelmakare?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Idag fick jag meddelande från en person som ville ha min tillåtelse att göra och släppa en polsk översättning av Rotsystem – jag sade såklart "ja", om inte annat är spelet faktiskt CC-licensierat så folk får göra vad de vill. Men det fick mig att fundera lite på vilka grejer man som spelmakare kan tänkas betrakta som liksom lite extra viktiga/fina att uppnå. Vad är egentligen vår achievements-lista?

Jag tänker inte försöka komma på någon ordning eller några namn på achievements, eller göra nån grafik. Även om min första tanke var att göra det här som typ en Steam-pastisch. Nedanstående är bara några lösa grejer som jag själv tänkt på – antingen som jag lagt märke till och firat lite extra, eller som jag fortfarande vill uppnå framåt.
  • Första färdiga produkten överhuvudtaget – digitalt, i tryck, whatever. Något som når folks händer.
  • Första tryckta boken
  • Första boken som står i Science Fiction Bokhandelns bokhyllor
  • Första boken som köps in av bibliotek som inte bemannas av släkt och nära vänner
  • Någon skriver äventyr/fanfiction/moduler/etc till mitt spel
  • Vinna pris i Fenix' läsaromröstning
  • Vinna en ENnie eller flera
  • Bjudas in att vara med och skriva eller skapa till någon annan, större spelskapares spel
  • Få betalt för att vara med och skriva eller skapa till någon annans spel
  • Intervjuas i podcast/Fenix
  • Intervjuas i mainstream-radio eller TV eller tidning
  • Mitt spel spelas i en AP-podd
  • Omnämns i podcast/fenix som exempel på något specifikt, men i ett sammanhang som inte direkt handlar om något av mina spel
  • Släppa en version av mitt spel (eller min produkt) som översatts till engelska
  • Släppa en version som översatts till andra språk än engelska
  • …där översättningen gjorts av någon annan (varianter av båda ovanstående)
  • Första 100 sålda exemplaren av en produkt (…1000, 10000…)
  • Mitt rollspel används som förlaga för tv- eller filmproduktion. Eller serietidning för den delen. Något dyrt.
  • Det visar sig att någon utanför min omedelbara vänkrets testat spela mitt spel / faktiskt spelar mitt spel hyfsat regelbundet
Det är nog de jag kommer på sådär direkt (och några jag snodde från RasmusL och Hellzon på Discord)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Fans gör ett fansin / en podcast om dina grejer?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men det viktigaste av alla achievements:

  • Ha skrivit officiellt material till ett spel det faktiskt är svårt på riktigt att få jobba med (Vampire, Star Wars, D&D).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Men det viktigaste av alla achievements:

  • Ha skrivit officiellt material till ett spel det faktiskt är svårt på riktigt att få jobba med (Vampire, Star Wars, D&D).
Nu blev jag nyfiken — är det extra svårt att få skriva till just dessa tre stora engelska spel eller är det exempel på stora engelska spel?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har tydligen två poster kvar på min lista. :cool:;):kaffe:
  • Vinna en ENnie eller flera
  • Mitt rollspel används som förlaga för tv- eller filmproduktion. Eller serietidning för den delen. Något dyrt.
Jag har en — för det går nog inte med gott samvete att hävda att Tales from the Loop tv- serien baserades på spelet... 😀🤪

Sen skulle jag vilja lägga till:
  • Bygga en värld av flera spelprodukter som tex Eon, Symbaroum, Leviathan, Mutant UA
  • Få en kampanj publicerad till ett större spel på den engelsktalande marknaden
 
Last edited:
Top